עכשיו בהמשך של הנושא הקודם יש פה היבט הרבה פעמים אנשים רוצים להצליח יותר, אוקי רוצים להצליח באיזה תחום ואז הם אומרים לעצמם "אוקי מה יגרום לי להצליח? אם אני אעשה ככה וככה זה יגרום לי להצליח" ואז הם מתמקדים בעצם באיך לשנות את ההתנהגות שלהם, הרבה פעמים בן אדם יש לו התנהגות שהוא לא אוהב אותה והוא מנסה לשנות את ההתנהגות זה יכול להיות במיליון ואחד תחומים.
בן אדם לא אוהב את זה שהוא אוכל יותר מדי אז הוא אומר לעצמו "טוב איך גורם לעצמי לאכול פחות? אוקי אני אקנה פחות מתוקים אני אעשה ככה ואני אעשה ככה" כל מיני כאלה מתמקד בשינוי התנהגותי.
ש: בעצמו.
אליעד: בדיוק ואין ספור פעמים אתה יכול למצוא מישהו שלא רוצה לעשות משהו נגיד והוא מנסה לחשוב "טוב איך אני משנה את ההתנהגות שלי" בצורות חיצוניות "אני אעשה ככה ואני אעשה ככה, טוב מעכשיו אני אתחיל להגיד ככה מעכשיו אני אגיד ככה מעכשיו אני אגיב ככה, מעכשיו אני לא אעשה ככה" וזאת כמובן טעות. למה זאת כמובן טעות כי בן אדם צריך להסתכל על השורש אם אתה רוצה לשנות התנהגות אל תתמקד באיך לשנות את ההתנהגות.
תתמקד בלהבין למה אתה מתנהג ככה מה בראש שלך גורם לך להתנהג ככה, איזה תסביכים איזה בעיות איזה אמונות גורמים לך להתנהג ככה ותשאל את עצמך "איך אני משנה את האמונות האלה", אם אתה תשנה את האמונות האלה ממילא ישתנו ההתנהגויות שלך ואם לא תשנה את ההתנהגויות האלה חבל לך על הזמן.
נגיד לדוגמא בן אדם נגיד מגלה שיש לו איזה טראומה מהעבר שמנהלת אותו כרגע נגיד בבית הספר הוא נכשל ולכן הוא תמיד מפחד מכישלון ואז הוא אומר לעצמו "טוב מעכשיו אני לא אפחד מכישלון אני אעיז לעשות דברים" אבל זה לא נכון אתה צריך לראות איך אתה נפטר, עכשיו למה זה לכאורה זה נכון כאילו הוא מנסה כמה דברים אבל מה שהוא לא יודע שלפעמים המחשבה השגויה שנמצאת בתוכו עוד מחלחלת לעוד מקומות שהוא לא מודע אליהם.
כמו נגיד בן אדם שחולה באיזה מחלה ואז נגיד מרפאים איזה חלק בגוף אבל עדיין השורש של המחלה נמצא בעוד אזורים בגוף רדומים או שהוא לא מודע אליהם בכלל, הכי טוב הכי אידיאל זה תמצא מה גורם להתנהגות הזו מלכתחילה תשנה את התפיסה שלך הכל יסתדר מעצמו, אם לא תשנה את התפיסה שלך ותנסה לקמבן את המערכת כמו רובוט "טוב מעכשיו אני כל פעם יגיד ככה, מעכשיו אני כל פעם אעשה ככה".
נכון אתה מאשר? אז אני אומר ככה עוד פעם אם בן אדם יתייחס לעצמו כמו לרובוט ויגיד לעצמו "טוב מעכשיו כל בוקר אני אעשה ריצה, מעכשיו כל בוקר אני לא אעשה x, אני אגיע לעבודה בזמן" לא יעבוד לך אתה צריך לבדוק למה אתה עושה את ההתנהגות שאתה רוצה להפסיק אותה, לשנות את הנחות היסוד לשנות את האמונות ואז ממילא ההתנהגות שלך תשתנה.
ש: אבל אני עוד למדנו שטוב שלא נשמר אבל נשמר, זאת אומרת לעשות איזשהו משהו.
אליעד: מעולם לא למדנו את זה.
ש: משהו דומה שאם אתה עושה איזשהו דבר ובסוף אתה מגלה את התשובה שלך.
אליעד: למדנו משהו אחר למדנו שאתה יכול לשנות את ההתנהגות שלך ותוך כדי זה להתבונן על מה שאתה עושה ולשנות את החשיבה שלך, זה נכון אבל בסוף אתה צריך לשנות את החשיבה שלך לא את ההתנהגות שלך.
ש: לא זה ברור.
אליעד: שום דבר לא ברור אני אומר שמהות היא אם אתה רוצה לשנות התנהגות תבדוק מה שורש החשיבה שיוצרת את ההתנהגות תשנה אותו ויסתדר מעצמו, אם לא תעשה את זה ההתנהגות כנראה תחזור וזה כמו בן אדם נגיד שאומר "טוב מעכשיו אני אפסיק לעשן" תפסיק לעשן עוד חודש תחזור לעשן פתאום תהיה עצבני עוד חודשיים תחזור לעשן, אתה מתישהו תחזור לעשן כנראה.
אתה רוצה להפסיק לעשן צריך לבדוק "למה אני מעשן" לפתור את הסיבות בתוכך ואז ממילא אתה לא תעשן, לא תפתור את הסיבות בתוכך אתה יכול לנסות לחשוב שאתה הפסקת לעשן אבל לא באמת הפסקת לעשן אתה עדיין באופי שלך בן אדם מעשן, אתה בן אדם מעשן שכרגע לא מעשן. בא נגיד זה שאתה פתאום הפסקת לעשן זה כמו בן אדם שלא מעשן כי אין לו סיגריות אבל זה לא שאתה באמת באופי שלך השתנית.
צריך לשנות את האופי את הגישה את החשיבה, רוב האנשים לא מתעסקים בזה רוב האנשים מנסים לשנות את ההתנהגות לא מנסים לשנות את החשיבה.
ש: כי הם אולי לא מוצאים מה הסיבה באמת האמיתית שזה.
אליעד: נכון ומתישהו הם ינסו ויכשלו וינסו ויכשלו ואז הם יגידו "טוב מה הסיבה?" אז כל מה שאני אומר מראש תחשוב מה הסיבה. מה המהות של זה בן אדם מרגיש רע הוא מנסה לפתור את זה ואז זה לא עובד לא עוד פעם הוא מרגיש רע ואז הוא מנסה לפתור את זה ואז עוד פעם הוא מרגיש רע, מנסה לפתור את זה אם הוא ישאל את עצמו "מה הסיבה שאני מרגיש רע? כי אני לא רוצה את המציאות, איך אני גורם לעצמי לרצות את המציאות".
זה השורש אם אתה לא תרצה את המציאות לא תלמד איך רוצים את המציאות איך שהיא בלי תנאים אתה מתישהו לא תרצה אותה, בן אדם צריך למצוא את הדרך "איך אני מצליח לרצות את המציאות בלי תנאים, איך אני מצליח לגרום לעצמי שלא משנה מה קורה אני רוצה את זה" אם תעשה את זה פתרת את הבעיה שרע לך לפעמים, אם לא תעשה את זה אתה תגיד "טוב רע לי אני ננסה ככה, רע לי אני אעשה ככה".
ש: הוא יכול לשנות גם את עצמו.
אליעד: כן זה אותו דבר, עכשיו זה נכון שבסופו של דבר יש משחק במשחק משחקים משנים רצונות זה נכון אבל המהות של הרעיון היא תנסה לשנות את שורשי המחשבה שלך לא את דפוסי החשיבה, לא את דפוסי ההתנהגות דפוסי ההתנהגות הם תוצאה של דפוסי חשיבה. מה רצית להגיד?
ש: כאילו זה לא כאילו כללי מדי?
אליעד: מה כללי מדי?
ש: לרצות את המציאות כאילו לרצות את כל מה שקורה בלי תנאים אמרת? בלי תנאים.
אליעד: באתי להגיד בהנחה שבן אדם בדיכאון נגיד, הוא אומר "איך אני אפתור את זה? טוב אני אתחיל לעשות פעילות כזאת וכזאת אני אפתור את זה, איך אני אפתור את זה? אני אכיר מישהו אני אפתור את זה" אבל הוא לא פתר את השורש של הבעיה של הדיכאון. כל מה שאני אומר זה תבדוק בתוכך מה מתסכל אותך ותנסה לפתור את זה לא ישר לרוץ לפתרון חיצוני.
ש: אז אתה אומר שהשורש זה.
אליעד: לא אמרתי כלום השורש של הרע זה כי אתה לא רוצה את המציאות, למה אתה לא רוצה את המציאות כי אתה מאמין שזה חייב להיות ככה או אחרת.
ש: וכשאמרת כאילו תרצה אותה בלי תנאים מה הכוונה בלי תנאים מה זאת אומרת?
אליעד: שלא משנה מה קורה את לא מתלוננת.
ש: וזה הבלי תנאים, למשל אם אני רוצה להיפטר מאיזה דפוס מסוים.
אליעד: התנהגות?
ש: נניח אז כאילו...