... מבן מלך שעשוי מאבנים טובות,
סיפורי רבי נחמן מברסלב, פירוש
סיפורי מעשיות, מעשה מבן מלך שהיה מאבנים טובות, לימוד
סיפורי מעשיות בעיון, שיעור
בסיפורי מעשיות, ללמוד
סיפורי מעשיות - פרומו אליעד: היה בן מלך שהבן של המלך היה עשוי מאבנים טובות, איך יכול להיות בן אדם שעשוי מאבנים טובות?
בסיפורי רבי נחמן הכל יכול להיות! למרות שמי שמבין מה זה אומר זה בדיוק מה שדיברנו קודם כי יש מלך שזה אלוהים ויש ... [רופאים], כדי שלא תהיה מלכותו נהפכת לזרים (אליעד: המלך לא רצה שאחרי מותו המלוכה תימסר לזר ולכן הוא רצה בנים) ולא הועילו לו וגזר על
היהודים שיתפללו בעבורו שיהיו לו בנים והיו
היהודים מבקשים ומחפשים צדיק, כדי שיתפלל ויפעל שיהיו לו בנים ובקשו ומצאו צדיק גנוז (אליעד: גנוז=נסתר) ... שיהיו להמלך בנים וענה שאינו יודע כלל והודיעו להמלך ושלח המלך פקדתו אחריו והביאו אותו להמלך והתחיל המלך לדבר עמו בטוב. הלא אתה יודע,
שהיהודים הם בידי לעשות בהם כרצוני על כן אני מבקש ממך בטוב שתתפלל שיהיו לי בנים והבטיח לו שיהיה לו ... בת ארבע שנים היתה יכולה כל החכמות ולזמר בכלי שיר, והיתה יודעת כל הלשונות והיו נוסעים מלכים מכל המדינות לראותה (אליעד: מי שיש לו קצת
שכל מבין שהוא בעצם מדבר על אלוהים שלא היה לו בנים זה נקרא אלוהים לפני הבריאה, ואלוהים ברא את הבריאה כדי שתתגלה מלכותו בעולם, האחדות רצתה להתבטא דרך הנפרדות, ואז נולדה בת=
שכל קטן / נפרדות) והיה שמחה גדולה על המלך אחר כך נכסף המלך מאד שיהיה לו בן כדי שלא תהיה מסבת ... שיש לו תאוות והוא משיג אותן והוא מאוד שמח אבל זה לא מספק אותו, הוא אומר אני רוצה בן במובן מילוי רצון שממלא רצונך באמת) וגזר שוב על
היהודים שיתפללו שיהיה לו בן והיו מבקשים ומחפשים את הצדיק הנ"ל ולא מצאו אותו, כי כבר נפטר ובקשו עוד ומצאו עוד צדיק גנוז ואמרו לו. שיתן להמלך בן ואמר שאינו יודע כלל והודיעו להמלך, ואמר לו המלך גם כן כנ"ל: הלא
היהודים בידי וכו' כנ"ל אמר לו החכם [הינו זה הצדיק הנ"ל]: תוכל לעשות מה שאצוה? אמר המלך: הן אמר לו ... האבנים טובות אמר המלך: אני אוציא חצי מלכותי כדי שיהיה לי בן והלך והביא לו כל מיני האבנים טובות (אליעד: "כל מיני האבנים טובות" - כל
השכלים שבעולם) ולקחם החכם והדקם [פורר אותם] ולקח כוס יין ונתנם לתוכו ונתן חצי הכוס להמלך לשתות וחציה להמלכה ואמר להם שיהיה להם בן שיהיה כלו מאבנים טובות ויהיו בו כל הסגלות של כל האבנים טובות (אליעד: אם בן אדם לוקח את כל
השכלים כותש אותם עד שמגיע למהות אז בעצם " הבן הופך להיות מאבנים טובות") והלך למקומו וילדה בן ונעשה ... טובות טוב שאינו מאבנים טובות פעם. אחת היה הבן מלך מחתך עצים ונקף באצבעו (אליעד: "ונקף באצבעו" נחתכה לו הצורה והוא ראה את המהות, מה
השכל שבדבר הוא שיש שתי תפיסות של נפרדות, אחת זה תפיסת הבת מלכה שהיא מאוד חכמה אבל לא עשויה מאבנים ... והנפרדות הרעה עשתה כישוף כדי שהנפרדות תראה רעה בעייניך כדי שלא תגלה כמה הוא יפה) ועסק המלך בדקטורים ובמכשפים ולא הועילו וגזר על
היהודים שיתפללו, ובקשו הצדיק הנ"ל והביאו אותו למלך והצדיק הנ"ל היה מתפלל תמיד להשם יתברך באשר שהוא ... כי אם שישליכו המכשף שעשה הכשוף למים (אליעד: בתוך כל בן אדם יש צדיק / בן המלך / בת במלכה, יש את הנפרדות שהיא מצורעת, יש את המלך שהוא
שכל אחר בתוכו) אמר המלך: אני נותן לך כל המכשפים להשליכם למים כדי שיתרפא בני ונתיראה הבת מלכה ...