ש: יש לו כסף ושנראה טוב.
אליעד: מה בחורות יחפשו בדרך כלל מישהו שיש לו כסף ונראה טוב, על איזה בחורות את מדברת? לפי מה שאת מכירה ואם אני אפגיש אותך עם הבחורות שעזבו את הבחור שיש לו כסף ושהוא נראה טוב ושחיפשו.
ש: ברור כי זה לא מכסה הכל.
אליעד: לא כי חיפשו תכונה אחרת.
ש: ברור כי הם חיפשו תכונה אחרת שזה שיש לו כסף וזה זה לא מכסה הכל.
אליעד: אז מה את באה להגיד בעצם?
ש: שזה הבסיס אבל כאילו בסדר הם לא ילכו פתאום למישהו מכוער ועני שיש לו פתאום את התכונה האחרת שלא הייתה בבחור הקודם.
אליעד: למה לא אולי כן, אף פעם לא קרה שראית מישהי מאוד יפה שהולכת עם מישהו מעוד מכוער ושאלו למה ואמרו "כי יש לו לב טוב, כי הוא משהו"?
ש: זה אני פחות מכירה אולי כי יש לו כסף ויש לו זה, מישהי יפה עם מישהו מכוער.
אליעד: בסדר אבל יש עוד סיבות לא?
ש: ברור שיש אבל זה מה שאני מדברת על הנורמה.
אליעד: אז מה את בעצם באה להגיד, לא זה ברור שרוב האנשים שיש דברים שבהם רוב האנשים רוצים את אותו דבר זה נכון אבל זה עדיין לא אומר שכל האנשים רוצים את אותו הדבר.
ש: ברור יש את המיעוט ויש את השוליים.
אליעד: לא אני אומר יותר מזה יש גם דברים שיש בהם העדפות אישיות, העדפות אישיות נגיד לדוגמא איך מלטפים לך את השיער, יכולה להיות לך העדפה אישית בזה?
ש: כן.
אליעד: יפה, את חושבת שיש בזה נורמה?
ש: לא.
אליעד: לא, למה אין בזה נורמה? כי אין בזה נורמה את יכולה להגיד שאם נעשה סקר על מיליון בחורות או מיליארד אולי נמצא בסוף יתגלה לנו שיש נורמה יכול להיות שיש סטטיסטית אבל אין בזה זה לא בהכרח נורמה מי יכול לדעת מה הנורמה.
ש: לא אבל כן יש דברים שהם בהסתברות מאוד גבוהה.
אליעד: נגיד אנשים לא אוהבים נגיד שמושכים להם את השיער למרות שיש כאלה שגם מושכים להם את השיער, אוקי אבל לדוגמא איך נגיד לדוגמא נגיד ללטף למישהו את השיער אז איך את יכולה לדעת.
ש: זה משהו שבאמת אני לא יכולה לדעת.
אליעד: לא אבל נתתי לך דוגמא מקודם על מה שאמרתי קודם זאת התשובה, אם לדוגמא נגיד אני אתן דוגמא את מלטפת למישהו את השיער ליטפת לו את השיער, את מלטפת לו את השיער נגיד בצורה מאוד עדינה הוא יכול להניח מזה שכנראה כמלטפים לך את השיער את מעדיפה שילטפו לך את השיער בצורה עדינה.
ש: אוקי.
אליעד: זה מה שאמרתי ואם לדוגמא נגיד תוך כדי שתלטפי לו את השיער לא יודע מה תעשי משהו מסוים הוא יכול להניח שזה מה שאת רוצה, אני מנסה להגיד שניתן לקרוא מה השני רוצה לפי מה שהוא עושה.
ש: כן אבל אז אתה סיכמת את כל הדבר הזה שיש כל כך הרבה הפכים ואז אמרתי שאני לא חווה שיש הפכים אלא שיש איזה משהו כן איזה נורמה ויש שוליים שיש להם.
אליעד: עוד פעם אני מסכים איתך שיש דברים שהם נורמה, אני מסכים איתך שלדוגמא רוב האנשים לדוגמא נגיד יעדיפו לאכול בשר מאשר לאכול חול אפילו צמחוניים בשר על חול, יפה אבל עדיין מה רוב האנשים יעדיפו לאכול בבית או במסעדה? לא יודע יש כאלו שיעדיפו בית יש כאלה שיש להם אווירה של בית ויש כאלה עם אווירה של מסעדה. אז מה את בעצם באה להגיד כאילו איך זה סותר או משהו שאני אמרתי?
ש: כי הפכים זה הפכים גמורים.
אליעד: אף פעם לא נתקלת בהפכים גמורים לא יצאת עם עשרות גברים וראית שכל אחד יש לו משהו ראש אחר?
ש: לא.
אליעד: אוקי אם זה יקרה לך פעם תדעי, סתם אבל אני אומר בפרקטיקה יש דברים שגבר אחד אוהב משהו מסוים ואחרי שאת כבר תתאימי את עצמך לאותו בן אדם נגיד כעיקרון ואת תהיי עם מישהו אחר שהוא אוהב בדיוק הפוך אז את אומרת "מה הפוך אבל אני שנים ניסיתי להתאים את עצמי להיות ככה עד שהתרגלתי לזה עכשיו הפוך" הפוך זה מה שהוא אוהב הפוך.
ש: כן אבל זה בדברים שהם באמת שיש להם העדפות.
אליעד: זה יכול להיות בצורה שאת מדברת זה יכול להיות בטון דיבור, יכול להיות העדפות לגבי איך את מדברת יכול להיות העדפות לגבי איך את מתלבשת יכול להיות העדפות לגבי המון פרמטרים.
ש: אוקי אבל בפירוש רוב האנשים יעדיפו אוכל ולא חול נכון?
אליעד: אוקי זה נכון, עוד פעם יש תחומים שאת יכולה להניח שרוב האנשים מעדיפים משהו מסוים ויש תחומים שזה עדיין לא ידוע. בואי ניתן דוגמא נגיד שאת רוצה מישהו נניח שאת רוצה מישהו ונגיד שעכשיו את רוצה לדעת נגיד איך נגיד הוא אוהב שאת מתלבשת נניח, בסדר נניח ונגיד שהוא לא אומר לך ואת רוצה לדעת איך הוא אוהב שאת מתלבשת, עכשיו עוד פעם כל מה שאני אומר זה לא מחויב אבל זה כיוון לחשיבה ונגיד שאת רואה נגיד שהוא מתלבש תמיד בבגדים מסוג מסוים, נגיד תמיד הוא מתלבש בצורה ספורטיבית נגיד אז את יכולה להניח שהוא יאהב שגם את תתלבשי ספורטיבי.
לא מחויב שום דבר אבל יש בזה היגיון, את מבינה את לא צריכה לדעת "איך הוא יאהב שאני מתלבשת מה הוא אוהב?" בא נראה מה הוא אוהב עבור עצמו, אם הוא נגיד עבור עצמו תמיד אוהב ללכת בבגדים מאוד יוקרתיים כנראה שהוא יאהב שגם את תלכי עם בגדים יוקרתיים כי אם הוא חושב שזה טוב הוא כנראה יחשוב שגם לך זה טוב. עוד פעם יש תמיד את ההבדלים גם כן נגיד של גבר ואישה שהוא מניח שהגבר צריך להיות יותר חזק והאישה חלשה, נגיד לדוגמא נגיד שהוא יצעק עלייך נניח, סתם אני ממציא אבל הוא ירצה שאת תדברי אליו בשקט למה כי הוא מניח שהוא צריך להיות החזק ואת החלשה נניח בסדר אבל עדיין יש דברים שזה לא תמיד יש את ההבדלים האלה ולפעמים לפי מה שטוב לו את יכולה להניח שזה גם טוב, לפעמים נגיד הוא עושה לך טוב את יכולה להניח שזה גם טוב לו.
ש: ואיך זה ברע?
אליעד: אותו דבר אם יש משהו שמישהו נגיד.
ש: בזוגות כאילו נלך על דוגמא בזוגות.
אליעד: צריך לחשוב על דוגמא, עוד פעם בא תניח שבן אדם כשהוא עושה רע למישהו נגיד הוא לא רוצה שיעשו לו את זה, בא נגיד נלך על ההפוך אם לדוגמא נגיד שמישהו כשהוא כועס עליך יש משהו שהוא ישר יגיד לך אותו, מה יגיד לך "איזה טיפש אתה" זאת אומרת שמה הוא לא רוצה שיגידו לו? שהוא טיפש. קודם כל עוד פעם זה לא מחויב אבל אתה אומר "אם הוא רצה לפגוע בי והוא אמר לי שאני טיפש מכל מה שהוא יכול היה להגיד למה הוא אמר לי דווקא שאני טיפש לפי מה? כנראה שהוא חשב שטיפש זה מאוד גרוע, אז אם אני רוצה לפגוע בו מה אני צריך להגיד לו? שהוא טיפש".
אוקי זה כאילו מהצד שאם נגיד אתה רוצה לעשות למישהו רע אתה אומר "מה הוא עושה לאחרים? זה מה שאפשר לעשות לו רע", עוד פעם זה לא מחויב. עכשיו אם לדוגמא מישהו נגיד לא רוצה שיעשו לו משהו מסוים נגיד מישהו נמנע מלעשות, אני מנסה שזה לא שיגידו לך אל תעשה לי רע אלא לדוגמא נגיד שיש מישהו שנגיד לדוגמא נגיד אשתך נניח נגיד הילדים ישנים ואז נגיד היא אומרת "אל תעיר אותם" נגיד כאילו "בוא לא נעשה רעש כדי לא להעיר אותם" זאת אומרת שהיא חושבת שזה יהיה רע אם יעירו אותם, זאת אומרת שהיא לא רוצה שיעירו אותה לפי זה שהיא לא רוצה לעשות רע מסוג מסוים ואם נגיד היא אומרת "לא משנה לא יקרה שום דבר אם הם יקומו" זאת אומרת שלא רע לה אם יעירו אותה.
עכשיו החוכמה כפי שאמרתי היא לדעת לעשות את ההפרדה בין מה שטוב לך או לך לבין מה שטוב לבין אדם השני כי הרבה פעמים זה שונה, לך טוב חם הוא טוב לו קר ואוטומטית בן אדם יגיד חם לו נגיד אז הוא אומר "טוב בוא נדליק מזגן" רגע אבל הוא לא אוהב מזגן וזה לא תמיד כי האינסטינקט של הבן אדם אומר "רגע אם לי טוב משהו כנראה שזה גם טוב לו, אם לי רע משהו כנראה זה רע" אבל זה לא תמיד ככה לפעמים זה הפוך. הבנו את הסיפור והרבה פעמים אני אחזור ואגיד עוד פעם שהרבה פעמים הטיפ הפרקטי הוא שהרבה פעמים לא צריך לשאול מישהו מה הוא אוהב או לא אוהב לפעמים ניתן לדעת את זה לפי הפעולות שלו עצמו, זה הכלל לפי הפעולות שלו עצמו ניתן לדעת מה הוא אוהב או לא.
הבנו ואני אוסיף עוד דבר שזה לא רק אוהב או לא אוהב זה גם לגבי דעות באופן כללי, זאת אומרת בן אדם לדוגמא נגיד מפרש דברים לפי איך שהוא רואה אותם בבסיס שלו, לדוגמא נגיד שעכשיו תבוא אמא ברחוב ותצעק על הילד שלה ויבוא מישהו מהצד ויגיד "תראה איך האמא הזאת לא מעריכה את הילד שלה", למה הוא אומר את זה? כי הוא מניח בראש שלו מחויב שהוא יפרש את זה למה שהוא לא יגיד "תראה איך היא אוהבת אותו ומרגישים בנוח כשהיא צועקת עליו" אולי זה הפוך, אלא מה שבהתניה שלו הוא עצמו רואה את זה ככה שנגיד אם צועקים עליו זה נובע מחוסר הערכה ואז נגיד הוא מפרש או נגיד כשהוא צועק זה נובע מחוסר הערכה.
היה פעם מישהו נגיד לדוגמא אצלי באיזה טיפול באיזה עניין שהוא היה קטע שכשהיו בעבודה מישהו היה צועק עליו או משהו כזה הוא היה ישר נפגע מזה, על סתם על איזה משהו כאילו מישהו אמר לו איזה משהו בצורה מסוימת הוא היה נפגע מזה, למה אתה נפגע מזה אחרי החקירה התברר כי הוא כשהוא מדבר ככה לאחרים זה רק כשהוא רוצה לפגוע בהם ולכן הוא הניח שכשמדברים אליו ככה רוצים לפגוע בו וזה בכלל לא היה מחויב לדוגמא. אז אני אומר גם לפי הצורה שבן אדם מפרש דברים אחרים ניתן לראות נגיד איך הוא רואה את העולם, אם נגיד כמו על ראש הגנב בוער הכובע אם הוא מניח שמישהו אמר לו את זה כי ככה וככה יכול להיות שבראש שלו זה יהיה ככה וככה כי אחרת למה שהוא יחשוב כזה דבר, בסדר יש בזה עוד המון והמון דברים.
ש: זאת הקשבה, קוראים לזה הקשבה...