שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחד מהעקרונות בנושא של שכנוע והעברת מסרים ואיך להעביר מסרים ואיך לשכנע, והרעיון הולך כך כל פעם שהמוח שומע איזה משפט והסברתי את זה בהקשרים אחרים אני אסביר את זה עוד פעם עכשיו בהקשר אחר, כל פעם כשהמוח שומע משפט שומע איזה רעיון הוא מנתח אותו גם כיחידה אחת של המשפט וגם כל חלק בפני עצמו. לדוגמא נגיד שאומרים למוח "אין כאן פילים" מה בעצם אמרנו? שאין כאן פילים, אוקי אבל מצד שני כאשר אמרנו למוח "אין כאן פילים" המוח גם חשב על המילים "אין פה" גם חשב על המילה "אין" גם חשב על המילה "פה" וגם חשב על המילה "פילים" ועל כל אחת מהן הוא חשב בנפרד ובנוסף לכל זה הוא גם חשב על זה שאין כאן פילים.
אז עוד פעם אמרנו לבן אדם "אין כאן פילים" הוא חשב על זה שאין כאן פילים אבל עברה לו עוד מחשבה בראש על מה פירוש המילה "אין" מה פירוש המילה "פה" ומה פירוש המילה "פילים" וגם כמובן שהוא חשב מה זה "אין פה" והוא גם חשב מה זה "פה פילים" וגם הוא חשב מה זה "אין פה פילים". בקיצור את כל הווריאציות המוח חשב ומזה הוא גיבש את המסקנה הסופית לגבי מה משמעות המשפט "אין פה פילים", מה זה בעצם אומר? זה בעצם אומר שכאשר שוללים איזה רעיון אז תוך כדי השלילה שלו אנחנו בעצם מזכירים את הרעיון עצמו.
זאת אומרת שאם לדוגמא נגיד אומרים "אף פעם לא היה פה חשמלאי" אז אוטומטית הבן אדם ששומע את זה, מה אמרנו לו שאף פעם לא היה פה חשמלאי אבל מצד שני הוא שמע את המילים "היה פה חשמלאי", זאת אומרת שהכנסנו לו לראש מחשבה שהיה פה חשמלאי למרות שבעצם אמרנו לו "לא היה פה חשמלאי". עכשיו הדבר הזה יכול לשמש בכמה דרכים אז קודם כל בא נחדד את העניין בגדול יש דברים שאפשר להגיד אותם בצורה פוזיטיבית ובצורה נגטיבית, אפשר להגיד לבן אדם "לך תעשה ככה וככה" ואפשר להגיד לבן אדם "אל תעשה ככה וככה" לדוגמא אפשר להגיד לו "תשמור על השקט" אפשר להגיד לו "אל תרעיש", אפשר להגיד לו "אתה צריך ללמוד" ואפשר להגיד לו "אסור לך לא ללמוד.
לכאורה אותו דבר אבל ויש לזה המון היבטים ועניינים אבל כרגע אני מדבר על היבט מאוד ספציפי והוא כדלקמן לפעמים רוצים להעביר למישהו מסר אבל אי אפשר להגיד לו את מה שחושבים או אי אפשר להגיד לו את זה בצורה פורמאלית, או צריך אפילו לגרום לו לחשוב שחושבים את ההפך מהדבר עצמו מה שבאמת חושבים אבל עדיין רוצים להגיד לו את זה, אז מה עושים? במקרה כזה בעצם אפשר להעביר למישהו מסר דווקא בדרך השלילה נגיד שאנחנו רוצים שהילד ילך לשחק שהוא לא ילך ללמוד, אנחנו רוצים שהוא ילך לשחק ולא ילך ללמוד אבל אי אפשר להגיד לו "לך תשחק" צריך גם ללכת ללמוד אבל אנחנו רוצים שהוא גם ישחק, אז אם נגיד לו "לך ללמוד" אמרנו לו ללכת ללמוד.
אז אם אנחנו לדוגמא נגיד לו "היום אתה לא יכול לעשות מה שבא לך וללכת לשחק לך תלמד", מה אמרנו לו בעצם? "מה שבא לך זה ללכת לשחק" בעצם אמרנו לו "אל תעשה ככה וככה" אמרנו לו לא לעשות את זה ובעצם אמרנו לו לעשות את זה, בעצם הקפצנו לו למודעות את מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה למרות שאמרנו לו "אל תעשה". עכשיו אם הבן אדם "המחויב שלו" העוגן שלו של זה ששומע אותנו הוא לעשות את מה שאמרנו לו אם אמרנו לו "אל תלך לשחק" הוא לא ילך לשחק אבל אם המצב של אותו שומע אם הוא ירצה ללכת לשחק הוא ילך לשחק וזה לא כל כך קשור למה אנחנו אומרים לו אז במקרה כזה אם אנחנו נגיד לו לדוגמא "תלך ללמוד" אז השכחנו ממנו את זה שהוא רוצה לשחק אבל אם נגיד לו "אל תלך לשחק" הזכרנו לו את זה שהוא רוצה ללכת לשחק והוא דווקא ילך לשחק.
אותו דבר נגיד רוצים למכור ללקוח איזה מוצר ואנחנו רוצים שהוא יקנה דווקא את המוצר השני אבל אנחנו צריכים להגיד לו שיקנה את המוצר הראשון אז אפשר להגיד לו "תקשיב תקנה את המוצר הזה" את המוצר שאנחנו צריכים להגיד לו לקנות אבל אם אנחנו בכלל רוצים שהוא יקנה את המוצר השני אז אפשר להגיד לו "אתה יודע אל תקנה את המוצר ההוא ששם שככה וככה תקנה את זה ואת זה". עכשיו שימו לב עוד פעם מה לנסח איך לנסח זה אני כרגע פחות נכנס לזה אבל הרעיון הוא שגם כשאומרים למישהו אל תעשה משהו או "אל תחשוב על פיל ורוד" בעצם גרמנו לו לחשוב על פיל ורוד ולכן הרבה פעמים כשרוצים להגיד משהו ואי אפשר להגיד אותו נגיד כולם רוצים להגיד שהמלך עירום, כולם רוצים להגיד שהמלך מושחת נניח שהקיסר דופק אותנו, אוקי אז מה עושים ואי אפשר להגיד את זה למה כי אנחנו בדאעש ודאעש יוריד לנו את הראש.
מה עושים? אז מה שעושים אומרים את זה על דרך השלילה "אתה יודע הטיפשים חושבים שהמלך עירום" משהו כזה או "מה נראה לך שאני חושב שהמלך עירום מה פתאום תראה את הבגדים החדשים של המלך" רגע אבל המלך באמת עירום אין לו בגדים חדשים. אוקי ולכן בעצם אפשר להעביר מסרים דווקא להגיד לא ובעצם להתכוון לכן וכו' ואותו דבר צריך לשים לב גם מהכיוון ההפוך שלפעמים לא רוצים להגיד משהו וכשלא רוצים להגיד משהו או כשרוצים שמישהו לא יחשוב על משהו או שהוא לא יעשה משהו צריך להשתדל לא להזכיר את הדבר הזה גם לא בדרך נגטיבית. זאת אומרת אם אתה לא רוצה שהילד ילך לשחק אל תגיד לו "אל תלך לשחק" כאילו תגיד לו "לך ללמוד" כי כשאתה אומר לו "אל תלך לשחק" אתה מזכיר לו את האופציה שהוא ילך לשחק.
עוד פעם הכל תלוי בהקשר הכל תלוי בעניין לפעמים גם דווקא "כן אתה רוצה ללכת לשחק, לשחק אל תלך", עוד פעם הכל תלוי בהקשר אבל לשים לב לזה שלפעמים עדיף בהנחה שרוצים להסתיר דבר מסוים גם לשלול אותו זה לא מספיק טוב, כי למה כי כששוללים משהו תוך כדי ששוללים אותו בעצם מזכירים אותו וברגע שהזכרנו אותו ברגע שאומרים "זה לא נכון שהוא ככה וככה" אז אמרת שהוא ככה וככה אומנם אמרת שזה לא נכון אבל אמרת גם "ככה וככה" ותוך כדי שהמוח של הבן אדם מנתח "רגע זה לא נכון שככה וככה" הוא גם צריך לחשוב שזה "ככה וככה" בצורה פוזיטיבית...