שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחת ואחד מהגורמים שגורמים לכך שלפעמים אנשי מכירות לא מצליחים לסגור עסקה, לפעמים בן אדם לקוח בא לקנות ממנו מוצר למוכר והמוכר עושה את הכל לכאורה לפי הספר בודק מה הלקוח רוצה מציע את זה ללקוח והלקוח לא רוצה לקנות ולפעמים אחת מהסיבות שבגללה לא מתבצעת המכירה היא משום אי הבנה. מה זאת אומרת אי הבנה? אי הבנה של המוכר את הצרכים של הלקוח המוכר לא בדיוק הבין מה הלקוח צריך, עכשיו יבוא המוכר ויגיד "מה זאת אומרת אבל אני הבנתי מה הלקוח צריך הלקוח אמר לי שהוא רוצה ככה וככה וזה מה שהצעתי לו ככה וככה והנה בכל זאת הוא לא קנה".
וכאן בעצם אני רוצה לתת עוד נקודת מבט לגבי איך יכול להיות שעסקה לא תצליח בגלל חוסר הבנה של המוכר את הצרכים של הקונה של הלקוח למרות שהמוכר בטוח שהוא הבין את מה שהלקוח רוצה לקנות ואני רק אסביר שהדבר הזה נכון לאו דווקא רק בתהליך של מכירה אלא גם בכל תהליך שבו מנסים לנהל משא ומתן עם מישהו, מנסים להסביר למישהו משהו בנושא של זוגיות חינוך ילדים מה שזה לא יהיה. כשמישהו אומר משהו ובטוחים שהבינו אותו ומתייחסים למה שהוא אומר ועדיין לא מגיעים לעמק השווה והרבה פעמים זה נובע דווקא בגלל שלא הבינו את הבן אדם השני, ועכשיו בעצם השאלה הנשאלת היא איך יכול להיות מצב שבו מוכר בן אדם יחשוב יהיה בטוח שהוא הבין מבין את הבן אדם השני למרות שהוא לא הבין אותו, איך יכול להיות כזה מצב.
והתשובה היא די פשוטה מה שקורה בחיים זה שיש עובדות ופירושים, מה זה עובדות ומה זה פירושים? נגיד בן אדם בא נלך על הדבר הפשוט ביותר בן אדם נגיד אומר "אני רוצה לקנות שולחן", אוקי עובדתית מה הוא אמר? שהוא רוצה לקנות שולחן הוא בא למוכר "שלום אדוני מה אתה מחפש?", "אני מחפש שולחן", "אוקי בא תראה הנה שולחן" נכון אבל מצד שני צריך לשים לב שלפעמים יש מצבים שלמילה אחת יכולות להיות כמה משמעויות, לפעמים נגיד יכול להיות שכשהוא אמר שולחן הוא התכוון לשולחן קטן הוא לא התכוון לשולחן גדול הוא התכוון לשולחן, שולחן קטן נגיד אז מה אני מנסה להגיד שלפעמים לאותה מילה יכולות להיות כמה משמעויות.
עכשיו לא רק שלאותה מילה יכולות להיות כמה משמעויות גם לפעמים יכול להיות שהלקוח אמר משהו אחד אבל בתוך תוכו הוא רצה להגיד משהו אחר הוא התכוון למשהו אחר, הוא חשב על משהו אחר הוא התבלבל ואמר את מה שהוא אמר והוא בכלל רוצה את ההפך יכולים להיות מלא דברים. אוקי ולכן צריך לשים לב המוכר שרוצה לדעת למכור נכון צריך עוד לפני שהוא מתחיל למכור ללקוח, כל שכן אם הוא מנסה למכור ולא מצליח למכור הוא צריך לעשות רגע אחד סטופ ולשאול את עצמו "רגע אחד מה אני חושב שהלקוח רוצה לקנות בכלל מה הוא רוצה לקנות?" ואז התשובה תהיה "הלקוח אמר לי שהוא רוצה לקנות את זה ואת זה" ואז המוכר צריך לשאול את עצמו "רגע אחד זה שאני כמוכר חושב שהלקוח רוצה לקנות את זה ואת זה זאת עובדה או פירוש, האם זה בטוח במאה אחוז שזה מה שהלקוח רוצה לקנות או שזאת הצורה שבה אני מפרש את מה שהבנתי ממה שהלקוח אמר?".
כי יש דברים שהלקוח אמר א' זה מה שהוא רוצה ויש דברים שהמוכר הבין משתמע לא לי כמוכר שאם הלקוח אמר ככה אז כנראה שהוא רוצה ככה וככה, אבל מי אמר שהוא רוצה ככה וככה כי הרבה פעמים לא רק שיש מילים שיכולות להתפרש לכמה דברים ולא רק שיש לפעמים שהלקוח אמר שהוא רוצה משהו והוא בכלל התכוון למשהו אחר או שהוא אמר משהו אחד והוא לא התכוון לזה אלא לפעמים בא נגיד שהוא אמר משהו והוא התכוון לזה אבל המוכר בראש שלו משלים את הפרטים עושה השלם את החסר ומוסיף "אני חושב אם הלקוח אמר לי שהוא רוצה ככה אז כנראה שככה וככה", אדוני למה אתה מניח הנחות יסוד שוליות מי אמר שהוא רוצה ככה וככה הוא אמר שהוא רוצה א' זה שהוא רוצה א' זאת עובדה, הוא אמר שהוא רוצה א' בהנחה שהבנת מה פירוש המילה א' ושה - א' זאת ה - א' שלך זאת אותה א' ובהנחה שהוא התכוון לזה שהוא רוצה א' הוא באמת התכוון לזה.
אבל זה שאתה מסיק מכך שאם הוא אמר שהוא רוצה א' אז כנראה שהוא מתכוון לא' מסוג מסוים בצורה מסוימת, בפורמט מסוים זה כבר פירושים והמון מקרים יש שבהם בן אדם אמר משהו אחד והמוכר הבין והוסיף ופירש המון פירושים שהלקוח לא התכוון אליהם הלקוח בכלל התכוון למשהו אחר. ולכן כאשר המוכר רוצה להיות מוכר יותר טוב כל שכן אם הוא מנסה למכור והוא לא מצליח למכור הוא תמיד צריך לחזור צעד אחד אחורה ולשאול את עצמו "רגע אחד האם אני בטוח שזה מה שהלקוח אמר שהוא רוצה לקנות?", "כן איך אתה בטוח שזה מה שהלקוח אמר שהוא רוצה לקנות?", "כי הוא אמר ככה וככה", "רגע הוא אמר בדיוק את מה שאתה חושב שהוא רוצה לקנות או שפתאום יש פה עוד שתי מילים עוד שני ביטויים, עוד שני פירושים עוד שתי משמעויות שאתה מוסיף שהוא לא בדיוק אמר את זה הוא אמר דומה לזה, הוא אמר משהו שמכך אתה מבין ואתה מסיק ואתה מניח שהוא רוצה את זה ואת זה, הוא לא אמר את זה אתה רק מפרש שהוא רוצה את זה".
ומפה נובעת האי הבנה והרבה פעמים נופלת בגלל זה מכירה, בגלל הטעות של עובדה ופירושים יש מה עובדתית הלקוח אמר שהוא רוצה ויש מה המוכר פירש ומבין וחושב שהלקוח רוצה וזה לא בהכרח מה שהלקוח אמר שהוא רוצה, זה לא בהכרח מה שאתה חושב שהוא רוצה זה לא בהכרח תואם גם אם זה דומה זה לא בהכרח זהה. עכשיו ומי שרוצה לדעת לתרגל את כל זה צריך לפתח אצל עצמו את היכולת להבדיל בין עובדות לפירושים, זאת אומרת לדוגמא אני אתן דוגמא עכשיו אחרת נגיד אומרים "שלום הנה שולחן יפה" זה שזה שולחן זאת עובדה ושהוא יפה זה פירוש זאת לא בהכרח עובדה. ומי שרוצה לדעת את כל הדברים האלה צריך ביומיום שלו, יכול לשפר גם ביומיום את היכולת הזאת זאת אומרת כל פעם כשבן אדם חושב משהו בראש שלו לשאול את עצמו "רגע זאת עובדה שזה ככה או שאני רק מפרש שזה ככה"...