שלום לכולם, הפעם אני רוצה לענות לשאלה הבאה והיא: האם כל אחד יכול למכור? האם כל אחד יכול לדעת למכור? או האם כל אחד יכול לדעת לשכנע אנשים? וכמובן, מה הדרך הטובה ביותר ללמוד למכור ולדעת למכור?
והתשובה היא כזאת: יש כאלה שאומרים: 'מכירות, או שיש לך את זה, או שאין לך את זה', או שאתה יודע למכור או שאתה לא יודע למכור. אוקי? וזה בדרך כלל אנשים שלא יודעים למכור לאנשים את הרעיון שכל אחד יכול למכור.
ואני אסביר: בגדול, וגם בקטן, כל אחד יכול לדעת למכור וללמוד למכור. אוקי? במה זה תלוי? מה הדרך הכי טובה לבנאדם שרוצה להיות איש מכירות טוב? מה הדרך הכי טובה ללמוד למכור?
אז יש כאלה שבטעות מה שהם עושים, הם הולכים ולומדים בכל מיני בתי ספר למכירות, איך להצליח למכור? שיטות מכירה, NLP למכור, NLP למכירה, כל מיני תאוריות כאלה ואחרות, ויש אנשים שיגידו שהם למדו את הקורסים האלה וזה עזר להם. עכשיו, מה האמת? שנכון. הם עשו את הקורסים האלה, למדו את זה וזה עזר להם.
יש הרבה אנשים שלא ידעו לקרא ולכתוב, הלכו לכיתה א', והם יודעים לקרא ולכתוב. כיתה ב' הם כבר יודעים לקרא ולכתוב, אבל האם שייך לומר, או שמי שרוצה ללמוד לקרא ולכתוב, "מה שיעזור לי ללמוד לקרא ולכתוב, זה כיתה א'? זה כיתה ב'?" לא בהכרח. כי מצד שני, אם בנאדם לומד במקומות הגבוהים יותר, אז הוא יודע לקרא ולכתוב פי 100 יותר טוב מאשר מה שמלמדים בכיתה א' ובכיתה ב'.
ולמה אני מתכוון? מי שיראה הרבה מאוד מהשיטות שמלמדים איך למכור מבוססות לדוגמה על מחקרים: "מחקרים הראו ש70% מהאנשים מגיבים ככה", "מחקרים הראו שב80% מהמקרים, לפחות ב72% מהמקרים, אנשים מגיבים ככה כשאומרים להם ככה", "מחקרים הראו שככה וככה סטטיסטיקות שהם ביצעו מראות שככה וככה". וכל מיני סיפורים כאלה ואחרים.
עכשיו, מה הבעיה בסיפורים האלה ואחרים? שיש 30% מהמקרים שזה לא עובד. אם 70% מהמקרים זה עובד, זה אומר ש30% מהמקרים זה לא עובד.
אז מה הבעיה? בנאדם אומר: "אוקי, אז אני, 70% מהמקרים אני אצליח". אז קודם כל, מה לעשות שזה גם לא 70% מהמקרים, זה גם הרבה פחות. מה לעשות שגם הרבה פעמים המחקרים האלה שנעשו, בכלל נעשו לאוכלוסיות מסוימות, בתנאים מסוימים, במקרים מסוימים, והדברים האלה לא תמיד עובדים במציאות. ומה לעשות שגם רוצים למכור ל100% מהמקרים? לא ב70%, ולא ב50% מהמקרים.
שימו לב, כל הסיפור הזה של ללמוד למכירות דרך כל מיני מחקרים שנעשו, הראו ש..., כל מיני קשקושים כאלה, הם בעצם מראים שזה שמלמד אתכם איך למכור, לא מבין איך באמת עובד התהליך של המכירה.
מה זאת אומרת "איך באמת?"? נגיד שהם אומרים: "מחקרים הראו שאנשים אוהבים לשמוע את המילה... 'מילה כלשהי'", זה מה שמחקרים הראו. עכשיו, נשאל את אותו מלמד, אותו מרצה, אותו חוקר: "תגיד לי, למה אנשים אוהבים לשמוע את המילה הזאת? מאיזה סיבה?", אז הוא יגיד: "כי... לא יודע", או שהוא יגיד: "כי ככה וככה וככה", "אוקי, אז אם זה ככה וככה, למה רק 70% מהאנשים הגיבו בחיוב? למה רק 80%? למה רק 90%? למה לא 100% מהאנשים?", "אהה... תראה..." פה כבר אין תשובה.
אוקי? כי אם זה נכון, אז למה זה לא עובד תמיד? חוקי פיזיקה הם תמיד עובדים. כשחוק נכון הוא תמיד עובד. כשהוא לא תמיד עובד זה אומר שהוא לא נכון. זה כמו אלה שאומרים: "יש לי שיטה שעובדת ב99% מהמקרים, 97% מהמקרים, 98% מהמקרים". כי ה97 כבר נהיה נדוש אז כבר העלו את זה ל98. מה 98 אדוני? אם השיטה שלך הייתה נכונה, היא הייתה עובדת ב100% מהמקרים. לא ב99% ולא ב95%, 100%, כי אם זה נכון, זה נכון, אם זה לא נכון, זה לא נכון.
ואחד החסרונות בשיטות האלה שמלמדים היא: שאף אחד מאלה שמלמדים לא יודע למה זה ככה? ולמה הלקוח מעדיף שככה וככה? ולמה יש מקרים שהלקוח מעדיף אחרת? ולמה זה ככה? "כי: ככה וככה" ולמה זה ככה? וזה למה ככה? ולמה זה ככה? ומתי זה ככה? ואיך עדיין זה ככה? זה תמיד ככה? זה לא תמיד ככה, אז למה זה לא תמיד ככה? אז מתי זה ככה ומתי זה ככה? זה דברים שאותם לא חוקרים.
זה כמו נגיד שהיה אחד שאמר להמליץ לאנשים: "אני ממליץ לכם שיהיה לכם פטיש בבית". אמרו לו: "למה פטיש?" כי הוא אמר: "כי בממוצע משתמשים הרבה בפטיש". אבל מה לעשות שלפעמים צריכים מברג, לא צריך פטיש. לפעמים צריך משהו אחר, לא צריך פטיש. מה זאת אומרת? "מחקרים הראו שהרבה מאוד אנשים משתמשים בפטיש, לכן כשאתה צריך משהו, תשתמש בפטיש", "אבל אדוני, אני לא צריך פטיש, אני צריך קיסם, מה קשור פטיש?".
אוקי? ולכן, כל התאוריה הזאת שאומרת: "בא תלמד דרך למכור לפי סטטיסטיקות, לפי טריקים, לפי כל מיני מחקרים, לפי תאוריות..." זו שיטה שגויה.
זה כמו בנאדם שאמר: "אם כשאנחנו זורקים משהו לרצפה, אז הוא נופל לרצפה, מסקנה, כל מה שזורקים למטה, מגיע לרצפה" וזה לא נכון כי כוח המשיכה, מי שיודע איך זה עובד, כוח המשיכה הוא הרבה יותר, הנוסחה האמתית שלו היא לא כזאת, החוק שאומר שכל הדברים מגיעים לכדור הארץ הוא לא בהכרח נכון. יש מצבים שבהם זה לא עובד ככה.
עכשיו, למרות שהלוואי שכל מה שהיו מלמדים היה עובד כמו כוח המשיכה, כמובן שזה לא בדיוק עובד ככה כי יש פחות מקרים שזה עובד ביחס לכוח המשיכה.
בין כך ובין כך, השיטה הנכונה ללמוד למכור, השיטה הנכונה ללמוד מכירות היא אחרת. היא באמצעות הבנה עקרונית של תהליך המכירה ואני אסביר בפשיטות.
מכירה פירושו: מה אנשים רוצים בגדול, למה אני אומר בגדול? כי גם את זה מי שרוצה למכור, גם את זה הוא צריך לדעת היטב היטב, לעומק, מכל הפרטים, מכל הזוויות. אבל בגדול, מה אנשים רוצים? להרגיש טוב. יש מי שיקרא לזה רוצים ליהנות, יש מי שיקרא לזה להרגיש טוב, יש מי שיקרא לזה להיות מאושרים, יש מי שיקרא לזה להרגיש סיפוק, להרגיש הנאה, זה לא משנה, בסוף רוצים להרגיש טוב. להחליף, לדחוף את זה למילה "טוב".
בנאדם קונה מוצר כאשר הוא חושב שהמוצר הזה יעשה לו יותר טוב מרע, כשהוא חושב שהעסקה הזאת של המוצר תעשה לו יותר טוב מרע, ביחס לשאר האלטרנטיבות שלו, אז הוא מבצע את העסקה, אם הוא חושב שיש אפשרות אחרת לקנות מוצר אחר, שיהיה יותר טוב, הוא יקנה את המוצר האחר. אין אפשרות אחרת, הוא חושב ששווה ויקנה את המוצר.
בפשיטות, אנשים רוצים שיהיה להם טוב. בשביל לקנות, הם רוצים לחשוב שהמוצר הזה עושה להם טוב.
ולכן, מי שרוצה לדעת למכור, מה שהוא צריך לעשות זה לא ללמוד מכירות באופן ישיר, הוא צריך ללמוד משהוא אחר שכשהוא ילמד אותו, ממילא הוא ידע למכור, ממילא הוא יהיה מומחה במכירות, מומחה בשכנוע, מומחה ברטוריקה, מומחה בכל שאר ההיבטים והסיפורים של העניינים האלה.
מה הדבר הזה? פשוט ללמוד את כל הנושא של טוב ורע. מה גורם לאנשים לחשוב שדבר מסוים הוא טוב? מה גורם לאנשים לחשוב שדבר מסוים הוא רע? מה גורם לך, עצמך, לחשוב שדברים מסוימים טובים? מה גורם לך עצמך לחשוב שדברים מסוימים רעים? כאשר אתה חושב, כאשר אתה עצמך וגם אנשים אחרים, אבל כאשר אתה עצמך חושב שמשהו מסוים הוא טוב, איך אתה עצמך יכול לשכנע את עצמך שזה רע? כאשר אתה עצמך חושב על משהו שזה רע, איך אתה יכול לשכנע את עצמך שזה טוב? כאשר אתה חושב שמשהו לא טוב ולא רע, או גם טוב וגם רע, איך אתה יכול להחליט אם לדחוף את עצמך למקום שתחשוב שזה יותר טוב, או למקום שזה יותר רע.
בנאדם צריך ללמוד את הדברים האלה, בנאדם צריך ללמוד איך נוצרים רצונות? למה יש אנשים שרוצים דבר אחד ויש אנשים שרוצים דבר אחר? למה הרצונות של הבנאדם מתחלפים? במה תלויים הרצונות שלו? למה רצונות של אנשים משתנים? איך זה שבנאדם פתאום רוצה משהו יותר, אח"כ הוא רוצה אותו פחות? למה אנשים חושבים שדברים מסוימים נכונים, ודברים מסוימים לא נכונים? לפי מה אנשים מחליטים מה האמת ומה שקר? למה יש אנשים שבטוחים בדברים מסוימים ולא בטוחים בדברים אחרים?
אוקי? ללמוד את הדברים האלה. את אלה הדברים שאותם צריך ללמוד. איך עובד המוח של אנשים? איך אנשים מבינים דברים? איך אנשים חושבים על דברים? למה לפעמים דברים עושים לאנשים טוב? לפעמים דברים עושים לאנשים רע? ולהתמחות בנושא הספציפי הזה.
מי שרוצה לדעת למכור, לדעת לשכנע, צריך להתמחות בזה, בלהיות מסוגל לקחת דבר שאנשים חושבים שהוא רע, שהוא עצמו אפילו חושב שהוא רע ולשכנע את עצמו שזה טוב. לקחת דבר שהוא חושב שזה טוב ולשכנע את עצמו שהוא רע. ולקחת דבר שהוא חושב שזה נכון ולשכנע את עצמו שזה לא נכון. או לקחת דבר שהוא לא נכון ולשכנע את עצמו שזה כן נכון. או לקחת דבר שהוא גם נכון וגם לא נכון ולשכנע את עצמו שזה גם נכון וגם לא נכון, שזה רק נכון, שזה רק לא נכון.
בקיצור, בנאדם צריך להתמחות בדברים האלה, לקח דבר שאתה חושב שיש לו חסרונות, לראות מה היתרונות שלו. דבר שיש לו יתרונות, מה החסרונות שלו? לקחת דבר שיש לו חסרונות ולשכנע את עצמך שהחסרונות שלו הם עצמם יתרונות. לקחת דברים שאתה חושב שהם יתרונות ולשכנע את עצמך שהיתרונות הם עצמם חסרונות. אוקי?
זה הדברים שבנאדם צריך ללמוד. ברגע שבנאדם יודע להפוך חסרונות ליתרונות, יתרונות לחסרונות, ברגע שבנאדם יודע לקחת מחשבה שאומרת: "זה לא משנה" ולהפוך את זה ל"כן משנה", או, מחשבה שאומרת "זה משנה, זה משנה" לטוב ולרע, ולהפוך את זה ל" אהה... זה לא משנה", לקחת דברים שנראים הגיוניים ולהפוך אותם ללא הגיוניים, לקחת דברים שנראים לא הגיוניים ולהפוך אותם לכן הגיוניים.
אוקי? ברגע שבנאדם לומד את הדברים האלה, שאותם אני במקרה מלמד, או במקרה ניתן ללמוד אותם ממני, מי שירצה, ינסח את זה איך שהוא רוצה, ברגע שבנאדם לומד את הדברים האלה, ממילא אח"כ כשהוא רוצה למכור משהו, לשכנע משהו, להעביר מסר, מה שזה לא יהיה, הוא יודע איך זה עובד, זה לא בהכרח אומר שהוא ירצה לממש את האופציה לשכנע, הסברתי כבר במקרים אחרים, במקומות אחרים, למה יכול להיות שמישהו יודע למכור והוא לא ירצה למכור לך, למה מישהו יכול לשכנע אותך והוא לא ירצה לשכנע אותך, כי יש גם רכיב של בחירה חופשית לדוגמה.
בנאדם שיודע את כל סודות השכנוע, ברמה העקרונית הוא יכול לשכנע כל אחד בכל דבר ואז ממילא, כל האנשים שסביבו הופכים להיות רובוטים, עבורו, כי הוא יכול לשכנע אותם, אז זה כמו רובוט שאתה לוחץ לו בכפתור והוא עושה את מה שאתה רוצה, ולכן לדוגמה יש שיקול של: "לא רוצה לשכנע אותו, אני רוצה שהוא יעשה את זה מעצמו", יש שיקול של אקראיות, בנאדם לא רוצים לפעמים לשלוט בדברים, הוא רוצה שדברים ישלטו בו. יש המון המון שיקולים ועניינים.
אבל, בין כך ובין כך, כל נושא של שכנוע, מכירות, שיווק, פרסום, כל הדברים האלה, הדרך הנכונה באמת ללמוד אותם, היא לא באמצעות כל מיני בתי ספר לNLP, בתי ספר למכירות... זה לא הכיוון הנכון, עוד פעם, יכול להיות שזה יותר טוב שבנאדם שלא דובר עברית, שילך ללמוד בכיתה א' עברית, אוקי, אבל זה לא באמת, בנאדם שלומד עברית בכיתה א', זה לא באמת הופך אותו ליודע עברית.
כי יש שתי דרכים, שימו לב, להגיע למסקנות של איך למכור: דרך אחת היא נגיד מלמטה למעלה: עושים 'יאללה בא נעשה מחקרים, מה שעובד בממוצע, זה מה שעובד, תעשה את זה'.
אבל, יש דרך אחת שהיא מלמעלה למטה, מה זה אומר? 'בא תראה את התמונה המלאה, בא תבין באופן כללי איך נוצרים רצונות, בא תבין באופן כללי, איך...