שלום לכולם הפעם אני רוצה להסביר שני דברים שיכול לתת לבן אדם הנושא הזה של, הוא לומד את כל הנושא של שכנוע ושיווק ואיך לשכנע ואיך עובד המוח ואיך המוח משתכנע וכו'. אוקי אז כמובן שהדבר הראשון או אחת הסיבות המרכזיות שבגללן אנשים לומדים את כל הנושא הזה של שכנוע היא בגלל שהם רוצים לדעת לשכנע, ביומיום בן אדם רוצה לשכנע את הלקוחות שלו את האנשים שסביבו לשכנע אותם בכל מיני רעיונות להסכים איתו לעשות דברים מסוימים וכו' וכשבן אדם לומד את הנושא הזה של שכנוע אז כמובן שהוא יודע יותר טוב איך לשכנע.
אוקי ויש כמובן גם את ההיבט הנוסף שממנו אנשים לפעמים מתעלמים שברגע שבן אדם לומד לשכנע אז זה לא רק ללמוד לשכנע אחרים זה גם בן אדם לומד לשכנע את עצמו כי לפעמים בן אדם צריך למכור לעצמו רעיונות מסוימים כגון לדוגמא נגיד בן אדם רוצה לשמור על הבריאות וקשה לו לשמור על הבריאות אז במקרה כזה הוא צריך למכור לעצמו את הרעיון לשמור על הבריאות כדי שהרעיון הזה יתגבר יותר מהרעיון שאומר אל תשמור על הבריאות. אוקי ככה שבנושא של שכנוע כשלומדים שכנוע אז גם לומדים איך לשכנע אנשים אחרים וגם בן אדם יכול אחר כך להשתמש בטכניקות האלה כדי לדעת לשכנע את עצמו.
אבל יש אנשים ששואלים ואומרים "מה אני עכשיו לומד את הנושא הזה של לשכנע, אני מעדיף לדבר באופן טבעי ואין לי עניין בלעשות מניפולציות אין לי עניין בללמוד את הדברים האלה, מה אני צריך את זה אני מעדיף להיות אמיתי להגיד את מה שאני מרגיש וכו' בלי לנסות לשכנע אף אחד", אז בשביל מה בן אדם כזה בן אדם כזה שואל בשביל מה אני צריך ללמוד איך לשכנע. אז יש פה כמה וכמה היבטים קודם כל לפעמים האמת היא שבאמת עדיף לא לנסות לשכנע אם בן אדם יגיע למצב שהוא יודע את כל סודות השכנוע, נניח אוקי והוא יבוא לבן אדם אחר ויגיד "אני רוצה שהבן אדם הזה יעשה פעולה מסוימת" והוא ינסה לשכנע אותו והוא יצליח לשכנע אותו אז ברגע שבן אדם שיודע את כל הנושא של השכנוע אם הוא ישתמש ביכולות שלו לשכנע אנשים אחרים אז מהיבט מסוים זה תמיד יצליח לו ואז לכאורה כאילו החיים שלו מגניבים טובים והנה הוא שכנע כל אחד לעשות מה שהוא רוצה וכו'.
אבל מצד שני מהיבט מסוים החיים גם כן מאבדים את המשמעות שלהם, את מי הכי קל בעולם לשכנע? רובוט תלחץ תגיד לו בכפתור מה אתה רוצה שהוא יעשה והוא יעשה הוא אפילו לא יביע התנגדות או כמעט ולא יביע התנגדות. אוקי ככה שמהיבט מסוים כשבן אדם אם הוא לומד את כל הנושא של השכנוע והוא משתמש בו בהנחה שהוא באמת יכול לשכנע כל אחד בכל דבר אם הוא באמת ישתמש בזה אז מהיבט מסוים הוא איבד את המשמעות של הדינמיקה שלו עם אנשים. אחת המשמעויות של אנשים זה שיש להם בחירה חופשית, ברגע שבן אדם שולטים לו בבחירה החופשית שלו אם אתה שולט בבחירה החופשית של מישהו הבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך, ברגע שהבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך זה כמו לנהל אינטראקציה עם רובוטים.
לכן מהיבט מסוים גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה מאוד פעמים הוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך לא רק שהוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך אלא לפעמים אם הוא רוצה שתעשה משהו מסוים הוא "ינסה לשכנע אותך" שתעשה את ההפך. למה שבן אדם שרוצה שתעשה משהו הוא ינסה לשכנע אותך שתעשה את ההפך? כי הוא רוצה שאתה תבחר לעשות או שהוא רוצה לשכנע את עצמו לחשוב שאתה בוחר בבחירה החופשית שלך לעשות את מה שהוא רוצה שאתה תעשה. לדוגמא אתה רוצה שהבן אדם ישתה מים ותנסה לשכנע אותו לא לשתות מים כדי שכשהוא ישתה מים זה יהיה מבחירה חופשית שלו.
אוקי ובפשיטות אני מסביר עוד פעם אם בן אדם שיודע לשכנע תמיד ישכנע אחרים ותמיד יצליח לשכנע אותם הוא מפספס פה את ההיבט של הבחירה החופשית של האנשים האחרים כי זה פשוט כמו לבוא לבן אדם לקחת את הידיים שלו להזיז אותו להגיד לו מה לחשוב להגיד לו מה לעשות וזה בדיוק כמו להתנהל אינטראקציה עם רובוטים. לכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר אף על פי כן גם הוא לא תמיד ישכנע אנשים כי הוא רוצה לפעמים לחוות את העניין הזה של בחירה חופשית שיש לאנשים בחירה חופשית.
היבט ראשון, היבט שני אם בן אדם ישכנע כל אחד בכל דבר אז הכל תמיד יהיה כרצונו שהכל כרצונו של הבן אדם מהיבט מסוים זה מגניב זה טוב זה יפה זה מדהים מהיבט אחר שזה גם חסרונו, שזה כבר נושא אחר בפני עצמו אבל בגדול שזה חסרונו ולכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה פעמים הוא לא יעשה את זה בגלל שהוא רוצה שלפעמים יהיה גם לא כרצונו, הוא לא רוצה שהכל יהיה כרצונו תמיד אם הכל כרצונו תמיד גם בזה יש חסרונות וזה כמובן נושא אחר ולכן מה אני מנסה לומר שמי שלומד את הנושא של שכנוע ויודע את כל הנושא הזה של שכנוע על תומו גם הוא מסכים שיש מצבים שלא צריך לשכנע אנשים אחרים.
אוקי ועכשיו נחזור לשאלה שאותם אנשים שאלו אמרו "אז בשביל מה אני צריך ללמוד את הנושא הזה של שכנוע? אני אתנהג טבעי ספונטני ובזה נגמר הדיון" אז יש פה כמה עניינים, דבר ראשון לפעמים בן אדם עושה מניפולציות על מישהו אחר בלי שהוא בכלל יודע שהוא עשה את המניפולציות האלה, אוקי זאת אומרת כדאי לאותם אנשים שרוצים לא לשכנע אנשים אחרים נגיד שמישהו אומר "אני רוצה לא לנסות לשכנע מישהו אחר אני רוצה לגרום לו לעשות מה שהוא רוצה" גם לבן אדם כזה כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע כדי לשים לב לזה שלפעמים הוא עושה באופן בלתי מודע מניפולציות על אחרים בלי שהוא שם לב לזה ואם הוא יבין איך עובד הנושא של שכנוע אז הוא יוכל לשים לב יותר טוב ללא לעשות מניפולציות על אחרים ולא לשכנע אחרים.
אוקי זאת אומרת ללמוד את הנושא של שכנוע מאפשר לבן אדם, אחד הדברים שזה מאפשר לו זה מאפשר לו לבחור לא לשכנע אנשים אחרים אלא לדבר שהיא תאפשר יותר חופש ובחירה לבן אדם השני, כמובן שזה מאפשר גם את ההיבט של כן לשכנע אותו. זאת אומרת אותם אנשים שאומרים אנחנו לא רוצים ללמוד שכנוע כי אנחנו מעדיפים להתנהג טבעי ולהגיד את האמת וכו' הם אנשים שמהיבט מסוים הם גם מניפולטיביים, למה הם מניפולטיביים? כי מה האמת כשהרבה פעמים בן אדם עושה מניפולציות על אחרים בלי לשים לב בכלל שהוא עשה אותם ולכן כשבן אדם לומד שכנוע אז אדרבא תלמד שכנוע ואז תדע איך לא לעשות מניפולציות על אחרים, תשים לב לצורה שאתה מדבר ותשים לב שאתה לא עושה מניפולציה על מישהו אחר.
אוקי אז לכן בין כך ובין כך גם מי שרוצה להיות אותנטי גם מי שלא רוצה להיות אותנטי, בכל מקרה יש יתרון בללמוד את הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך המוח חושב ולמה המוח חושב ככה ולמה המוח חושב אחרת וכו' בשביל לדעת לשכנע ובשביל לדעת לא לשכנע אנשים אחרים וגם הוספתי קודם שגם בן אדם שלומד את הנושא של שכנוע יודע גם איך לשכנע את עצמו כשהוא צריך כי הרבה פעמים בן אדם צריך לשכנע את עצמו לעשות משהו ואין לו כל כך מוטיבציה אין לו חשק, אם בן אדם לומד את הנושא של השכנוע יש לו יותר יכולת לדעת לשכנע את עצמו. יש לזה כמובן גם הפך כי אם בן אדם לומד נושא של שכנוע הוא גם יודע להתגונן מהנושא של שכנוע ואז גם קשה לו לשכנע את עצמו מהיבט מסוים כי הוא יודע איך להתגונן מהמניפולציות של שכנוע אבל זה כבר עוד פעם מהיבט אחר.
עכשיו התועלת השנייה שיכולה לצאת לאנשים מהנושא של ללמוד את כל הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך שותלים מחשבות, ואיך עושים מניפולציות וכו' היא בכך שהוא יודע להתגונן ממניפולציות ובשכנוע של אחרים, זאת אומרת גם אם בן אדם יגיד "אני לא רוצה לשכנע אף אחד בשום דבר אני מעדיף להיות מי שאני והכל בסדר" אוקי אף על פי כן באופן יחסי בן אדם חי בעולם שלנו ובעולם שלנו העולם שלנו מוצף במסרים של שכנוע שמנסים לשכנע את הבן אדם לעשות ככה ולקנות ככה ולחשוב ככה וכו', וגם אם בן אדם יגיד "לא נכון אני לא משתכנע מאף אחד בשום דבר" מאוד יכול להיות מה שרוב הסיכויים שפשוט שכנעו אותו בדברים שהוא כל כך חושב שהוא חושב את זה עד כדי כך שהוא לא שם לב ששכנעו אותו בהם.
בין כך ובין כך העולם שלנו מלא במסרים של שכנוע ואחת הסיבות המרכזיות לכך שלבן אדם כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע לעומק לדעת כל מילה מה המשמעות שלה ואיך כל מילה במשפט איך היא משפיעה על המוח וכל מילה במשפט המיקום של המילה במשפט, איפה שמת את המילה שמת אותה בהתחלה או בסוף איך זה משפיע ועוד מלא היבטים והקשרים שהם נושא של שכנוע. אחת הסיבות הנוספות שכדאי לבן אדם ללמוד את זה היא כדי לדעת להינצל מזה שכשמשכנעים אותו שהוא ישים לב שלא עושים עליו מניפולציה שלא מרמים אותו.
אוקי ועכשיו מכאן אני רוצה לתת טיפ לגבי איך בן אדם יכול להתגונן, טיפ מאוד פשוט צריך ליישם אותו אבל הוא מאוד פשוט איך להתגונן ממניפולציות אם אתה מדבר עם איש מכירות עם כל בן אדם שמנסה למכור לך רעיון מוצר פעולה מעשה כל דבר, איך בן אדם יכול להתגונן מהדבר הזה? לצורך העניין גם אני עכשיו איש מכירות מי שרוצה שינסה להתגונן, אוקי אבל זה כבר נושא אחר זה גם לא בהכרח אומר שכל איש מכירות מנסה לרמות אותך יכול להיות גם איש מכירות שאומר לך את האמת אבל אף על פי כן באופן יחסי כדאי לבדוק האם איש המכירות אומר לך את האמת או שהוא מנסה לרמות אותך.
אז אחת הדרכים לעשות את זה היא על ידי זה שכאשר בן אדם חושב איזו מחשבה מחליט איזו החלטה באופן כללי כל מחשבה כל החלטה, כל שכן אם קודם הוא לא רצה לעשות את זה ועכשיו הוא כן רוצה לעשות את זה, זאת אומרת יש לפעמים בן אדם שחושב מחשבה הרבה שנים הוא חושב ככה ויש לפעמים בן אדם שלא חשב משהו מסוים ופתאום הוא מתחיל לחשוב משהו מסוים אז אם הבן אדם רוצה לשים לב שלא רימו אותו מה שהוא צריך לעשות זה לשאול את עצמו "למה אני חושב ככה מה הסיבה שאני חושב ככה, אני בטוח שאני חושב ככה זה באמת מה שאני רוצה, מה גורם לי לחשוב את זה אולי אני רוצה ההפך אולי מה שאני חושב עכשיו זה לא נכון אולי דווקא ההפך של זה נכון?".
אוקי הנושא הזה נקרא להטיל ספק בן אדם לוקח את מה שהוא חושב את מה שהוא רוצה לעשות, הוא אומר "מי אמר שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך?" עכשיו גם אם זה ישמע כאילו "אבל לא הגיוני למה שאני ארצה לעשות ההפך" תבדוק למה אתה רוצה דווקא את זה למה אתה לא רוצה את ההפך, למה אתה בטוח שאתה לא רוצה את זה אולי אתה חושב ההפך. עכשיו המטרה היא לא בהכרח לשגע את הבן אדם המטרה היא לגרום לבן אדם להבין למה הוא רוצה לעשות את זה כי כשבן אדם שואל את עצמו "האם אני בטוח שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך, אולי גם ההפך זה טוב אולי זה לא משנה אם אני אעשה ככה או ההפך?", שימו לב זה לא רק "אולי אני רוצה לעשות את ההפך" אלא "אולי זה לא משנה מה אני אעשה".
כשבן אדם שואל את עצמו את השאלה הזאת פתאום הוא מתחיל להגיד "רגע למה אני חושב את זה, אני חושב את זה בגלל זה אני חושב את זה בגלל זה?", אוקי וזה בעצם הוא יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות ואז הוא אומר "רגע אני את הדבר הזה רוצה לעשות בכלל בגלל זה אבל מי אמר שאני רוצה את זה אולי את זה ואת זה אני לא רוצה" אוקי וככה בן אדם יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות. עכשיו הדבר הזה כמובן שזה עניין של הרגל בן אדם בהתחלה שיתחיל לשאול "מי אמר שאני רוצה לעשות ככה אולי אחרת" זה לא יוביל אותו יותר מדי רחוק אבל אם בן אדם יתרגל כשהוא חושב מחשבות "מי אמר שזה ככה אולי הפוך" לשאול את עצמו הדברים האלה יעזרו לו לחשוף את מה שקורה במוח שלו לפני שהוא מקבל החלטה לפני שהוא חושב מחשבה.
אוקי הדבר הזה כמובן יש בו עוד היבט שמי שרוצה ללמוד לשכנע אחרים בצורה הטובה ביותר המדהימה ביותר, הקסומה ביותר מה שהוא צריך לעשות זה לבדוק איך המוח שלו משתכנע. זאת אומרת הוא צריך לקחת דברים שהוא בטוח בהם שהוא חושב שהם נכונים ולשאול את עצמו "למה אני בטוח שזה ככה, למה אני חושב שזה ככה, למה אני משוכנע שככה וככה, למה אני עושה ככה ולמה אני חושב ככה", אוקי בן אדם שישאל את עצמו "למה אני" על עצמו " למה אני עצמי חושב ככה, למה אני עצמי רוצה ככה, למה אני עצמי בוחר ככה" ויחפור עמוק "ולמה חשבתי ככה ולמה רציתי את זה, ולמה הבנתי את זה ולמה המחשבה הזאת קפצה לי דווקא עכשיו, ולמה עכשיו אני יותר בטוח בזה מאשר קודם ולמה עכשיו אני פחות בטוח בזה מאשר קודם...