... של מהות שאלת השאלות? מהי
המהות של שאלת כל השאלות? וכאן נבאר את
המהות של שאלת כל השאלות. דהיינו, לא נבאר את השאלה עצמה, אלא נבאר רק את מהותה. והעניין הוא, כי יש סוגים שונים של שאלות. ויש שאלות שמהותן היא ... כל מה שהוא יכול להבין, אז האדם מגיע אל המשוכה האחרונה, שהיא הניסיון של האדם להבין את המהות הפנימית ביותר של המציאות. ורק לצורך ההמחשה, להבין את
המהות של המציאות, פירושו להבין את
המהות של הנקודה הראשונה שממנה הכל התחיל. ולא סתם להבין, אלא להבין את הכל בשלמות. ולא סתם להבין את הנקודה הראשונה, אלא להבין את הצורה שבה באה ... הבישול, וגם חוקי מדעי המחשבה, וגם חוקי התעבורה, וגם חוקי המוזיקה וגם כל שאר החוקים שיש בעולם. והשכל הזה גם בו עצמו יש רמות עומק שונות. ולהבין את
המהות של המציאות, פירושו, להבין את הדבר שעומד מאחורי כל הדברים. ולא רק להבין אותו באופן כללי, אלא גם להבין כיצד הוא בא לידי ביטוי בכל דבר ודבר. כי אחרי שהאדם מבין את
המהות של הכל, אז הוא מבין את כל התהליכים שיש בעולם. דהיינו, הוא מבין את הסיבה שבגללה כל הדברים שבעולם הם כפי מה שהם. ואם האדם חושב שהוא מבין ... כמובן לא אפשרי מבחינה לוגית. כי בכל פעם שהאדם מגדיר בדעתו נקודת התחלה כלשהי, הרי שתמיד הוא יוצר בכך עוד נקודת התחלה גדולה עוד יותר. ולהבין את
המהות של המציאות, פירושו להבין את נקודת ההתחלה הראשונה, למרות שאי אפשר להבין אותה מבחינה לוגית. ואחרי שהאדם מעמיק את מחשבתו בכל דבר שיש בעולם, ... שמהותה של השאלה עצמה, שונה מכל השאלות שיש בעולם. כי כנ"ל, כל השאלות שהאדם מכיר, הן שאלות שיש עליהן תשובות. אבל כאן מדובר לא על סתם שאלה, אלא על
המהות של כל השאלות שיש בעולם. ומדובר כאן על שאלה שאין לה תשובה. ומי יכול לדמיין שאלה שאין לה שום תשובה כלל? וכאשר האדם מגיע לשאלה של כל ... ולכן, כל חכמי החכמים שיש בעולם, ברגע שהם מגיעים אל השאלה של כל השאלות, אז כל החוכמות שלהם וכל מה שהם יודעים, מתבטל ונעלם. כי השאלה הזאת היא על
המהות של כל מה שקיים. וכאשר האדם מגיע לשאלה הזאת, אז כל מה שהוא יודע בכל תחום שהוא, יש לו עליו שאלה. כי השאלה הזאת, היא על כל מה שקיים. וזאת ... שהאדם מגיע אל השאלה הזאת, אז כל מחשבה שיש לו בראש שלו, המחשבה הזאת מזכירה לו את השאלה של כל השאלות. כי כנ"ל, שאלת כל השאלות, היא כרוכה בהבנת
המהות של כל הדברים שיש בעולם. ומאחר שהיא כרוכה בהבנת
המהות של כל הדברים שיש בעולם, הרי שאחרי שהאדם מבין אותה, ממילא בעצם יש לו שאלה על כל דבר שיש בעולם. ולא סתם שאלה, אלא חוסר הבנה. כי כפי שאמרנו, לא מדובר כאן על שאלה של חוסר ידיעה, אלא על זה שהאדם מגיע למידע כלשהו, שהאדם לא מסוגל להכיל אותו מבחינה נפשית. ומאחר שהדבר הזה הוא
המהות של כל הדברים, הרי שכאשר האדם מגיע אליו, אז ממילא הוא כבר לא מסוגל להכיל בתוכו שום מחשבה. וכל ניסיון של האדם לחשוב במוחו מהי השאלה הזאת, כל ניסיון שכזה הוא חסר טעם. משום שהאדם לא מסוגל להעלות על דעתו את
המהות של השאלה הזאת. כי
המהות של השאלה הזאת, היא גם שונה
מהמהות של כל השאלות שיש בעולם. אבל בנוסף,
המהות של השאלה הזאת, משנה לאדם את כל מה שהוא מבין בכל תחומי החיים בבת אחת. כי ברגע שהאדם מגיע לשאלה הזאת, הדבר הזה משנה את כל מה שהוא מבין בכל ... של כל המחשבות וכל הידיעות שיש בעולם. וכל מקום שיש בעולם חוסר הבנה כלשהו, הרי ששורשו באותה השאלה שהיא השורש של כל חוסר ההבנה שיש בעולם. כי היא
המהות של חוסר ההבנה שיש בעולם. ולכן השאלה הזאת מבטלת את כל החוכמות שיש בעולם, משום שהיא
המהות של חוסר ההבנה שיש בעולם, שגורמת לכל הדברים שיש בעולם, להפוך להיות לא מובנים. והאדם צריך המון המון שכל כדי להבין בכלל את השאלה הזאת. כי ...