לא לדעת שום דבר וכן
לדעת שום דבר - ידיעת הכלום /
לדעת כלום /
לדעת שום דבר / לא לדעת שום דבר ובו יתבאר עניין ידיעת ... אותו ומתאחד איתו. והאדם יודע, רק ידיעות סופיות שיש להן גדר וגבול. כי כדי
לדעת משהו, לשם כך צריך להגדיר ולהגביל אותו. ולכן האדם לא יכול
לדעת את האין סוף, כי אין לו גדר ... על כלום / שום דבר. דהיינו, האדם לא מסוגל לרוקן את המחשבה שלו. והטועים שלא
מודעים לעצמם, נדמה להם שהם יכולים לרוקן את המחשבה שלהם לגמרי. וזה רק משום שהם חסרי כל
מודעות עצמית. כי האדם לא יכול לרוקן את ... הוא לא חשב על שום דבר. וזה רק משום שהוא איבד את הזיכרון שלו, ומשום שהוא לא
מודע למחשבות שחלפו בראשו, ברגעים שבהם ... על ידי זה בסופו של דבר האדם מגיע לידיעת המחוייב. כי את המחוייב, אי אפשר
לדעת באופן ישיר מוגדר ורצוני שנובע ... על דבר שהוא חסר כל הגדרה, גם זו הגדרה. ולכן הדברים הם תמיד מוגדרים. והדרך
לדעת את הלא מוגדר, היא על ידי זה ... מהות המציאות, היא הדבר שאינו ידוע. משום שהיא חסרת כל צורה. והתודעה, לא יכולה
לדעת דבר שאין לו צורה. כי המחשבה אוחזת את הדבר, על ידי הצורה וההגדרה שלה. ולכן האדם לא יכול
לדעת את מהות המציאות, כי אין לו איך ... חיובית של השום דבר. וזוהי תכלית הידיעה שלא נדע, שהאדם יודע את הכלום שאי אפשר
לדעת אותו. ונחדד: כי יש
הבדל גדול בין
לא לדעת שום דבר, לבין
לדעת שום דבר. ואחרי שהאדם זוכה
לא לדעת שום דבר, אח"כ הוא יודע את ... סוף, הוא רק יכול לשער בדעתו את ההנאה הזאת. והאדם כוסף להנאה הזאת תמיד. משום
שבתת המודע של האדם, צרובה ההנאה הזאת של ...