הודפס מהאתר www.EIP.co.il/?key=5508

מילון מונחים - ביאור מושגים שמוזכרים באתר ובספרים של אליעד כהן

להלן, ביאור קצר של חלק מהמושגים שמוזכרים בתוכן שאתה קורא:


אלוהים - בכל מקום שמוזכר המושג אלוהים, הכוונה היא, לא למשמעות הדתית של המילה אלוהים. אלא בכל מקום, הכוונה היא לפי ההקשר. ולהלן מספר דוגמאות:

הרעיון של אלוהים באופן כללי, פירושו, דבר שאינו ניתן לתפישה והגדרה מלאה בשכל האנושי, כגון ה: הדבר / חומר שממנו הכל עשוי, הסיבה הראשונה שמפעילה את המציאות, הסיבה שבגללה הכל קיים, הדבר הראשון שהיה קיים אי פעם, הדבר שאין אפשרות שלא יהיה קיים (גם אם לא ניתן להגדיר אותו בשכל), החוקיות שלפיה עובדת המציאות, סך כל הדברים במציאות, הדבר שנמצא בתוך כל הדברים שיש במציאות ושמחבר את כל הדברים שקיימים, הדבר שהיה קיים עוד לפני שהמציאות נוצרה, הכוח שמניע את הכל, דבר שלא יכול שלא להיות קיים, גם אם הוא כלום / לא מוגדר / לא נתפס במחשבה האנושית, הדבר הגדול ביותר שקיים ושגודלו אינסופי.

להיות אלוהים - פירושו, להרגיש מושלם, להשיג אושר אין סופי, להיות בתחושה שאתה אלוהים, שולט בגורלך, לראות את המציאות כמושלמת וכיו"ב. שאלו תכונות שמיוחסות לאלוהים / אלוהים מייצג את השלמות.

להבין שאתה אלוהים - פירושו, לראות במציאות שלנו את השלמות, לגלות שאתה מושלם ושהכל טוב.

להאמין באלוהים שנפרד ממך - פירושו, לחשוב שיש שלמות שנפרדת ממך, לחשוב שאתה לא מושלם, לחשוב שהמציאות שלנו לא מושלמת וכיו"ב.

להאמין באלוהים שבאחדות איתך - פירושו, לחשוב שיש בך שלמות, לחשוב שאתה מושלם, לחשוב שהמציאות שלנו מושלמת וכיו"ב.

לכפור באלוהים במובן חיובי - פירושו, לכפור ברעיון שהשלמות רחוקה ממך, לכפור ברעיון שאלוהים נפרד ממך, שהשלמות רחוקה ממך וכולי.

להאמין באלוהים במובן חיובי - פירושו, להאמין בשכל על אנושי, שנקרא אמונה, שהכל מושלם, למרות שזה נגד השכל. להאמין שאלוהים והשלמות, לא נפרדים מהאדם.

אלוהים שקרי - פירושו, תפישה שגויה של אלוהים. בד"כ הגדרת אלוהים, כישות שמוגבלת במשהו. דהיינו, הגדרת מהות המציאות, בצורה לא נכונה.

אלוהים של אלוהים - פירושו, המשמעות האמיתית של אלוהים, היא האלוהים של המשמעות השגויה של אלוהים, שהוא אלוהים שקרי, אלוהים בתפישה שגויה.

ריבוי אלוהים - פירושו, הרבה דברים מושלמים. דהיינו, למרות שדברים נראים עם חסרונות, הם מושלמים כל אחד בפני עצמו. וזה סוג של ריבוי אלוהים, ריבוי שלמות, הכל מושלם, למרות שהדברים נפרדים זה מזה.

מי ברא את אלוהים - פירושו, לחקור את התפישה של אלוהים, לבדוק מה עומד מאחוריה. עד שתופשים את אלוהים בצורה נכונה, ומגלים את אלוהים האמיתי (התפישה הנכונה של אלוהים), שעליו לא ניתן לשאול את השאלה הזאת.

אלוהים ברא את העולם - פירושו, השלמות שיצרה את העולם, הכל נוצר ממשהו שלם ומושלם ללא שום חיסרון.

כמו כן, אלוהים זה מושג מופשט, שכל אחד תופש ומפרש אותו בצורה אחרת. ויש תפישות של אלוהים, שהן קרובות יותר או רחוקות יותר מהאמת. ובכל מקום שמופיע המושג אלוהים, המשמעות היא לפי ההקשר הספציפי.

בכל מקום שידובר משהו שלילי על אלוהים, הכוונה היא לתפישה שגויה של אלוהים, בעיני האדם עצמו. ובכל מקום שידובר משהו חיובי על אלוהים, כגון הרעיון של להיות אלוהים וכיו"ב, הכוונה היא אלוהים, לפי התפישה והפירוש הנכון שלו. והכל לפי ההקשר של הרעיון.

+ עיין ערך מחויב המציאות.


אחדות / נפרדות - אחדות, מלשון אחד / חיבור / התאמה / הכלה / שלמות / אין שינוי / אין שניים / אין גבול / אין הפרדה. נפרדות, מלשון הפרדה, שינוי, חוסר התאמה, דבר שונה מדבר, דבר חסר דבר אחר / תחושת צמצום / הגבלה / גבולות / הפרדה / נפרדות.


אחדות שקרית - תפישה שגויה של רעיון האחדות האמיתית. באחדות השקרית האדם מפריד, בין אחדות לבין נפרדות, האדם מודע ל - אחדות. באחדות האמיתית, האדם לא מפריד בין אחדות לבין נפרדות, האדם לא מודע באופן ישיר ל - אחדות, וכך לא מוגבל על ידי האחדות השקרית.

באחדות שקרית, אתה חייב לחשוב שאין הבדל בין דברים, ובכך ממילא אתה לא באחדות ואתה כן מבדיל בין דברים. באחדות אמיתית, אתה יכול לחשוב שיש הבדל בין דברים, ועדיין זה ירגיש לך שאין הבדל בין דברים.

+ עיין ערך ידיעה ישירה / ידיעה עקיפה.


אמונה - ישנם 2 סוגים של אמונה.

סוג אחד של אמונה, הוא כאשר האדם חושב שמשהו נכון, בלי שהוא יודע ובלי שהוא מבין זאת בוודאות. זאת נקראת אמונה. וזה, בין אם הדבר עצמו, נכון או לא, עדיין זו אמונה ולא ידיעה.

קיים גם סוג נוסף של אמונה, שבו, האדם יודע משהו בשכל על אנושי, שהדבר עצמו לא הגיוני ולא ניתן להבין אותו בשכל האנושי. במקרה כזה, עבור הצופה מבחוץ באדם היודע, נאמר, שהאדם היודע, הוא מאמין. משום שעבור השכל של הצופה, לא ניתן להבין זאת בשכל. אבל עבור האדם עצמו, הוא יודע את הדבר בידיעה ישירה, שאינה אמונה.


אמונה באלוהים / להאמין באלוהים - למושג אמונה באלוהים, יכולות להיות משמעויות שונות, לפי ההקשר. לדוגמא, קיימת אמונה באלוהים במובן שהאדם מאמין במקום לדעת בוודאות, שהמציאות שלנו מושלמת (אלוהים כאן יהיה פירושו שלמות), שאז אמונה כזאת יכולה להיות רעה, ביחס לידיעת האלוהים שעדיפה ממנה.

יכולה להיות אמונה באלוהים במובן שהאדם מאמין שיש אלוהים מושלם וכולי, במשמעות שהאדם מאמין גם שאותו אלוהים נפרד ונבדל ומרוחק ממנו. שאמונה שכזו יכולה להיות רעה, ביחס לידיעה של האחדות, שהאדם באחדות עם השלמות של אלוהים.

יכולה להיות אמונה באלוהים, במובן שהאדם מאמין דהיינו, מבין בשכל על אנושי, באלוהים, דהיינו, מבין בשכל על אנושי, שהמציאות מושלמת ממש, במקביל לחסרונות שלה, שזו יכולה להיות אמונה טובה באלוהים.

ובמילים אחרות, המושג אמונה באלוהים, הוא תלוי הקשר, למשמעות הספציפית של המושג אמונה ושל המושג אלוהים, לפי ההקשר המתאים. יש אמונה טובה ויש אמונה רעה. יש תפישת אלוהים נכונה וטובה ויש תפישת המושג אלוהים בצורה שגויה, שאז ממילא גם האמונה בתפישת שגויה של אלוהים, גם היא תהיה שגויה ואפילו סוג של "כפירה" באלוהים האמיתי.


אפשרי המציאות / לא אפשרי המציאות - אפשרי המציאות פירושו, דבר שלא חייב להיות קיים, ושיכול להיות או לא להיות קיים, או להיות קיים בצורה אחרת / שונה.

לעומת, לא אפשרי המציאות, שפירושו, דבר שחייב שלא להיות קיים, דבר שאין אפשרות שיהיה קיים, דבר, שמחוייב שלא יהיה קיים, דבר שהעדר קיומו, מחוייב.


בורא - אם נגדיר שמישהו גורם לדברים לקרות, אז הוא הבורא של הדברים.


ביטול לאינסוף - מצב שבו הישות של האדם מתבטלת כלפי המציאות האין סופית. מצב שבו בנאדם לא חווה שום תחושה מוגדרת ושבו כל התחושות שלו מתבטלות. ומה שנשאר, זו תחושה לא מוגדרת כלל. מצב שבו כל התחושות המוגדרות מתבטלות והופכות ללא מוגדרות בכלל.


גיהנום - תחושה שבה הכל רע לך / הכל מלא בחיסרון / שום דבר אינו מושלם.


גן עדן - תחושה שבה הכל טוב לך / הכל מושלם / אין שום חיסרון.


גם רק - זהו רעיון לא הגיוני, שבו, שני רעיונות מנוגדים שסותרים אחד את השני, שניהם נכונים ב 100%, כל אחד מהם בפני עצמו. וזאת למרות שהם סותרים אחד את השני ולמרות שזה לא הגיוני.


הוויה - הדבר שנמצא בתוך הדברים ושאם לא הוא, הדבר לא יהיה קיים. לדוגמא: ההוויה של הבלון היא האוויר שבתוכו. בלי האוויר, לא יהיה הבלון. ההוויה של כל הדברים, היא נמצאת בתוכם, ממלאת אותם ומקיפה אותם מכל הצדדים.


החכם האמיתי - החכם האמיתי, הוא כינוי להסתכלות על המציאות האמיתית ביותר / המושלמת ביותר שיש בעולם. והיכן שהשכל הזה מתגלה ביותר, זה ביטוי של החכם האמיתי. לדוגמא הספר הזה, שבו באופן יחסי, יש התגלות גדולה יותר, של השכל הגדול ביותר שיש במציאות, שכל על אנושי, שהוא החכם האמיתי.

להקשיב לחכם האמיתי, פירושו להקשיב לשכל הישר / להיגיון / להיצמד לאמת ב 100%, ברמה שאין אפשרות כלשהי במציאות, שאי פעם, מישהו כלשהו יחשוב יותר נכון ומדויק ממה שאתה חושב.


המחייב הראשון - הדבר שמכריח ומחייב את הדברים להיות כפי שהם.


המצוי הראשון - הדבר שהיה קיים, לפני שכל דבר אחר היה קיים. ושאינו יכול שלא להיות קיים. ושקיומם של כל הדברים, תלוי בו.


הסיבה הראשונה / סיבת כל הסיבות - בתהליכים שבהם יש סיבה שגורמת לתוצאה, אז הסיבה הראשונה בשרשרת סיבות, היא הסיבה שלא נובעת משום סיבה אחרת ושאינה תלויה בשום סיבה אחרת, אלא היא אך ורק מפעילה את כל הסיבות שאחריה.


השכל הסופי / השכל הראשון / שורש השכל - התובנה הגדולה ביותר שהשכל האנושי יכול להגיע אליה ושלא ניתן להבין מעבר אליה. ההיגיון הבסיסי ביותר שעליו מבוססים כל חוקי ההיגיון וכל מה שנובע מהם.


התנגדות רצון - כאשר יש לאדם רצון שיקרה / לא יקרה משהו, והמציאות שונה ממה שהאדם רוצה, זוהי התנגדות בין רצונו של האדם, לבין המציאות.


חזרה בתשובה / לחזור בתשובה - לשוב ולהתחבר אל המקור של הדברים, התחברות לגורם הראשון שמניע את התהליך.


טוב / רע - כאשר האדם רוצה שיקרה משהו והמשהו הזה קורה, אז טוב לאדם. כאשר האדם רוצה שמשהו יקרה, אבל קורה משהו שונה, אז רע לאדם. וכפי רמת ההתאמה שבין הרצון של האדם לבין המציאות, ככה טוב או רע לאדם. וכמובן שיש כאן היבטים שונים, אבל זו ההגדרה, על פי פשוטם של דברים.


ידיעה ישירה / ידיעה עקיפה / ידיעה על דרך השלילה - יש מצב רגיל שבו האדם יודע משהו מסוים בצורה רגילה, כגון שהאדם יודע אם יום או לילה, זאת נקראת ידיעה ישירה. ויש ידיעה עקיפה / על דרך השלילה, שבה האדם לא יכול לדעת בצורה ישירה משהו מסוים, משום שלא ניתן לדעת בשכל האנושי את הדבר הזה.

ואז כאשר האדם לא יודע שההפך של הדבר הזה נכון, הרי שזה כאילו הוא יודע שהדבר הזה נכון. אבל הידיעה היא בצורה עקיפה, דרך זה שהאדם לא יודע את ההפך של הדבר שאותו הוא רוצה לדעת, רק שלא ניתן לדעת אותו בצורה ישירה, אלא רק בדרך עקיפה.

כשיש לאדם שכל על אנושי, הוא יכול לדעת בצורה ישירה, מה שאדם אחר יכול לדעת רק בצורה עקיפה. הידיעה העקיפה, היא עבור מי שהשכל שלו לא מסוגל להכיל את הרעיון בצורה ישירה, בגלל שהוא רעיון על אנושי ולא לוגי.

באחדות שקרית האדם יודע את האחדות בצורה ישירה, באחדות אמיתית, האדם יודע את האחדות האמיתית בצורה עקיפה.

בכל מקום בספר שנכתב ש"בסוף" האדם יודע ש / רואה ש / מבין ש / מרגיש ש - וכיו"ב, אז במידה ומדובר על ידיעה מוחלטת, הרי שלא מדובר בידיעה ישירה, אלא בידיעה עקיפה. שהיא ידיעה ישירה עבור מי שיש לו שכל על אנושי. ומי שיפרש כפשוטו, וינסה גם הוא להאמין במה שהוא חושב שבסוף יודעים, הוא ייפול לאחדות השקרית.


יש ואין - בפשוט, יש ואין, זה כפשוטו, שיש משהו אין משהו, יש אור אין אור, יש יד אין יד. אבל יש ואין יש לזה משמעויות שונות נוספות, לדוגמא: יש סוף וצמצום מול אין סוף, יש צורה מוגדרת אל מול מהות, יש חיסרון אל מול אין חיסרון שזו שלמות. לדוגמא, לגלות שיש ואין הם אחד, זה כמו לומר, לגלות שחיסרון ושלמות זה אותו הדבר. והכל לפי ההקשר.


כפירה - התכחשות למשהו. כפירה ברעיון כלשהו, פירושה חוסר הזדהות מוחלט עם אותו הרעיון והזדהות עם ההפך שלו.


לבוש / צורה / קליפה - הצורה החיצונית שבה הדברים נראים ומוצגים. הלבוש של משהו, הוא החלק הנראה לעין, החלק הגלוי יותר ושאותו רואים ראשון. הקליפה קדמה לפרי. הקליפה היא הדבר החיצוני הגלוי לעין, שתחתיו מוסתר הפרי, שהוא הרעיון הפנימי יותר, האמיתי יותר.


לדעת שהכל אחד - מצב שבו האדם לא יודע שיש הבדל בין דברים, שאז ממילא האדם כביכול יודע שהכל אחד. לא מדובר על ידיעה ישירה (עיין ערך ידיעה ישירה), שיוצרת אחדות שקרית (עיין ערך אחדות שקרית), אלא על ידיעה עקיפה, שבה האדם לא יודע שיש הבדל ושינוי, שזה יוצר מצב שבו האדם כאילו יודע שאין הבדל. ובכל מקום שמתואר תיאור של לדעת שאין הבדל, הכוונה ידיעה עקיפה ולא ידיעה ישירה.


לשקר - עיין ערך שקר.


מהווה - החיבור של הרעיון של הבורא, עם הרעיון של הוויה, יוצר את המושג מהווה.


מהות - המהות היא הדבר הבסיסי ביותר שממנו כל הדברים עשויים / החלק המרכזי / החשוב ביותר / העיקרי של הדברים.


מוחלט - משהו שאין לו הפך / שלא ניתן לחשוב על ההפך שלו. משהו שלא ניתן לחשוב אחרת ממנו. וזאת, גם אם נראה שאין דבר כזה במציאות / לא ניתן להגדיר דבר כזה.


מחויב - מלשון חייב / מוכרח / הכרחי / ודאי / מוחלט / מהותי / אינו ניתן לשינוי / לא ניתן להטיל בו ספק / בטוח נכון. לדוגמא:

רצון מחוייב = רצון שאתה חייב אותו. אמת מחוייבת = אמת שאין אפשרות שהיא לא תהיה נכונה. המחוייב שלך = הדבר שאתה חייב אותו. האם זה מחוייב לך = האם זה ודאי לך. מה המחוייב שלך = מה אתה חייב, מה בטוח לך, מה ודאי לך. מחוייב או אפשרי = האם זה וודאי או שזו רק אפשרות. לא מחוייב = לא הכרחי, לא מוחלט, ניתן להטיל בו ספק, ניתן לשינוי. וכיו"ב, לפי ההקשר.


מחויב המציאות - הדבר שחייב להיות קיים ושאין אפשרות שהוא לא יהיה קיים, וגם אין אפשרות שהוא יהיה קיים בצורה שונה. גם אם מדובר על דבר שאינו ניתן להגדרה ושאינו ניתן לתפיסה בשכל האנושי.

+ עיין ערך אלוהים.


מציאות מחוייבת / מציאות מוחלטת / מציאות אפשרית - מה שמצוי / מה שנמצא / מה שקיים. ולפעמים הכוונה היא למציאות אפשרית, דהיינו, למציאות שלנו כפשוטה, שקיומה הוא אפשרי. ולפעמים הכוונה היא למציאות המוחלטת, שהיינו המציאות שקיומה מחוייב, מה שהיה קיים עוד לפני קיומה של המציאות שלנו, מה שלא יכול שלא להיות קיים.


משוגע / שגעון - כוח שגורם לאדם לא לראות את האמת שיש בכל דבר, אלא לחשוב מחשבות שגויות / שקריות, באופן בלתי מודע. בד"כ הכוח הזה אחראי על כך שרע לאדם, כשהוא לא רואה את השלמות שיש בכל דבר.


נפרדות - עיין ערך אחדות.


סבל / רע - כאשר קורה משהו שהאדם לא רוצה שהוא יקרה או כאשר לא קורה משהו שהאדם כן רוצה שהוא יקרה, זה נקרא רע. במצב כזה, יש לאדם תחושת חיסרון, שמשהו חסר לו. ויש עוצמות שונות של סבל, לפי עוצמת התנגדות הרצון שבין האדם לבין המציאות. וביחס לחוויה של שלמות, כל דבר שאינו שלמות, הוא סבל מוחלט.


קליפה - עיין ערך לבוש.


צורה - עיין ערך לבוש.


צמצום - תהליך שבו לוקחים דבר גדול, ומחלקים ומצמצמים אותו לחלקים קטנים. תהליך שבו לוקחים דבר שאינו מוגדר ומגדירים אותו. תהליך שבו לוקחים דבר גדול, מגבילים את הגודל שלו והופכים אותו לקטן יותר.


רצוא ושוב - לרוץ ולשוב, לרוץ ולחזור. דהיינו, תהליך שבו האדם מגיע למשהו וחוזר משם.


רצון מוגדר / רצון סופי - כאשר האדם מסוגל להגדיר לעצמו מה הוא רוצה, הרי שיש לו רצון מוגדר. רצון סופי, פירושו שיש סוף וגבול והגדרה לרצון. ככל שהרצון יותר ברור לאדם מה בדיוק הוא רוצה, כך הרצון יותר מוגדר.


רצון פנימי / רצון חיצוני - כאשר האדם רוצה משהו, כדי להשיג רצון אחר, כגון שהאדם רוצה כסף, כדי לקנות לעצמו משהו שהוא רוצה, הרי שהרצון לכסף, הוא רצון חיצוני, ביחס לרצון לקנות את המשהו, שהוא הרצון הפנימי.


רשימו - זיכרון ותחושה שנשארת, כתוצאה ממשהו שקרה בעבר. לדוגמא: בנאדם שחווה חוויה מאוד חזקה, ושנשאר לו זיכרון מאוד חזק, כתוצאה מכך גם אחרי שהאירוע כבר עבר.


שטן - כוח שעושה לאדם רע ושלא מאפשר לו לראות את הטוב. עד שהאדם מגלה, שגם השטן והרע, גם הוא טוב.


שלמות - שום דבר אינו חסר שום דבר. הכל מושלם. אין שום חיסרון בשום דבר. ושלמות אמיתית, היא עצמה אינה חסרה את החיסרון. ז"א שיש בה גם כל סוג של חיסרון, כדי שיהיה בה כל דבר, כדי שהיא תהיה מושלמת, אבל גם היא מושלמת בלי שום חיסרון.


שקר / לשקר - לא תמיד הכוונה היא לשקר מודע, דהיינו, שאדם מודע לכך שהוא משקר. אלא לפעמים הכוונה היא, לשקר שבו תת המודע של האדם משקר את המודע של האדם, ולאדם עצמו נראה שהוא אומר את האמת. ואעפ"כ זה שקר מצד האמת האובייקטיבית.


תת מודע - משהו שהאדם "יודע" אותו בתוך תוכו ברמה מסוימת של ידיעה, למרות שכלפי חוץ האדם לא תמיד מודע באופן מלא ואפילו בכלל, לכך שהוא מודע ויודע את הדבר הזה. לדוגמא אדם ששכח לגמרי משהו, ושהאדם בטוח שהוא לא יודע את הדבר הזה. ואח"כ הוא נזכר בו, למרות שקודם הוא חשב שהוא לא יודע את הדבר. והרי שקודם המידע היה בתת המודע של האדם. תת פירושו פנימי. תת מודע = מודעות פנימית. ויש גם רמות של תת מודע. כי ככל שהמידע יותר נסתר בתוך האדם, ככה זה תת מודע יותר עמוק...

© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים, ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.

האתר נבנה על ידי אליעד כהן