... שינוי מחשבות, לשנות מחשבות, חיסכון
לפנסיה, לחסוך לפנסיה, כסף ואושר, יצירת פרדוקס פנימי, שמירת מצוות, חזרה בתשובה, לשלוט במחשבות, לשתול מחשבות, שתילת מחשבות, שליטה במחשבות - פרומו מה אני אמרתי שאם בן אדם עושה משהו ואתה
רוצה לגרום לו להפסיק לעשות את זה אתה יכול, אחת מהדרכים זה להכניס אותו לפרדוקס ביחס למה שהוא עושה. מה זה אומר להכניס אותו לפרדוקס זה אומר ליצור לו התניה במוח ... זה בדוגמא של הכסף? אליעד: לדוגמא בא נגיד כסף אתה
רוצה לגרום לבן אדם להפסיק
לרצות כסף, אתה דוחף לו לראש שתי מחשבות מנוגדות שקשורות לכסף, לדוגמא "כסף יעשה אותך מאושר וכדי להיות מאושר אתה צריך כסף, אתה
רוצה להיות מאושר" אתה מכניס לו פרדוקס שקשור לכסף לדוגמא. בלי כסף כי חשבתי שאנחנו מדברים עוד על הדתי אז יושב לי בראש הקטע הדתי כי מצוות, לא שניה בא נעשה עם ... מסתחרר. עכשיו אותו דבר גם לגבי כסף "הכסף מטרתו
להביא לך אושר מושלם" אבל אושר מושלם נוגד את
הרצון להשיג כסף, לדוגמא "תשיג כסף כדי שאף פעם לא
תפחד שיקרה לך דבר רע, אתה יודע למה צריך כסף כי בלי כסף יכולים לקרות לך הרבה דברים, תשיג הרבה כסף ואז שיהיה לך הרבה מאוד כסף תוכל לישון בלילה בשקט", עכשיו זאת ... בלילה בשקט", "מה אתה יושן בלילה בשקט מה אתה לא
מפחד מזה ש..." אתה מקצין לו, אתה מרים לו את
הפחדים אומר לו "ולכן תלך תרוויח כסף". תראה בן אדם נורמטיבי נגיד לא אכפת לו מה יקרה כשיהיה מבוגר "אה עוד מלא שנים, מה אכפת לי מה יהיה מחר" בקושי אכפת לו מה יהיה ... יהיה בעוד חמישים שנה אבל אנשים אומרים "תחסכו
לפנסיה שכשתהיה בגיל שבעים שלא יקרה לך משהו" כאילו
מפחידים אותו "מהיום עכשיו תתחיל, אבל אתה
רוצה לאכול את זה אל תקנה את זה, למה תרד ברמת חיים עכשיו כדי שתהיה מבוגר תוכל לחיות ברמת חיים שאתה
רוצה", הוא אומר "רגע אבל אני כבר עכשיו
רוצה", הוא אומר "רגע מה זאת אומרת אבל אני עכשיו אתה אומר לי לרדת ברמת חיים שלי כיום בשביל לעלות ברמת חיים מחר?" איזה חשיבה חולנית זאת, לא הוא אומר לך "תצטמצם ... ש: כמו החשיבה של החתול. אליעד: כן החתול פועל אני
רוצה עושה
לא רוצה לא עושה למרות שגם אצלו אולי הוא מצמצם את עצמו קצת למען משהו נגיד הוא סוחב את המזון. ש: אין לו אגירה של מזון. אליעד: יש לו אגירה יחסית נגיד הוא יכול לצוד ולהתאמץ לסחוב את הנבלה למקום אחר כדי
שהילדים יאכלו כי הוא אומר "רגע שלהם יהיה טוב", כן בסדר אפשר גם להגיד שהוא לא אוגר כי הוא טיפש. ש: אוקי עכשיו מה הצד ההפוך? אליעד: לא משנה רגע אני אבל בא ... לכל דבר אומרים לך נגיד "תחסוך" השאלה עכשיו כמה
מפחידים אותך כי אם יגידו לך "תקשיב הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לך בחיים זה שתגיע לגיל מבוגר ותהיה חולה סיעודי ולא יהיה לך כסף, ואתה תרגיש כל כך רע ולא יודע מה" אז הוא מתחיל
לפחד ואז הוא כבר מתחיל לא ליהנות היום. עכשיו אבל הרעיון מה שאני מחדד זה שאם אומרים לו "תחסוך היום" בגלל
שמפחידים אותו מה יקרה מחר אם דוחפים לו את זה מספיק חזק "למה
לחסוך? כדי שלא יקרה לך דבר רע כשתהיה מבוגר", דוחפים לו את זה כמה פעמים ואז הוא אומר "רגע אבל ככל שאני מתאמץ לעבוד יותר קשה היום זה מגדיל את הסיכוי שיהיה לי רע כשאהיה מבוגר", הרי מה קורה כדי
לחסוך אתה צריך לעבוד יותר קשה ואם אתה עובד יותר קשה אתה בעצם מגדיל את הסיכוי לכך שכשתהיה מבוגר יהיה לך יותר רע. ש: אתה גם באותו רגע סובל. אליעד: הבנת מה אני ... שיהיה לך יותר מחלות כשתהיה מבוגר, למה כי כדי
לחסוך זה אומר שהתאמצת מעבר למה שהיית צריך אם התאמצת מעבר למה שהיית צריך זה אומר שהגדלת את הסיכוי שלך להיות חולה לכן הפוך אתה
לא רוצה שיהיה מחלות כשתהיה מבוגר אל תעבוד מעבר למה שאתה מוכרח תמיד כשסיימת לעבוד לך תנוח זה הכל, ככה אתה מגדיל את הסיכוי שכשתהיה מבוגר לא תהיה חולה. לא משנה ... מאמץ היה אומר לעצמו "אני מרוויח את הכסף כי אני
רוצה להיות מאושר" זה בסוף היה גורם לו להבין שזה שהוא
רוצה להרוויח כסף זה גורם לו להיות לא מאושר ואז הוא היה מפסיק
לרצות להרוויח כסף ואז הוא לא היה מאושר ממשהו אחר ואז הוא היה צריך למצוא פתרון אחר להיות מאושר. זה בדיוק מה שרבי נחמן עשה בליקוטי מוהר"ן הוא אמר "לא מספיק סתם ... לא הגיוני ואתה מאמין", אז בן אדם אומר "מה אני
רוצה להיות יותר צדיק, אני