אמונה היא שורש כל הרע שבעולם -
למה אמונה היא מחלת הנפש הקשה ביותר בעולם? ובו יתבאר, מדוע ולמה
האמונה השקרית, שבה האדם
מאמין בדבר שהוא אינו אמת באמת, מדוע היא המחלה הקשה ביותר בעולם, עד שנראה לומר שהיא מחלה ... שאין בו שום חיסרון כלל. והסיבה לכך שהאדם רחוק מהאמת הזאת
בשכלו וברגשותיו, כי יש כאלו שהם מבינים
בשכלם שהכל מושלם, אך הם לא מרגישים את ההבנה הזאת בלב שלהם, והסיבה לכך, היא משום שהידיעה שלהם היא לא ידיעה של אמת, אלא ידיעה של
אמונת שקר. והעניין הוא, כי
האמונה השקרית היא שורש כל הצרות וכל הרעות שיש בעולם. וכל זמן שיש לאדם טיפת
אמונה שקרית, הרי שדינו לסבול. וכל זמן שהאדם לא נקי
מהאמונה השקרית שלו, בשלמות שאין שלמות אחריה, הרי שהוא טועה אמיתי וסובל אמיתי, שהכל כמובן הוא עניין אחד. כי
האמונה השקרית, היא הפך האמת. כי מהותה של
האמונה השקרית, היא הקיום של השקר. כי
אמונה שקרית שייכת, רק במקום שבו אין ידיעה ברורה ומוחלטת של האמת. כי היכן שיש ידיעה ברורה ומוחלטת של האמת, שם לא שייך שום
אמונה שקרית כלל. כי כאשר האדם יודע את האמת באופן מוחלט, וכאשר הדבר מבורר לאדם מכל צדדיו, לא שייכת שום
אמונה שקרית כלל.
והאמונה שייכת, רק במקום שבו יש חוסר ידיעה, או במקום שהאדם הטועה, בוחר
להאמין בדבר שהוא הפך האמת. כי כל השקרים שבעולם, מקבלים את חיותם מהטעות שנקראת
אמונה שקרית. ואין האדם משקר, אא"כ יש בו
אמונה שקרית. כי אם לאדם לא הייתה שום
אמונה כלל, אז כאשר הוא לא היה יודע מהי האמת, הוא היה בחוויית מציאות של אמת, שהיא ... לשקר כלשהו, אלא, או שהוא יודע, או שהוא לא יודע את האמת, אבל
אמונה ושקר לא היו שייכים כלל. והאדם משקר את עצמו ונותן לאחרים לשקר אותו, רק בגלל שהוא סובל ממחלת
האמונה השקרית, שהיא גורמת לאדם להיצמד אל דבר שהוא אינו מבורר כאמת מוחלטת. ומי שהוא חכם ואיש אמת, הוא אין לו שום
אמונה כלל. אלא, או שהוא יודע, או שהוא אינו יודע, אך
אמונה לא שייכת בכלל בשום צורה שהיא. ומנהיגי השקר ובראשם
השכל של האדם עצמו, שהוא האליל הגדול ביותר שכולם עובדים אותו
ומאמינים בו, כולם מעודדים את האדם לחיות מתוך
אמונה. כי כל החיים של האדם, כולם מבוססים על ההפרדה שהאדם עושה בין הדברים השונים ... הרצון של האדם, ונוצרים הטוב והרע, ונוצר הסבל וכולי. כי האדם
מאמין לתפישת המציאות שלו, שאומרת שהיש והאין הם נפרדים זה מזה. והאדם חי את כל החיים שלו מתוך
אמונת השקר הזאת, שהיא, שהיש והאין נפרדים זה מזה ושיש חסרונות שאינם מושלמים. והאדם כ"כ טועה בטעות
האמונה, עד שהאדם לא מבין כלל, למה תפישת המציאות שלו שמפרידה בין דבר להיפוכו, מדוע ...