ש: יש איזה משפט של נחמן שאומר אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: אתה שמעת אותו אומר את זה?
ש: לא אבל יש ציטוטים בכל מקום.
אליעד: של מה?
ש: אין ייאוש בעולם כלל.
אליעד: זה ציטוט שלו?
ש: אני חושב שכן.
אליעד: אתה בדקת שהציטוט נכון?
ש: זהו שהוא אבסורדי.
אליעד: כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד אז אם הוא אבסורדי אז לא הגיוני שזה שלו.
ש: לא עזוב זה לא משנה.
אליעד: אז למה אתה אומר שזה אומר רבי נחמן, כל מה שבאתי להגיד היית צריך להגיד יש משפט בשם רבי נחמן לא של רבי נחמן כי אתה לא יודע אם הוא אמר את זה או לא, הלאה.
ש: עכשיו אם אין ייאוש בעולם כלל אז מה זה בעצם ייאוש?
אליעד: אין שום יאוש בעולם כלל, רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל".
ש: אז מאיפה הייאוש בא?
אליעד: אוקי מה זה אומר מאיפה הוא בא באמת אם אין יאוש אז מה ההפך של ייאוש?
ש: תקווה.
אליעד: תקשיב אתה הכל התחיל מזה שאתה לא הבנת את המשפט המקורי ומזה הכל השתבש, הבנת?
ש: יכול להיות.
אליעד: בוא נדגים לך בליקוטי מוהר"ן, תקשיב רגע חלק ב' אות קי"ב בא נראה, בוא אני אקרא לך מהספר נראה מה כתוב לא אז זה לא כתוב פה אתה רואה למרות שכתוב פה ק' י"ב ולא כתוב פה, בכל מקרה לפי מה שאני זוכר אז רבי נחמן אמר "אל תייאשו את עצמכם כי אין שום ייאוש בעולם כלל" בסדר זה מה שהוא אמר. עכשיו מה האמת אם לא היה שום יאוש אז למה הוא צריך להגיד אין שום ייאוש, נכון אז זה עוד יותר שאלה מה האמת מה ההסבר תנסה למצוא הסבר, אולי כשהוא אמר אין שום יאוש הוא התכוון להגיד אין שום סיבה להתייאש או שום יאוש הוא לא באמת אמיתי או משהו כזה יכול להיות שזה הוא התכוון.
ש: אוקי אז יש ייאוש.
אליעד: תראה אם לא היה יאוש לא היה צריך להגיד אין ייאוש די ברור כאילו אין ייאוש אז למה אתה אומר לי שאין ייאוש למה הוא לא מראה להם פילים ורודים כי אין פילים ורודים למה להגיד אין פילים ורודים נכון?
ש: אוקי למה באמת הוא אמר את זה?
אליעד: טוב בוא אני אסביר למה הוא התכוון או למה אפשר לפרש שהוא התכוון וזה יהיה הגיוני מה זה ייאוש, ייאוש זה כשבן אדם יש לו רצון והוא לא מצליח להשיג את הרצון ואז יש לו ספק האם להתייאש מזה או האם לא להתייאש מזה אז רבי נחמן אומר "אל תתייאש כי אין שום יאוש בעולם כלל". עכשיו למה אין שום יאוש בעולם כלל קודם כל כי מהיבט מסוים אם אתה באמת תרצה את תשיג את כל מה שתרצה ולכן אין שום יאוש בעולם כלל כי אם מישהו מתייאש הוא אומר "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני רוצה משהו ואני לא משיג אותו", יאוש פירושו יאוש מרצון, נכון?
ש: עניין.
אליעד: ויש לך רצון בדיוק, שיש לך כאילו איזה רצון שאתה לא מצליח להשיג אותו ואז אתה מתייאש מלהשיג את הרצון. אם אין לך רצון יכול להיות לך ייאוש?
ש: לא.
אליעד: לא אם יש לך רצון ממומש שייך להגיד יאוש לגבי רצון שמתממש לא, מתי שייך ייאוש אם יש לך רצון שלא מתממש עכשיו מה קורה במצב שיש לך רצון שלא מתממש אז אתה יכול להרגיש מזה רע אתה יכול להגיד אני אוותר על הרצון, אתה יכול להתייאש מזה שתשיג את הרצון. אוקי עכשיו רבי נחמן אומר "אין שום ייאוש" בכמה מובנים קודם כל אין שום יאוש בעולם כלל כי מצד האמת אם אתה באמת תרצה להשיג את מה שתרצה אתה תוכל לא משנה אם תרצה אתה תשיג שזה מה שהסברנו הרבה פעמים אם אתה תגיע למצב שאתה רק את זה אז אתה כבר תשיג את זה, בסדר?
ש: ואם אתה מתייאש זה אומר שלא רצית את זה באמת.
אליעד: אז אתה לא באמת רוצה את זה בלב שלם עכשיו זה 1. עכשיו 2. כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" כאילו בן אדם מתייאש כשרבי נחמן אומר לו "למה אתה מתייאש" הוא אומר "כי אני לא יכול להשיג את המטרה שלי" ואז רבי נחמן כאילו אומר לו "תקשיב איזה מטרה אתה לא יכול להשיג" הוא אומר "אני לא יכול להשיג את הבחורה " נגיד אז הוא אומר לו "ואתה מתייאש מזה" הוא אומר "כן לא יכול להשיג ואומרים לו "ולמה אתה רוצה את הבחורה" ואם אתה תעשה "למה, למה" אתה תראה שאת מה שאתה באמת רוצה אתה יכול להשיג אז למה אתה מתייאש הוא אומר "אני מתייאש אין לי סיכוי להשיג את מה שאני רוצה", "אתה בכלל לא רוצה את זה אז מה אתה מתייאש, אתה רוצה משהו אחר בכלל".
בכל מקרה כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש" הכוונה היא שבן אדם נמצא בתופעה של יאוש רבי נחמן אמר כאילו אין שום הצדקה לייאוש אתה לא באמת אמור להיות בייאוש, אל תתייאש כי אתה לא אמור להיות בייאוש אתה יכול להתגבר על זה כי זה לא באמת מחויב כי אתה לא באמת חייב לרצות את זה כי אם אתה באמת תרצה את זה אתה תשיג את זה.
ש: אז למה אנשים באמת מתייאשים?
אליעד: כי הם חושבים שיש להם רצון שמוגדר מחויב והם חושבים שמחויב שהם לא יוכלו להשיג אותו, הבנת כי הם חושבים שיש להם רצון מוגדר מחויב אם לא היה להם שום רצון מוגדר מחויב לא שייך ייאוש, אם אין לך רצון מוגדר ספציפי שאתה רוצה אז לא שייך להתייאש, נכון יפה אז אם יש לך רצון ספציפי שאתה רוצה ואתה חושב שאתה חייב להשיג אותו ואתה חושב שבטוח שלא תשיג אותו אז אתה מתייאש נכון זהו.
עכשיו כשרבי נחמן אמר "אין שום ייאוש בעולם כלל" הוא התכוון לעוד דבר רבי נחמן התכוון לזה שכל אחד, יש לזה עוד משמעות נוספת שהיא כלולה בקודמים אבל זה בעוד היבט שכל אחד שמחפש את עצמו יש שלב שהוא מגיע אליו שבו הוא רוצה משהו שהוא בלתי אפשרי להשיג, כאילו אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה בסופו של דבר אתה תגלה שאתה רוצה דבר והיפוכו כי אתה לא יכול לרצות את אחד מהצדדים כי בכל אחד מהם יש חיסרון, אתה הבנת מה אמרתי עכשיו מה הבנת?
ש: שבכל אחד יש חיסרון.
אליעד: ולכן אם אתה תבדוק מה אתה באמת רוצה מה אתה תגלה?
ש: שאתה רוצה גם את ההפך.
אליעד: נגיד שבן אדם יושב עם עצמו ושואל את עצמו "טוב מה אני רוצה" הוא יראה שהוא לא מצליח "מה אני רוצה" ברמה של מה אני רוצה שאם יהיה לי אותו אני אהיה מרוצה במאה אחוז והוא יראה שאין דבר כזה, למה אין דבר כזה כי בכל דבר יש חיסרון ואז הוא שואל "טוב מה אני רוצה אז אני רוצה את היתרונות של כל הצדדים בבת אחת" אבל אתה לא יכול לקבל את היתרון של הדרום ושל הצפון בבת אחת אבל זה מה שאתה רוצה.
עכשיו אם אתה תגלה יום אחד שמה שאתה...