מעשה מאבדת בת מלך, סיפורי מעשיות,
החיפוש אחרי האושר, הרצון להיות
מאושר, חיפוש רוחני, מעשה מאבדת בת המלך, מעשה
בבת מלך שאבדה, מעשה
באבדת בת מלך, רבי נחמן מברסלב, חלק 2 אליעד: אנחנו ממשיכים בספר סיפורי מעשיות, בסיפור הראשון של
אבדת בת מלך וזה ממשיך כך: אחר כך ראה אדם גדול מאד שאינו מגדר אנושי כלל שאין אדם גדול כל כך. שימו לב, המשנה למלך התחיל
לחפש הר של זהב ומבצר של מרגליות, איפה חיפש? במדבר. והוא ראה בן אדם גדול מאד שאינו אנושי. מה זאת אומרת? הבן אדם מגיע לשכל לא אנושי, מה זאת אומרת שכל לא אנושי? מה ... ככה, לא זה לא אנושי, אני אשתגע. הבן אדם שמתחיל
לחפש את עצמו פנימה הוא הולך במדבר במקום שלא הולכים שם בני אדם, כאילו במחשבות לא הגיוניות, פתאום הוא רואה איזה בן אדם, איזה שכל, איזה משהו, לא הגיוני. ונשא אילן ... טוב, טוב, טוב, אם אתה כל כך מתעקש אז בא נגיד את
האמת, האמת היא שלדעתי היא שטות. אני כרגע חושב שאין. כך כתוב בסיפור. אך מחמת שאתה מתעקש הנה אני ממונה על כל החיות אעשה למענך בדיקה לכל החיות כי הם ... היכן המבצר כנ"ל. זאת אומרת אני מכיר את כל הבעלי
חיים בעולם, אני אשאל את קולן, בא נראה אולי מישהו פגש הר של זהב ומבצר של מרגליות. מה זה בעצם מראה לנו? שכשהוא אמר לו שאין דבר כזה, זה היה לפני שהוא בדק. לא שהוא ... אולי יש ואתה לא יודע? אז מה שמתברר, שהוא אמר לו
באמת, עכשיו שימו לב לכאורה, לכאורה אם לא קראת לכל החיות, אז למה אתה אומר שאין? אם נחדד את זה יותר, גם אם קראת לכל החיות ולא מצאו, אולי עדיין יש למרות שהם לא ... בוודאי. מה זה אומר? שהתחושה הפנימית של האדם שרוצה
אושר יותר וודאית לו מהתחושה של הספק שאומרת לו שאין
אושר. התחושה של: אני לא רוצה לפחד, אני לא רוצה להרגיש רע, אני רוצה להיות שלם עם עצמי יותר חזקה מהתחושה שאומרת: אין אפשרות להיות שלם עם עצמך. אין אפשרות שתהיה
מאושר. ש: זה מה שיוצר קונפליקט בעצם. אליעד: בדיוק. ויש בתוכך אין המקום שאומר: אין דבר כזה שכח, סע הלאה, תמשיך להיות משועבד. ויש את המקום שאומר בוודאי יש דבר כזה.
הבת מלך רשמה לי שיש. מי זה
הבת מלך? המצפון, הקול הפנימי אומר לך תקשיב, יש ואתה תמצא. האמר לו האדם המשונה לשני למלכות - עכשיו שימו לב מה קרה, בהתחלה הוא אמר לו אין. שימו לב, בהתחלה האדם ... החיות ולעופות - ואין. הם בחנו אותו, לבדוק כמה הוא
באמת רציני. ועכשיו בעצם אמר לו, לך תשאל את כל הרוחות. למה? כי גם עופות אולי לא מגיעות לכל המקומות בעולם. אבל הרוח הרוח נמצאת בכל העולם. אולי יודעים הם? והלך כמה וכמה שנים לבקש. עכשיו הוא היה צריך ללכת
לחפש את האח הנוסף. ומצא עדם גדול גם כן כנ"ל. ונשא גם כן אילן גדול כנ"ל. הכוונה היא שאתה כל פעם עובר משכל אחד לשכל עוד יותר מוזר. לתפישה, אתה אומר אולי אם אני אחשוב ככה אני אהיה
מאושר, אולי אם אחשוב כך אהיה
מאושר, אולי אני צריך לחשוב כך - ואין פתרון, לא אולי ככה, אין פתרון, אולי כך - ואין פתרון. ושאל אותו גם כן, והשיב ללו כל המעשה ודחה אותו גם כן. והוא הפציר אותו ... סיפור לפניך, מי זה שטות סיפרו לפניך? הוא אומר לו
הבת מלך עבדה עליך. מי זה שטות סיפרו לפניך?
הבת מלך עבדה עליך. עכשיו, שאם יש בתוך הבן אדם קול שאומר תקשיב, אין דבר כזה. הוא בעצם אומר לו, שהקול שלך עובד על עצמך. כי הרי מי שלח אותך
לחפש? הרי יש בתוך הבן אדם תשוקה להגיע למוחלט, להגיע להיות אלוהים, לשלמות. ויש בתוכך קול שאומר לך, עזוב הוא עובד עליך. מה עובד עלי? אני מרגיש כל בוקר חיסרון. מה ... כזאת שאומרת לך: פה המקום הזה הוא לא טוב. כמו
שהבת מלך אמרה לו, יש פה מלכים, ושירים ומוסיקה, הכל אבל המקום הזה לא טוב, אני רוצה לצאת מפה. כאילו הבן אדם יש לו הכל
בחיים אבל הוא מרגיש את החיסרון התמידי, והחיסרון התמידי כאילו אומר לו: למה חסר לך? ואתה אומר לו כי אני רוצה משהו אחר, רוצה את הכאילו הרצון הזה הוא יותר חזר מהאין ... אז מה הוא יכל לעשות, לא יכל לעשות כלום כי כל בעלי
החיים ראו שאין שלא ראו. כל הציפורים אמרו שלא ראו וכל הרוחות שיש בכל מקום, תחשבו בהיגיון, אם יש רוח שכל הרוחות בעולם אומרות לך תקשיב, עברנו בכל העולם ... שגם אם אין לך פתרון אל תגיד אני לא מוצא. כי זו לא
האמת. לא מוצא, גם אם אין לך מושג איך תגיד את
האמת. אותו הדבר, אם אתה רוצה משהו ואין לך מושג איך להשיג אותו אל תגיד: אם אני לא יודע איך להשיג אותו אז אני לא רוצה. לא, לא לא. כל זמן שבתוכך יש את הרצון, זה ...