... מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו,
סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור
בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3 - פרומו אליעד: מעשה בן המלך ובן השפחה שנתחלפו. אנחנו ממשיכים. והמיילדת הנ"ל מחמת שנשים דעתן קלות, הלכה וגילתה הסוד לאחד, איך שהחליפה הבנים לכל חבר יש עוד חבר, עד שנתגלה מאחד לחברו, כדרך
העולם ועד שהיו כולם מרכלים על זה איך שנחלף הבן מלך. אוקי, מה זה מיילדת. מה אמרנו. קודם כל שים לב שכאן הכל נאמר בלשון נקבה - מיילדת, נשים דעתן קלה, למה? כי בעיקרון, בשפה של
רבי נחמן גבר זה שכל גדול, אשה זה שכל קטן. נשים דעתן קלות נשים רוצות יותר כבוד כי יש להן פחות שכן, וכו' וכו'. בתפישה הזו אשה
פירושו שכל קטן. מה שדיברנו קודם שהמיילדת, זה בעצם התהליך של הלידה. המיילדת
פירושו: בזמן התהוות הבריאה, זה נקרא מיילדת. בזמן לידת
העולם, כאשר
העולם יצא מהכח אל הפועל, מחמת שנשים דעתן קלות: מחמת שאין שכל בנפרדות. הלכה וגילתה הסוד לאחד. מה זאת ... שיש הבדל בין דבר לדבר ממילא כבר חברא חברא... עד שכולם יתחילו להחליף בין המחוייב לאפשרי. אתה זוכר מה אמרנו? בן המלך הוא המחוייב. בן השפחה הוא האפשרי. בן המלך
פירושו שאתה רואה את הנפרדות בצורה של אחדות. בן השפחה
פירושו שאתה רואה את הנפרדות כאילו היא האחדות ואתה שוכח שיש אחדות. עכשיו, אם אנחנו הולכים יותר לעומק קצת, ... להורג, לכן היא גם כן טיפשה לגמרי. יכלו לתפוס אותה, אתה יודע לתחקר אותה ואז היו מוציאים אותה להורג או משהו, אבל אין לה שכל. כאילו, היא בעצם דפקה את עצמה פה
בסיפור. כשאני אומר את זה אני מתכוון להגיד לך שהנפרדות בעצם דפקה את עצמה בכך שהיא לא מקושרת לאחדות. כי היא ... במקום שהיא תהיה מחוברת לאחדות, שהיא תהיה מושלמת, שהיא תהיה ביטוי של אחדות, במקום זה היא עכשיו נפרדות, אז זה כאילו סבל הפך להיות. עכשיו, גילתה את הסוד לאחד
פירושו - ש: מצד שני היא. התהליך הזה אליעד: ולמה יש לה סבל שהיא רוצה להיות באחדות? כי היא לא יודעת שהיא כבר ... כבר באחדות? כי היא התחכמה וחשבה שהבנים התחלפו. הסיבה שהיא רוצה להתקרב לאחדות זה כי היא שכחה שיש אחדות. והיא שכחה שיש אחדות כי דעתן קלה. גילתה את הסוד לאחד
פירושו - ההפרדה שבין יש לאין. ברגע שהפרדת בין יש לאין אוטומטית חברה חברה הכוונה היא שכל רצון מתחיל ליצור ... לאין, אוקי, אוטומטית. יש אני ואין אני, יש רצון ואין רצון, יש רוצה ולא רוצה, יש טוב ורע - חברא חברא עכשיו פתאום נהיה בן אדם, שיש לו רצונות, ויש לו זה, ויש לו
סיפורים ועניינים. למרות שהאמת היא, שלא רק נשים דעתן קלה, גם חברא חברא דעתן קלה. למה? כי בעיקרון גם הם יכלו להסתכן בזה שהם מרננים על המלך. אבל בית משוגעים אחד גדול, אז כולם לכלכו על המלך. עכשיו, מה היה
בסיפור אח"כ
רבי נחמן אמר, מדינה טפשה והמלך חכם, אתה זוכר בסוף
הסיפור? הוא אמר שפעם בהתחלה המלך היה חכם, והמדינה טפשה. ועכשיו זה התהפך. כי העם היה טיפש, מה אתם מדברים בכלל? ש: הם כתבו בהמשך: היה מענישם ונוקם בם מאד. אליעד: מה שבעצם באתי להגיד, שיש פה תהליך.
רבי נחמן מסביר תהליך, הוא בא להסביר שהנפרדות, שבן אדם קם בבוקר בגיל 30, 40, 60, 20, ופתאום הוא רואה שהוא מלא ... אני לא זוכר שהיו כל כך הרבה מטרות. מאיפה זה בא? כי חברא חברא... אתה התחלת ברצון קטן. גילתה לאחד, סוד כזה, רכילות. דעתן קלה, בלי שכל, התחלת רצון אחד, עכשיו
נוצר עוד. תק, תק תק, עכשיו כל הממלכה מרננת. ואמרת הבן מלך והבן שפחה התחלפו. שזה בעצם אומר שהבן אדם חושב שהוא בן שפחה ולא בן מלך. כאילו זה הבן אדם בעצם דופק את עצמו. בן המלך ובן השפחה שהתחלפו
פירושו שהאדם חושב שהוא בן שפחה ולא בן מלך. ש: רגע, מאידך גיסא יש פה... כי היה תחלופה כמו זה שהיא גלתה את הסוד אז אליעד: כן, נכון אמת. מה שאמת זה נכון. בסוף
הסיפור מסופר, כתוב עתה אני מבין שאני בן המלך באמת ואתה בן השפחה באמת. אוקי. זה כאילו המחוייב חוזר להיות מחוייב והאפשרי חוזר להיות אפשרי. אבל מצד שני, אבל אם היתה שותקת אז הוא לא היה חוזר להיות בן מלך. אבל מה אתה שוכח פה
בסיפור? שהשפחה הזו המיילדת היא נמצאת בתוך הבן אדם עצמו. זאת אומרת, אם היא היתה שותקת לגמרי גם היתה בעיה. ... אי אפשר להגיע לוודאות. זאת אומרת שפה השכל שמרומז לך בעצם המחשבה שאומרת אי אפשר לדעת בוודאות היא היתה הרועץ שלהם. ואף על פי כן, ויהי היום. אתה מבין המון העם
פירושו כוחות בתוך הבן אדם. ויהי היום והלך אחד וגילה הסוד לבן מלך. איך אמרו עליו שנחלף כנ"ל. עכשיו, פתאום ... בתוכו. אבל אם הבן אדם סובל, אז בא מישהו, ואומר, אתה יודע, אולי אתה לא צריך לסבול, אולי אתה בכלל צריך להיות מלך? אתה הבנת מה אמרתי? תקשיב, כי מה ראינו פה
בסיפור? מישהו סיפר את זה, לבן מלך או לבן שפחה? למי סיפר את זה? ש: למי סיפרו את זה? אליעד: כן, סיפרו את זה לבן מלך שהפך להיות עבד. לא סיפרו את זה לבן שפחה שהפך להיות בן מלך. ומה השכל שבדבר? ש: כן, אבל בן מלך מה הכוונה? אליעד: אתה צודק. אתה צודק. וזה מה שיפה
בסיפור. מי שיום אחד ישמע את זה יראה שזה יותר יפה ממה שזה נדמה. עכשיו נמשיך הלאה. אך אי אפשר לחקור על זה כי ...