יהדות, חילוני מאושר, דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, שמירת מצוות, שכר ועונש, קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהיםיהדות, חילוני מאושר, דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, שמירת מצוות, שכר ועונש, קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהים - פרומו אליעד: אני טוען שאם תחקור את הנושא של טוב ורע, ותבין מה זה טוב ומה זה רע, אז ממילא כל הנושאים של מיצוות, שמירת שבת, מתן תורה, כל הנושאים האלה יפלו אצלך. למה? במקום לשאול האם לשמור שבת או לא, אתה תתחיל לחקור את תכלית הדבר. התכלית עבורך באם זה יעשה לך טוב. כשאתה שואל האם עלי לשמור שבת, אתה למעשה שואל האם זה שאשמור שבת יעשה לי טוב? ולכן עליך לחקור את הטוב והרע, ולשאול מה עושה לי טוב או רע, ולפי זה להתקדם. אתה אדם אגואיסט, קם בבוקר ועושה פעולות שעושות לך טוב. במקום לחקור מה צריך לעשות, יש לחקור את המנגנון של הטוב והרע. ואז זה יהפוך ללא רלוונטי את המנגנון של השכר ועונש. אפילו אם תפסיק עם המיצוות, בכל זאת תצטרך לשאול על המנגנון של הטוב והרע. מדוע אם תחקור את הטוב והרע, המיצוות כבר לא יהיו רלונטיות לגביך? כי היהדות מבוססת על הסתכלות חיצונית ולא הסתכלות פנימית. למה? כי הטוב והרע נמדדים בשינוי חיצוני. בתורה נאמר לגבי השכר ועונש שזה חיצוני. היום שרוצים להחזיר אדם בתשובה, אומרים לו שהוא יקבל שכר רוחני בעולם הבא. אבל בתורה עצמה ללא פירושים, לא מוזכר שכר ועונש רוחני, אלא מוזכר שכר ועונש גשמי. היהדות של היום זה לא היהדות של פעם, למה? בתקופה של הסיפור התנכי, האנשים עבדו עץ ואבן, וכאשר שאלו שאלות כמו מי מזיז את השמש? אמרו להם אלוהים, אז מבחינתם ... את אלוהים, אלוהים יעניש אותם ולא יוריד גשם. אבל היום אנחנו יודעים איך זה עובד, הגשם לא קשור לאלוהים. יש חוקי טבע והחזאי יודע מראש מתי ירד גשם. המדד של השכר ועונש התנכי, זה היה באם יהיה לך או לא יהיה לך, זה היה שכר ועונש גשמי. התפיסה שאומרת לא משנה מה יש לך אלא חשוב איך אתה חווה את הדברים, התפיסה הזאת לא הייתה בזמן התנך. ובגלל שבתקופת התנך היה שכר ועונש גשמי, גם הפעולות היו גשמיות. ומה שקרה שאנשים התפתחו מבחינה טכנולוגית, מדעית והבנה ואז ראו שכבר אי אפשר לאיים על ...