הבחירה והידיעה,
הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה וידיעה, ידיעת
הבורא ובחירה חופשית - מה האמת? עכשיו אני
רוצה לדבר על שאלת
הבחירה והידיעה, ככה קוראים לשאלה, מה היא שאלת
הבחירה והידיעה? שאלת
הבחירה והידיעה היא בעצם שאלה שחושפת את הטמטום והשיגעון במשפט הדתי שאומר,
הכל צפוי והרשות נתונה, מה זאת אומרת
הכל צפוי והרשות נתונה? הכל צפוי פירושו, מראש
הכל צפוי, אלוהים צופה ויודע מה יהיה, אף על פי כן
הרשות נתונה, כל אחד ואחד יכול להחליט מה הוא
רוצה לנסות. ושאלת
הבחירה והידיעה הולכת ככה, היא אומרת אם אלוהים יודע מה אני יעשה אז איך
יש בחירה חופשית? ומה זאת אומרת? כי מצד אחד מבחינה דתית אלוהים יודע הכל, יודע מה יהיה, ומצד שני מבחינה דתית יש גם
בחירה חופשית, ושני הדברים האלו לא מסתדרים, כי אתה לא יכול להגיד שאלוהים יודע הכל ואף על פי כן
יש בחירה חופשית, ולמה? הרי אם אלוהים יודע מה אני יעשה, האם אני יכול
לבחור בניגוד למה שהוא יודע שאני יעשה? משהו פה לא מסתדר. כי אם אלוהים לא היה יודע מה אני יעשה, זה בסדר, בכל רגע אפשר
לבחור מחדש, אבל כאשר אתה אומר שאלוהים יודע מה אני יעשה אז הוא מראש יודע שאני למשל ביום שבת אסע לים, אז מה הוא מעניש אותי? היכן כאן
הבחירה החופשית שלי? שזה לכאורה שאלה הגיונית, ואז באים הרבנים הלא חכמים, ואומרים תקשיב יש לנו שאלות, שאין עליהם תשובה וכו' וכו', אז ... אנחנו יודעים שהוא יייפול, אבל הוא במצבו לא יודע שהוא יפול, לכן יש לו
בחירה, הוא יכול ללכת ויכול לא ללכת. עכשיו אני לא אכנס לכל התשובות שהם מביאים כי זה לא העניין, אבל אני רק יסביר כמה כללים, יש כאן מצב שבו ישות אחת ... למרות שהישות השנייה לא יודעת מה יהיה איתה, והיא מהצד שלה חווה חוויה של
בחירה, ובכך אותם רבנים חכמים חושבים שהם תירצו את שאלת
הבחירה. ומי שיש לו קצת שכל בקודקודו מבין
שהסיבה שיש לאותם רבנים תשובה לשאלה של
הבחירה והידיעה נובעת משום שהם לא הבינו את שאלת
הבחירה והידיעה, מה זאת אומרת? הם הבינו שאם אלוהים יודע מה יהיה, אז איך יש לאדם
בחירה חופשית? אבל מצד האמת זאת בכלל לא השאלה, השאלה אם אלוהים יודע מה יהיה,
והאם יש לי