עכשיו הנושא הוא כזה מה הדבר שהכי מרחיק אנשים מהאושר של עצמם, מה הדבר או באנלוגיה מה הכי מרחיק אותך נגיד מאלוהים נניח או מה הכי מרחיק אותך מהאושר עד עכשיו, מה האמת שיש הרבה דברים אוקי אבל בא נגיד אחד מהם.
ש: להתעסק בחיסרון.
אליעד: אחד הדברים שהכי מרחיקים את הבן אדם מהאושר זה, אתה איתנו אחד הדברים שהכי מרחיקים את הבן אדם מהאושר זה שהוא חושב שהאושר נמצא רחוק ולא קרוב, הסיבה שבן אדם לא מצליח להיות מאושר זה בגלל שהוא חושב שהאושר נמצא הרחק ממנו. מה זה אומר פרקטית זה אומר שכל פעם שרע לך ואתה רוצה להיות מאושר יש בן אדם שאומר "אוקי רע לי מה אני צריך לקנות כדי שיהיה לי טוב, מה אני צריך לעשות כדי שיהיה לי טוב, מה אני צריך לשנות כדי שיהיה לי טוב", אינסטינקטיבית "מה אני צריך לעשות, מה אני צריך להגיד" רגע למה אתה נעול שכדי להרגיש טוב אתה צריך לשנות את המציאות אולי תשאל את עצמך "בוא ננסה להבין מה טוב במה שיש לי".
נגיד רע לך במשהו אין רע לך וזה "אוקי בא ננסה להבין את זה, בא ננסה לראות אולי בתוך זה יש טוב, בא ננסה לראות איפה האושר נמצא פה" אלא מה שבן אדם יש לו הנחה הנחת יסוד שאומרת שהאושר תמיד נמצא רחוק מבחינת כל מה שקורה, כל מה שקורה יש לו איזושהי בעיה הוא הולך רחוק וגם שם הוא לא מוצא את האושר כי הוא מאמין שהאושר נמצא רחוק. לכן פרקטית כל פעם שרע לך במקום לרוץ ולהגיד "טוב מה אני צריך לעשות עכשיו" תגיד "רגע החליט שאני צריך לעשות עכשיו אולי עכשיו אני יכול למצוא משהו שיהיה לי טוב עכשיו", אותו דבר לדוגמא לגבי אלוהים בן אדם אומר "אני רוצה להתקרב לאלוהים ואני רוצה לא יודע מה" ואז מה הוא עושה כדי להתקרב לאלוהים הולך ועושה דברים מסוימים אבל אולי כדי להתקרב לאלוהים אתה צריך להתעמק יותר במה שאתה כבר עושה, אולי אתה צריך להמשיך לעשות את מה שאתה עושה יותר טוב מי החליט שאתה צריך לעשות דברים אחרים.
זה ההבדל בין האחדות השקרית לאמיתית, באחדות השקרית אתה חושב שהאחדות היא מחוץ למשחק אתה אומר "אני רוצה להתעמק בחיים להתעמק לראות, אני עוזב את החיים למען ההתבוננות" אבל מצד האמת כדי להבין את עצמך אתה לא אמור להבין משהו שהוא מחוץ לחיים אתה אמור להבין את החיים יותר טוב, אם נגיד אתה אומר "אני רוצה להבין את עצמי" במקום ללכת להתנתק מכל העיסוקים לנסות להבין את עצמך תגיד לעצמך "אוקי אולי אני אנסה להבין יותר טוב את מה שאני כבר עושה, אני יכול להמשיך לעשות את מה שאני עושה רק בא ננסה להבין את זה כאילו מי אמר שאני צריך להפסיק לעשות דברים". בגדול המהות היא כזאת יש בן אדם שחושב שהפתרון נמצא שם ואז הוא כל הזמן מנסה להגיע לשם מה שאני אומר זה במקום לנסות להגיע לשם תנסה לראות אולי הפתרון נמצא פה, כשיש לך בעיה תגיד "רגע מי אמר שאני צריך למצוא תשובה בא ננסה להבין את השאלה יותר טוב, בא ננסה להבין על מה היא מבוססת".
ש: אם אתה מחנך נגיד אני אחנך בן אדם.
אליעד: הנה עכשיו אתה מסביר לי שזה לא אפשרי וכו'.
ש: לא זה לא מה שאני אומר, אם אני לוקח ילד מתחיל מחנך אותו, תינוק מינקות מחנך אותו למה שאתה אומר שהכל טוב האושר קרוב לא צריך להתאמץ שצריך לעבוד על מה שיש כרגע ולראות את הטוב בזה אז גם זה יוביל למקום מסוים שהבן אדם כאילו יהיה למשל כנוע למשל.
אליעד: נו יפה חשבתי שזה מה שתגיד לא, חשבתי שזה מה שתגיד זה השאלה הקלאסית אבל זאת השאלה שלך לשאלה הקלאסית זה היה ברור שאתה תשאל את זה. אם אתה תחנך בן אדם שככה אז הוא לא יעשה כלום נכון, דבר על עצמך "אם אני אחשוב שהאושר בתוכי אני לא אעשה כלום" נכון.
ש: לא אני יכול גם לעשות עדיין.
אליעד: אז תעשה אז יפה, אז תחנך את הילד לשני הפכים תגיד לו "תקשיב זה לא משנה ואתה יכול לשחק". טוב אבל כאן נעשתה מניפולציה, מה המניפולציה כי גם להגיד "אני אחפש את האושר בתוכי" זה גם כן רחוק כי אולי אני לא צריך לחפש את האושר בכלל, בן אדם יגיד "רגע אז אולי אני לא צריך לחפש את האושר גם זה רחוק" אולי כאילו אין שאלה בכלל גם כשבן אדם יגיד "אוקי אז אני אנסה לגרום לעצמי למצוא טוב במה שיש פה, רגע אבל מי החליט שצריך למצוא מה טוב במה שיש פה אולי כאילו זה גם טוב כשאתה לא מוצא מה טוב במה שיש פה". בכל מקרה אני מנסה להגיד עוד פעם בן אדם רחוק מאלוהים בדימוי המרכזי כי הוא חושב שאלוהים נמצא בשמיים ולא פה, אתה רוצה להתקרב לאלוהים תחפש אותו פה "איפה פה יש את הטוב, איפה פה יש את מה שאני מחפש".
יש לך מטרה נגיד אתה רוצה לעשות כסף במקום להגיד לעצמך "מה אני צריך לעשות כדי לעשות כסף", "אוקי איפה במה שיש אני יכול לעשות כסף, איך אני יכול לייצר כסף במה שיש לי". יש נגיד אנשים שנגיד בקטע של כסף שהם מסיימים תואר הולכים לעשות עוד תואר, הוא אומר "לא אני רק צריך להשלים עוד את זה, אני רק" כל הזמן הוא כאילו אומר "אני רק צריך עוד משהו ואז אני אגיע לפריצה" עזוב אותי מהפריצה תתחיל לבדוק עכשיו מה יש לך עכשיו משאבים קיימים איך מזה אתה מצליח, אל תחפש משהו רחוק תחפש אותו קרוב. מה אתה אומר לא מסתדר לך למה לא?
ש: עוד פעם כי אם אתה לוקח בן אדם שרואה הכל טוב.
אליעד: תגיד לי אני אמרתי לראות הכל טוב?
ש: אבל זאת התוצאה של מה שאתה אומר.
אליעד: אני אמרתי לנסות רק את זה, עכשיו ומה הוא אומר הוא אומר משהו נכון אם אתה תסתכל רק פנימה אז גם לא תהיה משמעות לכלום נגיד אתה רעב "למה אתה צריך ללכת לאכול תסתכל לתוכך פנימה אולי אני יכול להיות להרגיש תחושת שלמות בלי לאכול", אתה צודק אם אתה תיקח את זה עד הסוף פנימה גם כן יגמר המשחק, אתה צודק יגמר המשחק לא אמרתי לא תהיה מאושר אמרתי יגמר המשחק, נכון אמת אבל זה לא סותר את זה שכשאתה מחפש לנצח את המשחק תחפש פנימה ולא החוצה, נכון אם תסתכל רק פנימה תנצח את המשחק והוא יגמר נכון אבל בהנחה שאתה רוצה לנצח תסתכל פנימה תפסיק כל הזמן לחפש החוצה. הבנת, מה הבנת?
ש1: שאם אתה רוצה לנצח את המשחק אז בכל מקרה תסתכל פנימה אל תסתכל החוצה, שבכל מקרה אתה צריך להסתכל פנימה גם אם אתה רוצה לנצח את המשחק וגם אם לא צריך להסתכל פנימה.
ש2: אבל אני חושבת שאתה לא יכול כאילו אתה חייב לעבור איזושהי דרך שהיא כן כאילו שנייה לעצור את החיים לעצור את הכל ולרכוש בעצם את...