הרעיון אומר כזה דבר נגיד שהמציאות נגד רצונך ורע לך הרי אתה מבין שזה סבל, הרי זה סבל המציאות נגד רצונך ורע לך ואתה סובל מזה, עכשיו אתה מבין שהסבל הזה הוא נצחי כי בהגדרה שלו הוא חייב להיות נצחי כי לא משנה מה תעשה תמיד יהיה משהו במציאות שלא כרצונך ואם אולי יבוא רצון חדש.
ש: למה אני מרגיש שהסבל הזה נצחי.
אליעד: אתה מבין מה יקרה אם לא תסבול לא תהיה קיים.
ש: כן אבל אני לא רואה את זה ככה, אני חושב שאולי הסבל הזה לא נצחי.
אליעד: מה אתה חושב שיש איזה מציאות שאם תגיע אליה לא תסבול יותר?
ש: אני אסבול הרבה פחות שאני אתפוס את הסבל בצורה אחרת.
אליעד: ואז אתה תסבול מזה שאתה לא סובל.
ש: כן אבל.
אליעד: מה כן אבל?
ש: לפעמים אני אולי חושב שזה יותר משחק מאשר חיים אמיתיים.
אליעד: אבל אז אתה תסבול, אתה רוצה שאני אספר לך על אנשים שבאים לפה ואומרים לי "רע לנו מזה שאנחנו חושבים שהחיים משחק ואנחנו לא מסוגלים לעשות כלום כי כל דבר נראה לנו כמשחק" יש גם כאלו שסובלים מזה.
ש: כן אני מאוד אשמח לשמוע על אנשים כאלו.
אליעד: יש אנשים שסובלים מזה שאומרים "כל דבר שבא לי לראש אני לא מצליח להתייחס לשום דבר ברצינות הכל נראה לי פה חסר משמעות, הכל נראה לי פה משחק, הכל נראה לי סתמי מצד אחד אני לא מפחד מכלום מצד שני אני גם מדוכא מזה שאין לי שום רצון" יש חיסרון בכל דבר. עכשיו אני מנסה להגיד לך משהו אחר, תראה אם אתה אומר נגיד עכשיו שיש לך את הסיפור הזה, אם אתה אומר "תראה אני בכל מקרה סובל" אז בא ננסה לסבול, אז בוא אני אומר לך בא תחליף את הסבל לנסות להבין את הסיפור עם הדבר והיפוכו וכו', עכשיו אתה אומר "בכל מקרה אני עד המוות סובל, בכל מקרה עד המוות אני סובל, בכל מקרה אני צריך לסבול" אז בוא נסבול בסבל הזה של הלהבין שהסבל הזה של הלהבין יכול להיות שיצמיח לי תועלת, עכשיו לא רק יכול להיות עבורך זה יכול להיות אבל ההיגיון אומר שהוא יצמיח לך תועלת.
יש רציונל מאחורי אם הייתי אומר לך "אתה סובל תקרא תהילים" אתה אומר "למה שאני אקרא תהילים מה לקרוא תהילים יעזור לי", "לא תקרא תהילים", "אבל למה איך לקרוא תהילים יעזור לי" אבל אם אני מסביר לך את הדבר את ההיגיון הזה, תקשיב אם תראה את הדבר והיפוכו ובכל דבר תחפש את ההפך ותיקח מחויב תהפוך לאפשרי זה ייתן לך מיומנות לקחת דברים שנראים לך רעים להפוך אותם לטובים, זה דבר שהוא הגיוני זה לא משהו שהוא מיסטי זה לא "תאמין לי שיש איזה אלוהים שירחם עליך", זה משהו שהוא אתה אומר "וואלה הגיוני אם אני אקח הרבה דברים שנראים לי מחויבים ואראה את ההפך שלהם ואני אראה שהם רק אפשריים וואלה אולי אני אצליח אחר כך לקחת איזו תחושה רעה להגיד שמחויב לי שזה רע, לא זה טוב בכלל" זה הגיוני, עכשיו אלא מה זה קשה לך לעשות את זה אוקי אז תסבול. עכשיו אני אומר אם בכל מקרה אתה מרגיש רע אז כבר תלך במסלול שבו אולי יוצאים. אני לא אומר שאתה לא עושה את זה אני רק רוצה לחדד את הדבר.
ש: לא, אני מבין האמת היא שאני באופן לא עושה את זה, לא עושה את זה כל כך.
אליעד: חשבתי שתגיד שבאופן יחסי אתה עושה את זה, באופן יחסי אתה עושה את זה.
ש: באופן יחסי אני עושה את זה קצת. לעשות את זה זה בעצם להזדהות עם אמרה שאומרת "שמע אתה בכל מקרה תסבול עד סוף ימי חייך, תתחיל ללכת אולי יש צ'אנס שתשתחרר".
אליעד: למה אולי זה לא הגיוני אבל?
ש: אולי אפילו נניח בטוח אבל זאת עבודה מאוד קשה אוקי.
אליעד: יכול להיות שבאופן יחסי.
ש: אני רק אומר שההסתכלות הזאת על החיים היא מדכאת בפני עצמה.
אליעד: אוקי אתה צודק אז תמשיך בדיכאון הנוכחי, תחשוב עדיין שאתה בדיכאון בגלל האקסית ולהגיד "אין תקווה" זה לא מדכא, מה היתרון בזה שאתה אומר "או יש תקווה" לפחות אתה יכול להשלות את עצמך נגיד שזה שקר לפחות אתה יכול להשלות את עצמך שיש תקווה, פה אין תקווה אבוד לך.
ש: אז זה רק אנשים ספציפיים?
אליעד: אתה יודע משהו יש דבר אחד שאתה אף פעם לא תוכל להגיד לעצמך "ניסיתי אותו ולא הצלחתי" אתה יודע מה, מה שאני הצעתי לך כי לא משנה כמה רע יהיה לך לא משנה מה יעבור עליך אני לא אהיה בעולם נגיד אתה תישאר ואז אתה תגיד "כן אני יודע שמאוד רע לי אבל יש דבר אחד שלא ניסיתי אותו, את זה לא ניסיתי את כל הדברים האחרים יכול להיות שניסיתי זה לחשוב חיובי ולהאמין והכל ניסיתי" ויש דבר אחד שלא ניסית אתה לא יכול להגיד "ניסיתי ולא עבד לי", יגיד לך הרבי "תקשיב תחזור בתשובה תהיה מאושר" אין בעיה תחזור בתשובה אתה לא מאושר, יגיד לך זה "תהיה נוצרי תהיה מאושר, תהיה בודהיסטי תהיה מאושר" זה לא מאושר, "תעשה מדיטציה תהיה מאושר" אתה אומר "ניסיתי ישבתי עשיתי מדיטציה לא נהייתי מאושר" אבל יש דבר אחד שאתה יודע שלא עשית אותו לא התעסקת עם השכל של ההפכים לקחת דברים ולהפוך אותם ולהגיע למצב שאתה הופך, שיעשה היפוך שזה מדויק זאת נוסחה זאת לא אמונה, זה לא "תאמין לי שאם תשתוק יהיה לך טוב, אם תראה חצי הכוס המלאה יהיה לך טוב, אם תתפלל יהיה לך טוב" לא זאת לא אמונה יש בזה היגיון מדויק.
רע נוצר מהתנגדות של רצון ואתה רוצה את מה שאתה רוצה כאילו והכל בסוף מבוסס לך על "היש והאין, יש לי אין לי, יש לי חיסרון יש לי יתרון" כל הסיפור. קח דברים תהפוך אותם ממחויב לאפשרי תגיע למצב שהתפיסה של "היש ואין" תהפוך להיות אפשרי ולא מחויב ואז הגעת לשלמות זה הכל, זאת נוסחה זה לא פה אין פה אמונה, אין פה שום אמונה זאת נוסחה מדויקת. כל החוויות שלך מבוססות על הפרדה בין "יש לאין" שב תהפוך את כל המחויבים, תגיע למחויב הראשון של "היש ואין" תהפוך גם אותו סיימת את המשחק זאת נוסחה, עכשיו זה משהו שאתה יודע שלא עשית אותו.
ש: כן אתה אומר זה הכל כאילו זה משהו פשוט.
אליעד: דע לך כי כשלי היה רע ואמרתי "רגע מה אני יכול לעשות שיהיה לי טוב, את זה ניסיתי את זה ניסיתי, ניסיתי הרבה דברים" אמרתי "יש דבר אחד שלא ניסיתי". רבי נחמן אמר "תחפש את האמת ושתהיה אמת אמיתית, נקי ברור צלול מזוכך ללא שום דופי" אמרתי "את זה לא חיפשתי את האמת אף פעם, הכל עשיתי", אבל פעם אחת חיפשת מה האמת, פעם אחת שאלת את עצמך "אני חייב פעם אחת לראות מה האמת על משהו" הכל נגיד ניסית אבל אתה אומר "בוא ניקח פעם אחת מה האמת", סתם תיקח איזה מחשבה תבדוק האם באמת זה ככה לקחת סתם מחשבה נגיד לא יודע מה, נגיד שמחברים את המחשב לחשמל המחשב נטען הגיוני, אתה בטוח אבל במאה אחוז שזה ככה אולי זה לא ככה מאה אחוז, אתה אומר "בוא פעם אחת נבדוק עד הסוף אבל, רוצה להיות בטוח במאה אחוז אם זה ככה או לא ככה לא תשעים ותשע נקודה, רוצה מאה אחוז להיות סגור על מאה אחוז אם זה נכון או לא" פעם אחת מחשבה...