ש: דיברת פעם על יוגה אתה יכול להסביר לי מה זה יוגה ולמה אתה עשית יוגה?
אליעד: אתה בטוח שאני דיברתי על יוגה?
ש: כן.
אליעד: אוקי מה אתה רוצה לדעת?
ש: בדיוק על יוגה אני לא מבין למה אנשים עושים את זה, למה אתה עשית יוגה מה רצית להשיג בזה?
אליעד: תקשיב קודם כל יוגה זאת מילה, מה אתה יודע על יוגה כלום?
ש: אנשים יושבים ולא עושים כלום.
אליעד: אתה מתכוון לומר מדיטציה אולי.
ש: מה אתה עשית ולמה עשית את זה?
אליעד: תקשיב אני היה לי טוב עם עצמי ורציתי שיהיה לי יותר טוב, אוקי עוד פעם אני היה לי טוב עם עצמי רציתי שיהיה לי יותר טוב למזלי הטוב או הגרוע גם היה לי רע עם עצמי רציתי שיהיה פחות רע, גם היה לי טוב ורציתי שיהיה לי יותר טוב גם היה לי רע רציתי שיהיה פחות רע. זה שני הדברים שדחפו אותי 1. זה הגזר של "אני רוצה שיהיה יותר טוב של להשתדרג" 2. זה המקל של "רע לי אני רוצה שיהיה פחות רע" ואז אתה מחפש שיטות כל מיני שיטות ואז אומרים לך יש דבר שהוא בריא לגוף ולנפש יש דבר שהוא בריא לנפש כל מיני שיטות ותיאוריות.
ש: אוקי מה ההבדל בין יוגה למדיטציה?
אליעד: זה פחות פיזי וזה יותר פיזי.
ש: יוגה היא יותר פיזי אז מה זה מדיטציה?
אליעד: למה אתה שואל אתה רוצה להכיר את השיטה לך לגוגל תכתוב מדיטציה ותגיע אלי עוד פעם אתה ואז אתה לא תשאל אותי מה זאת מדיטציה.
ש: אני רוצה לדעת למה אתה עשית מדיטציה.
אליעד: כי חשבתי שזה יכול לעזור לי.
ש: איך באיזה?
אליעד: מה השכל שבדבר?
ש: כן.
אליעד: אחת ההנחות אומרת שהסיבה שרע לך כאילו מה ההיגיון לומר שמדיטציה יכולה לעזור, אוקי מה ההיגיון כי בעיקרון נגיד שמציק לך משהו ויש בזה שכל בדבר קודם כל אם מציק לך משהו אתה אומר "מה מציק לי המחשבה אז אולי אם אני אעשה מדיטציה ואני אצליח להתרכז במשהו ואצליח להיות רגוע אולי זה כאילו ירגיע אותי יהיה לי פחות רע" זה מהיבט אחד. עכשיו למה שבן אדם יחשוב שמדיטציה תעשה לו פחות רע זה הגיוני כי אם אתה תחשוב פחות על דברים שמציקים לך יהיה לך פחות רע, עכשיו למה שבן אדם יחשוב שמדיטציה תעשה לו טוב, למה כי השאלה היא איך אתה תופס טוב אם אתה תופס טוב שיש לך רצון והוא מתמלא אז מדיטציה לא יכולה לעשות לך טוב כי מדיטציה היא סוג של מוציאה אותך מהרצון שלך אבל אם אתה תופס טוב כמצב שבו אין קונפליקט בין הרצון שלך לבין המציאות אז מדיטציה יכולה לעשות לך טוב כי אם לא יהיה לך רצון אז כאילו ממילא זה נקרא טוב.
עוד פעם השאלה מה אתה מגדיר כטוב אם אתה מגדיר טוב כמקום שאין בו קונפליקט אז מדיטציה יכולה לעשות לך טוב כי אין קונפליקט אם אתה מגדיר טוב כמצב שבו יש לך מטרה ואתה משיג אותה אז מדיטציה לא עושה לך טוב כי במדיטציה אין איזו מטרה להשיג אותה מדיטציה כאילו אמורה להוציא אותך מהמטרות. בין כך ובין כך עכשיו למה שיוגה תעשה לך טוב, לדוגמא למה שיוגה תעשה טוב מה ההיגיון בלומר שיוגה תעשה טוב.
ש: מה זה יוגה מדיטציה אתה מתכוון לאותה מילה?
אליעד: לא יוגה זה משהו אחר יוגה זה יותר פעילות של הגוף כל מיני תרגילי יוגה כל מיני אתה שם את הגוף בכל מיני זוויות דברים כאלה. כי אז אם אתה עושה יוגה אתה מרגיש יותר טוב עם עצמך, מה זאת אומרת אם אתה מזדהה עם הגוף שלך והגוף שלך חולה אז רע לך אם אתה מזדהה עם הגוף שלך ואתה עושה תרגילי יוגה והגוף שלך נהיה יותר גמיש יותר פה יותר שם אז אתה נהיה יותר טוב לך זה הסיפור.
ש: אוקי רגע אז למה הפסקת לעשות את זה אם אפשר לשאול?
אליעד: כי זה לא עזר מה זאת אומרת זה לא עזר, אני אתן לך דוגמא נגיד שאתה רעב ורע לך אתה הולך לאכול טוב לך נכון כי אכלת נהיה לך טוב אבל זה מוגבל, מה זאת אומרת זה מוגבל כי אם אתה נגיד רעב יש לך בעיה אכלת כאילו פתרת את הבעיה אבל מה האמת שאתה יודע מראש שהבעיה תחזור עוד כמה שעות עוד פעם. עכשיו השאלה היא מה אתה מחפש אם אתה אומר "אני מספיק לי פתרון יחסי" אז בסדר לך תאכל זה תשבע עוד שלוש שעות תחזור עוד פעם אבל אם אתה אומר "לא אני רוצה לפתור אחת ולתמיד את העניין אז יוגה ומדיטציה הדברים האלה לא עוזרים כי בהם גם חיסרון הם לא פותרים לך את הבעיה בשורש. יש רמות של פתרון יש רמות וברמה העמוקה הידיעה הקיום הדברים האלה אתה צריך לפתור אותם בצורה יותר עמוקה מאשר שב תעשה מדיטציה או שב תעשה יוגה.
ש: אוקי כשאתה נגיד עושה יוגה אתה מתבונן במשהו.
אליעד: לא יוגה זה פחות התבוננות באופן יחסי יש כאלה שיגידו לך שיוגה מקורית זה יותר התבוננות, יש כאלה שיגידו לך שהיוגה המקורית זה רק התבוננות ועשו תרגילים שיעזרו לך להתבונן ואז אנשים עכשיו עושים את התרגילים בלי להתבונן כמו בהרבה דברים. היוגה המקורית מטרתה הייתה בכלל להתבונן התבוננות ואז עשו תרגילים פיזיים שכשתעשה אותם זה יעזור לך להתבונן תפיסתית אבל אז אנשים אמרו טוב בא ניקח את התרגילים נעזוב את ההתבוננות. אז מה אתה מנסה להבין?
ש: מנסה להבין שבשביל להתבונן אז קארמה של יוגים יוגה יכול לעזור כאילו או שלא.
אליעד: מה זה יוגה?
ש: פשוט לשבת ולהתבונן.
אליעד: לא יוגה זה לא לשבת ולהתבונן יוגה זה משהו אחר אתה מבלבל יוגה ומדיטציה.
ש: אז מדיטציה.
אליעד: כי יוגה זה משהו אחר יוגה זה ממש תרגילים שאתה עושה תרגילים פיזיים.
ש: מדיטציה.
אליעד: אוקי האם מדיטציה יכולה לעזור לך להתבונן תשובה כן, ההיגיון אומר שאם אתה יושב במקום ואתה חושב על משהו זה יכול לעזור לך להתבונן אלא מה השאלה מה אתה מגדיר להתבונן, מה זה להתבונן וגם האם אתה חייב לשבת במקום כי בעיקרון בשלמות אתה אמור להתבונן במה שאתה פועל לא רק בלשבת במקום, עכשיו יש כאלה שיגידו תעשה מדיטציה תוך כדי תנועה תקשיב השאלה היא המהותית זה מה אתה מנסה להתבונן ואיך אתה מנסה להתבונן זאת מהות השאלה זה לא משנה אם אתה יושב רוקד עומד קופץ רב עם מישהו לא משנה, השאלה היא מה אתה מתבונן כשאתה אומר "אני מנסה להתבונן" במה מתבונן?
ש: שליטה במחשבה לא אז לאן מתבוננים אם לא במחשבה?
אליעד: מה קשור שליטה במחשבה, כן קודם כל יש כאלה תעשה מדיטציה תסתכל על הנקודה שם ותחשוב רק עליה זאת המדיטציה שלו.
ש: אבל אתה לא באמת יכול לחשוב רק עליה.
אליעד: ברור אז מה אבל מנסים, מנסים הכל אנשים מנסים הכל.
ש: המחשבה רצה לא יעזור כלום.
אליעד: זה תגיד לאלה שעושים מדיטציה.
ש: אני לא צריך להגיד להם אני יודע את זה בלי שעשיתי אני מבין את זה.
אליעד: יפה חסכת, חסכת את הזמן יותר מהשנים שאני חי היא ישבה במדיטציה.
ש: אז למה יש כאלו שאומרים שהם כן הפסיקו עם המחשבה.
אליעד: למה יש כאלה שאומרים שבגן עדן יותר טוב, למה יש כאלה שאומרים שאלוהים ברא את העולם יש כאלה שאומרים הרבה דברים אז מה אם הם אומרים, מה זה איזו שאלה זאת יש כאלה שאומרים מה זה יש כאלה שאומרים.
ש: כי הבנתי שזה יוביל לזה.
אליעד: אתה שואל למה הבנת או למה יש כאלה שאומרים?
ש: אני שואל את שניהם, כבר אני לא שואל זהו.
אליעד: תקשיב עוד פעם מהות השאלה היא מה ההתבוננות המרכזית שלך זאת מהות השאלה, עכשיו אני מסביר עוד פעם במדיטציה אני לא נגד התבוננות אבל השאלה היא איזה סוג של התבוננות עכשיו במדיטציה אין לך את ההתבוננויות שאנחנו מדברים עליהם אין לך התבוננות של לקחת תהליך ולנסות ללמוד ממנו אין את הדברים האלה במדיטציה זה סוג אחר של התבוננות זה משהו אחר, אין את התהליך של בא ניקח דבר ונראה מה המהות ומה הצורה למרות שיגידו לך כן יש אבל זה לא בדיוק אותו דבר אין אתה התהליך של לקחת את הרצון ולחקור אותו פנימה אין את התהליכים האלה זה דברים אחרים מדיטציה זה משהו אחר, מדיטציה כמו סוג של תנסה לברוח מעצמך סוג של.
ש: ומה "שבקרויה זאזן" זה כן דומה?
אליעד: באופן יחסי זה יותר קרוב.
ש: מה היא עושה?
אליעד: שאלות היא כאילו אומרת תשאל את עצמך, השאלה עד איזה רמה היא שואלה עד איזה רמה מגיעים ההפכים.
ש: יש שאלות שכבר אין לך תשובות עליהן.
אליעד: אז מה עושים שואלים עד שמוצאים תשובה. טוב אתה קיבלת, אתה הבנת?
ש: כן.
אליעד: מה אתה מבין, לפי מה שאני אמרתי מה הבנת?
ש: שתלוי בהתבוננות וכאילו מה ההתבוננות ולא מה כאילו.
אליעד: ולא איך עשית.
ש: כן.
אליעד: אם אתה נגיד תעשה מדיטציה לך זה יעזור יותר מלאנשים אחרים שעושים מדיטציה, למה כי הכרת אותי כבר קודם כי אם אתה כבר תשב לעשות מדיטציה אתה כנראה תחשוב על משהו אחר. תראה למרות שיש כאלה נגיד שאתה תעשה מדיטציה גם יש הרבה סוגים של מדיטציה יש כאלו שיגידו לך במדיטציה תנסה לרוקן את המחשבות לנקות את המחשבות עכשיו זה נגיד מדיטציה לא טובה הוא צוחק הוא חושב שזה לא אפשרי ואני אומר לך שזאת דרך לא טובה כי זה לא אפשרי, מה זאת אומרת הכוונה היא שגם אם אתה מצליח לרוקן את המחשבות אתה אף פעם לא יכול לרוקן אותן לגמרי אתה פשוט חושב על משהו אחר, עכשיו יש כאלה שיגידו לך "לא נכון לא חשבתי על כלום" בסדר.
ש: רק מת לא יכול לחשוב על כלום גם זה לא בטוח.
אליעד: אתה לא בטוח בזה.
ש: הם מתארים שקט דממה יש לפעמים פעולות כאלה של אנשים שאמרו שהוא מתאר ממש את המקום הזה של הילדות כאלו.
אליעד:...