... של הצמצום - איך מתוך אחדות מתהווה
נפרדות? אם הכל טוב, אז איך זה שיש רע? כפי שכבר ביארתי, גם הטוב וגם הרע, בשורשם ... אחת. כי בעולם שלנו יש ישויות שונות. והישויות השונות שיש בעולם שלנו, הן
נפרדות זו מזו. אך כל הישויות השונות שיש בעולם, הן כולן ביטויים שונים וגוונים ... הפנימית יותר, היא כיצד מאחדות פשוטה נוצרו פעולות משתנות וישויות שונות
ונפרדות. כי בשכל האנושי ניתן להבין שלכל הישויות כולן, יש מכנה משותף כלשהו. ויש ... שבעצם ברובד הפנימי ביותר של המציאות, יש רק אחדות ויש רק הוויה אחת ללא
נפרדות. אך תכף שהאדם מסתכל על כל דבר אחר שהוא רחוק מהשורש של המציאות, מיד האדם רואה את
הנפרדות של המציאות. והשאלה הפנימית ביותר היא, כיצד זה יכול להיות שהוויה אחת תהווה ישויות שונות
ונפרדות זו מזו? ואיך יכול להיות שמתוך אחדות פשוטה, יתהוו ישויות שונות זו מזו? וגם לשאלה הזאת עצמה יש שורש פנימי יותר. כי השאלה היא, כיצד מתוך אחדות נוצרה
נפרדות. אך באמת יש כאן שאלה פנימית עוד יותר, והיא איך מתוך אחדות נוצרה ישות שהיא
נפרדת מהאחדות. כי כאשר יש אחדות, אין מקום לעוד ישות נוספת על האחדות. ועצם ... של האחדות. כי לכאורה נדמה שמאחדות יכולה להיווצר אחדות אחרת אך לא
נפרדות אחרת. וכאשר האדם רואה את
הנפרדות, אז הוא שואל איך מתוך אחדות נוצרה
נפרדות. ואח"כ השאלה הזאת באה לידי ביטוי, באיך מתוך הכל טוב והכל אחד, נוצר הבדל ... האם היא זהה לאחדות שיצרה אותה? ואם כן, אז במה זה בא לידי ביטוי
הנפרדות של הישויות האלו? ואם לא, דהיינו, אם היצירה שונה מהיוצר שלה, א"כ כיצד יתכן ... מהדבר שמהווה אותה? ונסביר: השאלה בעצם היא, לא איך זה שמתוך אחדות נוצרה
נפרדות, אלא איך זה שמתוך אחדות נוצרה ישות שהיא
נפרדת מהאחדות. כי עצם זה שקיימת עוד ישות בעולם בנוסף על הישות של האחדות, בזה עצמו יש
נפרדות. כי
הנפרדות לא נמצאת רק בין הישויות השונות שיש בעולם. אלא
הנפרדות עצמה נמצאת, בין האחדות לבין
הנפרדות. כי
הנפרדות נפרדת ושונה מהאחדות. ועצם זה שקיימת ישות שונה מהאחדות, זה עצמו
נפרדות. וא"כ שורש השאלה הוא, איך בכלל יש הבדל בין אחדות לבין
נפרדות? דהיינו, איך בכלל יש ישות שהיא
נפרדת מהישות של האחדות שהיא שורש המציאות? ונעמיק עוד את השאלה ונסביר כי היא קיימת לא רק במעבר שבין האחדות הראשונה לבין הישות
הנפרדת הראשונה מהאחדות, אלא מצד האמת השאלה הזאת קיימת גם במעבר שיש בין הרמות השונות של
הנפרדות עצמה. כי גם בעולם שלנו של
הנפרדות, גם בו יש רמות שונות של
נפרדות. כי ברמה החיצונית ביותר האדם רואה אין סוף ישויות
שנפרדות זו מזו, במקום ובזמן. כי כל הישויות שקיימות בעולם, כולם
נפרדות זו מזו במקום ובזמן שלהן. כי כל דבר
נפרד מישותו בזמן אחר. כי אותו הדבר ממש, הוא בכל רגע ורגע ישות אחרת ממש. וגם שתי ישויות זהות זו לזו ברגע אחד, הן
נפרדות זו מזו במקום שלהן. כך שכל נקודה במרחב הזמן והמקום, היא