... מבן מלך
ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3 - פרומו אליעד: מעשה בן המלך
ובן השפחה שנתחלפו. אנחנו ממשיכים. והמיילדת הנ"ל מחמת שנשים דעתן קלות, הלכה וגילתה הסוד לאחד, איך שהחליפה הבנים ... מתחיל להאמין ולקבל שיש הבדל בין דבר לדבר ממילא כבר חברא חברא... עד שכולם יתחילו להחליף בין המחוייב לאפשרי. אתה זוכר מה אמרנו? בן המלך הוא המחוייב.
בן השפחה הוא האפשרי. בן המלך פירושו שאתה רואה את הנפרדות בצורה של אחדות.
בן השפחה פירושו שאתה רואה את הנפרדות כאילו היא האחדות ואתה שוכח שיש אחדות. עכשיו, אם אנחנו הולכים יותר לעומק ... התחלת ברצון קטן. גילתה לאחד, סוד כזה, רכילות. דעתן קלה, בלי שכל, התחלת רצון אחד, עכשיו נוצר עוד. תק, תק תק, עכשיו כל הממלכה מרננת. ואמרת הבן מלך
והבן שפחה התחלפו. שזה בעצם אומר שהבן אדם חושב שהוא
בן שפחה ולא בן מלך. כאילו זה הבן אדם בעצם דופק את עצמו. בן המלך
ובן השפחה שהתחלפו פירושו שהאדם חושב שהוא
בן שפחה ולא בן מלך. ש: רגע, מאידך גיסא יש פה... כי היה תחלופה כמו זה שהיא גלתה את הסוד אז אליעד: כן, נכון אמת. מה שאמת זה נכון. בסוף הסיפור מסופר, כתוב עתה אני מבין שאני בן המלך באמת ואתה
בן השפחה באמת. אוקי. זה כאילו המחוייב חוזר להיות מחוייב והאפשרי חוזר להיות אפשרי. אבל מצד שני, אבל אם היתה שותקת ... היא היתה שותקת לגמרי גם היתה בעיה. זאת אומרת, אם בתוך הבן מלך שהפך להיות עבד, בתוכו לא היתה את השפחה שאומרת לו - תקשיב, אולי אתה מלך בכלל? ואם בתוך
הבן שפחה לא היה את המיילדת, את הקול שיגיד לו, תקשיב - אולי אתה צריך להיות בכלל עבד ולא בן מלך? גם לא היתה בעיה. ... בזכותו הדבר חזר לקדמותו. אבל אם אתה מבין את זה ברמה הפנימית, אז אם היא היתה שותקת לגמרי במובן שגם שהמיילדת שבתוך הבן מלך היתה שותקת והמיילדת שבתוך
הבן שפחה היתה שותקת, אז לא היתה בעייה. למה לעבד רע? כי הוא רוצה להיות מלך. למה למלך רע? כי הוא רוצה להיות עבד. ... של שמים וארץ. אולי זה אותו הדבר בכלל? אולי זה אותו הדבר בכלל? איך אותו הדבר? זה הפוך! זה אותו הדבר, לא הפוך! בעיה. תקשיב, המלחמה פה בין בן המלך
לבן השפחה זו מלחמה בין המחוייב לאפשרי. יש מחוייב שהוא המלך, שהוא הלך לגלות. הוא רק אפשרי. ואף אחד לא הכיר בו שהוא המלך. ויש
בן השפחה שהוא אפשרי, אבל הוא המלך, הוא הכי חשוב. אתה מבין אותי? יש בן המלך, מי זה בן המלך? הכלום. כלום הוא בן ... את הכל. אבל מי מתייחס אליו בכבוד? יש מישהו שאומר תודה רבה לכלום. כלום, לא מתייחסים אליו, אומרים זה עבד, זה כלו, זה לא עושה שום דבר. לעומת זאת יש את
בן השפחה. מי זה
בן השפחה? רצון שהוא אפשרי, כגון לדוגמא להשיג משהו, או השכל, או כל דבר שמתחילים להתייחס אליו כאילו הוא מחוייב ... ואתה מתחיל לזלזל בכלום ואומר זה לא כלום, זה אל כלו, זה משהו, זה משהו. אתה בעצם מרוכז בראש שלך במשהו ולא בכלום. בצורה ולא במהות. הפכת את בן המלך
לבן השפחה. עכשיו, אם לא היה לך שכל לא היתה בזה בעיה. כי לא משנה לך מה אתה חושב. אבל אם יש לך שכל הוא מתחיל להכניס ... על כן בוודאות אסור להם לגלות זאת למלך. רק היו מרננים ביניהם על זה. מה זאת אומרת. זה כאילו שים לב, לא מדובר פה - אינם רשאים שידע הבן מלך, או
הבן שפחה. כתוב אינם רשאים שידע המלך. מה זאת אומרת? יש בתוכך, בתוך הבן אדם את הספק מי המלך. אבל הבן אדם מדחיק את ... תקשיב, אומרים עליך שהחליפו אותך. שים לב, הוא לא סיפר את זה למלך הוא סיפר את זה לבן מלך. ולאיזה בן מלך הוא סיפר את זה? הוא סיפר את זה לבן מלך שהפך
לבן שפחה. זאת אומר, שים לב למשהו יפה. כשטוב לבן אדם אף אחד לא בא אליו ואומר לו, תקשיב אתה יודע, אולי בכלל אתה לא ... אתה יודע, אולי אתה לא צריך לסבול, אולי אתה בכלל צריך להיות מלך? אתה הבנת מה אמרתי? תקשיב, כי מה ראינו פה בסיפור? מישהו סיפר את זה, לבן מלך או
לבן שפחה? למי סיפר את זה? ש: למי סיפרו את זה? אליעד: כן, סיפרו את זה לבן מלך שהפך להיות עבד. לא סיפרו את זה
לבן שפחה שהפך להיות בן מלך. ומה השכל שבדבר? ש: כן, אבל בן מלך מה הכוונה? אליעד: אתה צודק. אתה צודק. וזה מה שיפה ... רצה שלא יחקור. אז תכף נקרא נסביר. אך הודעתי כי אמרו שהם לוקחים עצה בין מלך למלך. שהוא אומר עליו שהוא הבן מלך האמיתי כנ"ל. כל זה דבר האיש שגילה הסוד
לבן השפחה הנקרא בן המלך. מה מסופר פה בסיפור, מה שמסופר פה זה סיפור דומה למה שמסופר בכמה סיפורים נוספים, כמו ... ש: כן אליעד: אך, הודעתי לך זאת ואז אותו קול פנימי אומר, אוקי. אז למה סיפרת לי על זה? אם אתה אומר שבכל מקרה אני לא יכול לחקור אם אני בן המלך או
בן השפחה, כי זה לא מכבודי, ואין אפשרות להגיע למסקנה, אז למה סיפרת לי על זה? אז הוא אומר לו, כי אולי היה קשר כנגד המלוכה, כי יכול להיות שיום אחד יהיה בתוכך משהו שמישהו יעיז להטיל ספק בשכל או ברצון. מבחינתך תלביש פה שבן מלך הזה שהוא
בן שפחה זה בכלל הרצון. בא נגיד רצון. כי אולי יהיה קשר כנגד המלוכה, אולי יום אחד פתאום יבוא מישהו יטיל ספק ... כזה. כל זה הוא דברי אותו האיש שגילה הסוד לבן המלך. מה זה בן המלך, הלא זה בן זה שנקרא בן מלך. בכל מקום שנזכר בבן המלך סתם הכוונה לנחלף, היינו שהוא
בן השפחה, רק שנקרא בן המלך, כי נתגדל אצל המלך כנ"ל. ואם אתה רוצה עכשיו לראות משהו יפה, הרי שהתחלנו את הסיפור ... זה כמה שיותר. שכל מילה בעיקרון היא רלוונטית ויש אפילו סיפור שמסופר, לא מופיע פה בהקדמה, אבל מופיע במקום אחר והוא אפילו מסופר על הסיפור על בן המלך
ובן השפחה שהתחלפו. מסופר שרבי נחמן סיפר את הסיפור ואז אח"כ בא מישהו ושאל אותו תגיד לי אתה אמרת שהוא עשה ככה או ככה, על הבן מלך שהתחלף עם
הבן שפחה, אמרת שעשה ככה או ככה? מה בדיוק היה הפרט, ככה, או ככה? ואז הוא (ר' נחמן) אמר לו: מה אתה חושב, ככה או ... מהיבט אחר הכל יראה לך אותו הדבר. מבחינתך כל דבר בעולם אתה תוכל לפרש אותו לרמת עומק בפרטי פרטים. יש? בא נמשיך הלאה. ... רק במקום שנזכר בן המלך האמת
ובן השפחה האמת אז הכוונה לאמת לאמיתו. אוקי. התחיל לגרום רעות לאבי הבן הנ"ל אשר באמת ש: בפשט החלק הזה זה כאילו מילון מושגים אליעד: נכון. אבל מה הוא אומר? שכל מקום בעולם שאומרים לך שבן מלך אז זה
בן שפחה ובכל מקום שאומרים שלך שזה
בן שפחה אז זה בן מלך. רבי נחמן הרבה פעמים בספר אמר שהמדבר והיבשה התערבבו. או שמקום הישוב הפך למקום מדבר ומקום ... כאילו מה שאתה חושב אני חושב הפוך. צורה של חשיבה. נמשיך? והתחיל לגרום רעות לאבי הבן הנ"ל שהוא את אביו כנ"ל. זאת אומרת שהבן מלך הזה שהוא בכלל היה
בן שפחה, עבד כי ימלוך, מה שנקרא מלכות ללא כתר, עזי פנים, השכל האפשרי שהפך להיות מחוייב הוא התחיל לגרום רעות ...