אליעד: בסיפור הבא רבי נחמן מספר על עצמו "שמעתי מאיש אחד שסיפר לו רבנו זיכרונו לברכה בערב יום כיפור אחרי הכפרות מעשה שראה.. (כאילו רבי נחמן ראה).. שהלך ביער אחד והיער היה גדול בלי קץ וסוף (לא היה סוף ליער) ורצה לשוב על עקבו (הוא שאל טוב איך חוזרים אחורה?)
"ובא אליו אחד ואמר לו שבזה היער אי אפשר לבוא לסופו וקיצו כי היער הזה בלי קץ וסוף", הוא אמר לו נכנסת ליער אין יציאה אי אפשר לצאת מהלופ.
"וכל הכלים שבעולם כולם נעשו מזה היער" אמר לו כל הכלים שבעולם עשו את זה מהחומרים של היער "והראה לו דרך איך שיצא מזה היער" אמר לו שבכל זאת יראה לו דרך לצאת מהיער"ואחר כך יצא מהיער.
"אחר כך בא לנהר אחד ורצה להגיע לסוף הנהר ובא אליו שוב אחד ואמר לו גם כן שבזה הנהר אי אפשר לבוא לסופו כי זה הנהר אין לו קצה וסוף וכל בני העולם שותים מאלו המים של זה הנהר"אמר לו תקשיב הגעת לנהר אין פתרון, אבל תדע שהנהר הזה כל כך גדול שכל האנשים בעולם שותים ממנו.
"אחר כך בא על רחיים אחת שהייתה עומדת על אותו נהר ובא אליו גם כן ואמר לו שזו הרחיים טוחנת טחינה על כל העולם כולו" היה אחר כך עוד שהוא הגיע לאבן רחיים לאיזה משהו מסוים שימו לב שהמילה כל פירושו מחוייב, אמר לו שזו הרחיים טוחנת טחינה על כל העולם כולו זאת אומרת שזו אבן רחיים שהיא כל כך גדולה שהיא יכולה לטחון את כל העולם כולו.
"ואחר כך חזר ובא ליער הנ"ל וראה שם נפח אחד שקוראים (קוויל?) שישב שם ביער ועשה מלאכתו ואמרו לו שזה הנפח עושה כלים בשביל כל העולם כולו והדברים סתומים מאוד גם לא נרשם כראוי כי הרבה נשכח כי לא נכתב בזמנו ואמר אז שהעולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה ה' יתברך יזכנו להבין דבריו הקדושים והנוראים".
עכשיו מה זה אומר? יש פה כמה דברים שזה אומר, קודם כל זה הקטע של המחויבים זה מתאר תהליכים בתוך הבן אדם שבן אדם מגיע כאילו לשכלים מסוימים שהם מחויבים הם מקיפים הכל.
היה פעם שרבי נחמן אמר "כמה זה קשה לחטוב עצים אבל לא רק שאני חוטב עצים אני גם צריך לייצר את הגרזן" עוד משהו שרבי נחמן אמר "העולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה" מה זאת אומרת יש אנשים שמספרים סיפורים אבל אני ראיתי תמעשה במובן של זה לא סתם סיפור אני מספר לך מה שקרה לי.
שהוא היה קורא את המעשה הוא היה רואה שזה עליו המעשה זאת אומרת שזה לא סיפור סיפור אלא סיפור חוויתי
...