מה אתה שואל?
ש: אנשים שהם מניפולטורים בחיי היומיום שלהם האם הם יהיו מניפולטורים גם כלפי עצמם?
אליעד: האם הם יהיו מניפולטורים כלפי עצמם אז עוד פעם, אז השאלה היא אוקי קודם כל ככה מה זה אומר מניפולטורים כלפי אחרים באופן מודע הם מניפולטורים כלפי אחרים או באופן בלתי מודע מה זה אומר, יש בן אדם שהוא משקר אחרים באופן מודע הוא מודע לזה שהוא משקר אותם אז זה דווקא אומר שהוא לא ישקר את עצמו כי כשהוא משקר אותם הוא לא משקר את עצמו ואז למה שהוא ישקר את עצמו אחר כך אבל יש בן אדם שכשהוא משקר אחרים הוא באמת מאמין למה שהוא משקר אותם אבל אז הוא גם משקר את עצמו.
בסופו של דבר כשהוא שיקר את האדם האחר עד כמה הוא היה מודע לזה שזה שקר אם הוא בטעות חשב שזאת אמת הוא כבר נכנס לשקר של עצמו אז הוא גם משקר את עצמו בדברים מכאן ועד הודעה חדשה אבל אם כשהוא שיקר את השני הוא היה בפוקוס מאה אחוז "זאת האמת זה השקר" אז גם אחר כך מול עצמו הוא בפוקוס "מה האמת ומה השקר".
ש: אבל נדמה לי שקל ללכת לאיבוד בקטע הזה שמרוב שאתה בא נגיד שאתה משקר במודע ומתישהו.
אליעד: למי קל ללכת לאיבוד?
ש: למי?
אליעד: למי שמשקר את עצמו.
ש: כן אבל בא נגיד שגם שקרן במודע מתישהו נראה לי קצת אם אתה עושה את זה הרבה.
אליעד: תלוי אם אתה מקצוען סתם בא נדבר, מה הוא אומר הוא אומר "אבל בן אדם שמשקר את עצמו הוא קל מאוד ללכת לאיבוד להתחיל שקרים של עצמו". למה זה לא נכון או מתי זה כן נכון אם אתה שקר מטבעך אז אם אתה תשקר את עצמך אתה עוד מסוגל בטעות להאמין לשקרים של עצמך אבל אם אתה איש אמת מאוד גדול אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה ואתה לא תאמין לזה, אם אתה ממש איש אמת אתה יכול לשקר ולא להאמין לזה אפילו לא ליפול במלכודת של עצמך אבל אם אתה לא באמת איש אמת אלא אתה שקרן דווקא שמה יש לך יותר סכנה שתיפול בשקרים של עצמך.
מה זה אומר פרקטית לגבינו אם אתה איש אמת תשקר מה שאתה רוצה את מי תשקר בעיקר את עצמך אתה יכול להגיד לעצמך "זה מחויב" על דברים שהם אפשריים ואל תדאג אתה לא תיפול במלכודת כי אתה מספיק איש אמת אבל אם אתה בטבעך שקרן ואתה הסתבכת עם השקרים של עצמך ואתה מנסה לצאת מהם עכשיו אתה צריך להיזהר לא לשקר בשום דבר. בסופו של דבר כשאני אומר למישהו אל תשקר את עצמך תיצמד לאמת זה בגלל שהוא לא איש אמת אם הוא היה איש אמת הוא היה יכול לקחת דברים יחסיים ולהתייחס אליהם בצורה מוחלטת והוא לא יכול ליפול במלכודת כי הוא פשוט כל כך איש אמת שהוא יכול לקחת דבר אפשרי להגיד שהוא מחויב ולא יקרה לו כלום. אתה הבנת מה אני אמרתי?
ש: חלקית כזה.
אליעד: מי רוצה להסביר לו?
ש: אם אתה איש אמת אתה פשוט לא יכול לשקר את עצמך במודעות, אתה פשוט לא יכול לעשות את זה האמת בסוף תצא אליך.
אליעד: לא אם יש אמת אתה לא באמת יכול לשקר את עצמך מצד שני אם אתה איש אמת זה אומר שאתה גם באמת יכול לשקר את עצמך.
ש: לא זה עכשיו הפוך על הפוך לא הבנתי.
אליעד: כי אתה איש אמת אם אתה כבר אומר משהו אז זה באמת ככה כי זה באמת מה איש אמת אומר משהו זה באמת, השקרן לפעמים לא מאמין לעצמו כי הוא יודע שהוא שקרן אבל איש אמת שהוא רגיל לזה שהוא אומר לעצמו את האמת אז אם הוא כבר משקר הוא מאמין שזה נכון כי הוא חושב שזה אמת.
ש: דווקא לאיש אמת הרבה יותר קל לשקר את עצמו כי הוא אומר משהו והוא אומר זה האמת שלי.
אליעד: מצד שני השאלה היא אם הוא רוצה לשקר את עצמו יכול להיות שזה מה שהוא רוצה.
ש: כאיש אמת.
אליעד: תראה עוד נוסיף ונעמיק רצוי שתדע את האמת אחרי שתדע אותה אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה.
ש: אבל דווקא אומרים שהאמת היא דווקא אומרים יש את המשפט הזה "אין שכל אין דאגות" נראה לי שזה.
אליעד: למה מתי אין שכל כשאתה יודע את האמת אם תדע את האמת לא יהיה שכל.
ש: כשאתה יודע?
אליעד: נכון מה חשבת.
ש: כלומר, "כשאין שכל אין דאגות" אומרים שלאנשים טיפשים יש פחות דאגות.
אליעד: מה אתה חושב שהאמת זה דבר חכם?
ש: אם זה דבר חכם אם כל העניין של חכם אני לא זוכר אם זה זה.
אליעד: לא אז "זה זה" הזה אתה חושב שהוא חכם או טיפשי?
ש: אני לא חושב שזה חכם זה זה, שוב זה זה אני לא יודע.
אליעד: אז אני אגלה לך אתה יודע מה האמת האמיתית?
ש: לא.
אליעד: אתה יודע למה אתה לא יודע אותה כי היא נראית לך מאוד טיפשית. עכשיו אם אתה תצליח לחשוב בצורה כל כך מטופשת שאין הבדל בין דבר להיפוכו "מה אתה לא רואה הבדל בין דבר להיפוכו", "לא רואה", "מה אתה כל כך טיפש", "לא יודע מה זה טיפש".
ש: מה זאת אומרת דבר והיפוכו מזה זאת אומרת?
אליעד: כל פעם שיש ואין אין הבדל, אין הבדל בין דבר והיפוכו.
ש: אז זה לא טיפשי בכלל לדעתי פשוט קשה מאוד להפנים את זה.
אליעד: למה קשה להפנים את זה כי זה נראה טיפשי מדי.
ש: לא כי חינכו אותנו שאנחנו נחנך את עצמו כל החיים שלנו למשהו אחר.
אליעד: מי זה אותנו.
ש: אותי.
אליעד: אם היית רואה מישהו שאומר לך שלא אכפת לו אם יש או אין לו לא היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא ממש לא, הייתי אומר שהוא חושב הרבה יותר נכון.
אליעד: עכשיו אתה ברחוב הולך ורואה הומלס אתה רואה מישהו שעוצר ואומר, הומלס ככה שוכב וזה.
ש: לא ממש לא.
אליעד: רגע תעצור רגע, אתה רואה הומלס ואתה רואה מישהו שעוצר לידו עם רכב מוציא ערימה של שטרות מביא להומלס וההומלס אומר לו "עזוב אותי" לוקח את הכסף וזורק, מה היית אומר על ההומלס הזה שמה הוא, היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא.
אליעד: רגע ואז היית רואה את ההומלס הזה הולך לאנשים ממשיך לבקש מהם כסף ואז היית אומר לו "אז תיקח את הכסף" הוא אומר לך "לא אבל מה זה ייתן לי, מה זה ייתן לי שיהיה לי כסף", אתה אומר לו "מה אבל מה אתה לא רואה שזה" אבל היית אומר לו זה דבר והיפוכו כי מצד אחד אתה אומר שאתה רוצה את הכסף אתה ממשיך לאסוף אותו ומצד שני אתה אומר שאתה לא שהכסף לא ייתן לך כלום זה דבר והיפוכו, הוא אומר לך "מה דבר והיפוכו אל תבלבל לי את המוח בדבר והיפוכו אין דבר והיפוכו".
ש: אני אגיד לך אני לא הייתי חושב שהוא טיפש או משוגע אבל אני מודה שלא הייתי מצליח להבין אותו כאילו מה הקטע שלו.
אליעד: אוקי אז הבשורה הטובה היא שכשאתה לא מבין אנשים אתה לא אומר שהם טיפשים אוקי זאת בשורה טובה אף על פי כן אני אומר לך שיש דברים שהם בכל מקרה עוד נוסיף ונעמיק הדבר הכי חכם הוא כל כך חכם שהוא כבר נראה מטופש וכשתבין אותו אז אין שכל ואין דאגות. אתה הבנת?
ש1: את השורה האחרונה את המשפט האחרון לא כל כך.
ש2: כי הדבר הכי אמיתי הוא מטופש.
ש1: למה מטופש?
ש2: הדבר הכי חכם שאין הבדל בין יש לאין כשתבין אותו לא יהיה לך יותר בעיות.
ש1: אבל איפה הטיפשות פה?
אליעד: אתה שמעת פעם משפט יותר מטופש מלהגיד שאין הבדל בין דבר להיפוכו יש משהו יותר מטופש מזה הרי זה הדבר היחיד שלא נכון זה בטוח לא נכון. אם הייתי אומר לך מה הדבר היחיד שאתה יכול להיות בטוח שהוא לא נכון
ש: שאחד שווה אפס.
אליעד: נכון זה בטוח לא נכון, תראה הכל תגיד אולי אחד שווה שלוש אחד שווה שמונה אבל אחד שווה אפס זה בטוח לא נכון.
ש: מה מבחינה עובדתית מתמטית זה לא נכון.
אליעד: עובדתית מתמטית.
ש: אם זה יש לי שני ידיים יש לי שני ידיים מה זאת אומרת כאילו אין אפס ידיים.
אליעד: אולי יש יד אחת זה עוד אפשר להגיד אולי אבל לכאורה אין לך ידיים בכלל תגיד "טוב אולי אין לי בכלל ידיים" אבל יגידו "אולי בכלל אין הבדל ליש ידיים לאין ידיים", "מה לא יכול להיות זה טיפשי מדי".
ש: אין הבדל מבחינת הטוב של זה או הרע של זה אבל זה שיש שני ידיים זה אי אפשר.
אליעד: לא מכל בחינה אין הבדל, זה בכלל להגיד שיש לך שתי ידיים ולהגיד שאין לך ידיים זה להגיד את אותו דבר.
ש: את זה אני לא יכול להבין.
אליעד: "זה נראה לי כמו...