וְצָרִיךְ לָאָדָם לִהְיוֹת לוֹ אֵלּוּ שְׁנֵי בְּחִינוֹת בְּרִית
הַיְנוּ שֶׁיְּהֵא צַדִּיק וְלַמְדָן
כִּי 'לא עַם הָאָרֶץ חָסִיד'
קישור לטקסט במקורי - http://breslev.eip.co.il/?key=303
אליעד כהן: רבי נחמן הוסיף כאן עוד משהו..
הוא אומר לך תדע שהאמת האמיתית, הוא פה הוסיף עוד דבר, בכל מקום שמוזכר
*צדיק * גם ברית תתאה נכלל בו.
מה זאת אומרת? הוא אומר שהאמת האמיתית היא, שאתה לא יכול להיות צדיק
אם אתה לא למדן, ואין צדיק בלי למדן.
ז"א אל תחשוב שאתה יכול להיות צדיק, אם אתה לא למדן.
אבלללל רבי נחמן אומר פה עוד דבר, שאתה יכול להיות למדן אבל לא צדיק.
אבל אתה לא יכול להיות צדיק, אבל לא למדן.
זה שצריך להיות צדיק ולמדן, זה כבר הבנו, הוא אומר צריך להיות צדיק ולמדן.
אבל פה רבי נחמן אומר עוד דבר, כל מקום שמוזכר צדיק גם ברית תתאה נכלל בו.
הוא לא אמר, כי התחתון נכלל בעליון, ****הוא לא אמר... תקשיב בכל מקום שמוזכר צדיק זה גם למדן וכו,. הוא לא אמר את זה.. אבל הלמדן זה לא בהכרח גם הצדיק.
אתה יכול להיות בנפרדות בלי להיות מחובר באחדות, אבל אתה לא יכול להיות באחדות כשאתה לא בנפרדות.
ז"א יש שתי צדיקים - יש את הצדיק על ידי אמונה, ויש אתה הצדיק על ידי אמת.
או על ידי דעת.
עכשיו הרעיון הוא, שאם ** אתה צדיק בלי להיות למדן - אז אתה רק יכול להאמין
בחידוש הבורא. אבל אם אתה צדיק על ידי דעת, אז אתה יודע, מזה יודע מזה מאמין. הרעיון בסופו של דבר, רבי נחמן אמר כמה פעמים: שאתה יכולה להיות צדיק גמור
גם בלי דעת. אבל בעל השגה לא יכול להיות בלי דעת, הוא חייב להיות למדן.
בעל השגה הכוונה להשיג השגות רוחניות.
יש פה שני מציאויות.
אליעד כאן מסביר לתלמיד מזה בפועל אומר.
אתה מאמין באמונה שלמה נניח. ולכן קשה לך להיות בניפרדות כי אתה רק מאמין..
קשה להיות למדן, כשאתה מנסה להיות צדיק, אתה לא יכול להיות למדן.
כשאתה הולך לאחד לאין הבדל, אז איך אני יכול להיות למדן, איך אני יכול להתעסק בדבר והיפוכו. אני מאמין שאני צדיק, " אני אין לי תאווה, אז אם אין לי תאווה, אם צדיק שתיקן את הברית ואין לי תאווה, אז איך עכשיו אני יכולה להתעסק במותר אסור, כשר, טמא.. הרי אין לי תאווה, אבל למה זה??.
כי אתה לא באמת למדן, כי אתה לא באמת צדיק, אבל אם הייתה באמת למדן חכם
אם הייתה מבין את כל הדברים.
היתה צדיק כל כך גדול שהיית יכל להיות גם וגם. וצריך להיות גם וגם ובלי זה אין את השלמות!