... שכל אין דאגות, המנגנון של האושר, לדעת או לא לדעת,
ידיעה חלקית,
ידיעה מלאה, לא לדעת שום דבר ובו יתבאר העניין של השכל האנושי. ויתבאר מה טוב יותר, לדעת או לא לדעת כל מיני דברים? ויתבאר, כיצד ... לא יודע שהוא סובל, ואז ממילא הוא לא סובל. ומי שיתבונן היטב בעניין יראה, כי לדעת או לא לדעת, זה טוב
ורע באותה המידה ממש. והשאלה היא, לא האם אתה יודע או לא יודע. אלא השאלה היא, האם יש מריבה
וקונפליקט, בין מה שאתה יודע. והאם הידיעה או אי הידיעה, האם הן מוחלטות, או יחסיות. כגון לדוגמא, אדם שיודע שהוא חולה, אבל במקביל הוא גם יודע בדיוק מה עליו לעשות כדי להתרפא. שזה שהוא יודע שהוא חולה, זה לא גורם לו
להרגיש רע. משום שהוא יודע בדיוק, מה התרופה למחלה שלו. אא"כ הוא יודע שהוא חולה, אבל הוא לא יודע כיצד לרפא את עצמו ... את עצמו מיד, הרי שהוא לא סובל מכך שהוא חולה. או לדוגמא, אדם שיודע שהוא חולה, אבל הוא לא יודע שהוא
רוצה להיות בריא. שהוא סובל פחות, ממי שיודע שהוא חולה, וגם יודע שהוא
רוצה להיות בריא. כי מי שיודע שהוא חולה, ויודע שהוא
רוצה להיות בריא, והוא לא יודע איזו תרופה לקחת, אז יש אצלו מלחמה פנימית, בין הידיעות שהוא יודע אותן, והן גורמות לו
להרגיש רע. או לדוגמא אדם שלא יודע שהוא חולה, אבל הוא כן יודע שהוא
רוצה להיות בריא ולא להיות חולה. ובנוסף, הוא יודע גם, שיכול להיות שהוא חולה, או שיכול להיות שהוא יהיה חולה. וגם כאן, הידיעה של האדם שהוא יכול להיות חולה, או שהוא אולי חולה, היא גורמת לאדם
להרגיש רע, כי היא מנוגדת לידיעה של האדם, שהוא לא
רוצה להיות חולה. והרעיון הוא, שהאדם
מרגיש טוב או
רע, לפי מה שהוא יודע. כי אם האדם יודע שדבר כלשהו הוא טוב, והוא יודע שהטוב הזה קיים, אז האדם
רוצה את המציאות, והוא
מרגיש טוב. ואם האדם יודע על דבר כלשהו שהוא
רע, והוא יודע שהרע הזה קיים, אז האדם לא
רוצה את המציאות, והוא
מרגיש רע. וזה לא ממש משנה, האם האדם יודע או לא יודע. השאלה היא, האם יש שלום פנימי, בין הדברים שאותם האדם יודע, או ... הזה, או שהוא יודע, שאולי לא יהיה לו את הדבר הטוב הזה, אז בעצם זה גורם לכך, שהאדם מצד אחד יודע שהוא
רוצה דבר טוב כלשהו. ובו זמנית הוא גם יודע, שאין לו את הטוב שאותו הוא
רוצה, כפי מה שהוא
רוצה. ומי שלא יודע, גם הוא יכול לסבול, ממה שהוא כן יודע. כגון לדוגמא שהאדם לא יודע שיש לו איזו
בעיה, אבל הוא כן יודע שהוא לא
רוצה שתהיה לו את
הבעיה הזאת. וגם יכול להיות, שהאדם שלא יודע, יסבול, דווקא בגלל שהוא לא יודע. כגון לדוגמא, אדם שיודע שיש לו איזו
בעיה, אבל הוא לא יודע מה הפתרון שלה. שהוא סובל, או בגלל שהוא יודע שיש לו
בעיה, או בגלל שהוא לא יודע מה הפתרון
לבעיה שלו. ונמצא אם כן, כי זה בכלל לא משנה אם האדם יודע או לא יודע דבר כלשהו. מה שכן משנה, זה שלא תהיה מריבה בין כל הדברים שאותם האדם יודע. שלא יהיה מצב, שהאדם יודע
שרע לו, בלי לדעת מה הפתרון לכך. ולאו דווקא שהאדם יודע
שרע לו, אלא אפילו שהאדם חושב שאולי