הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? השאלה ... הכל מלמעלה, אז איך אפשר להינצל מזה? כי אם הכל מלמעלה, אז למה בכלל לקום בבוקר? והיהדות שהיא נוכלת, ולמה נוכלת? כי היא לא בקצה הזה או בקצה הזה, אלא מנסה לעשות דברים בצורה מתוחכמת, משתי הקצוות כביכול, היהדות מנסה להראות כאילו היא מאוזנת כאילו היא באמצע, היא אומרת יש לך בחירה חופשית וגם אין לך. גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה. היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא. ... מה העניין. אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת. ואם רבי עקיבא היה לו שכל, היה כופר באלוהים, אבל הוא הפריד בין הרומאים ליהודים. מה הבעיה? ברומא תהיה רומאי, מה הבעיה. ורבי עקיבא לא ידע, שהצליח לחשוב שגם יש לו בחירה וגם אין לו. גם המוסלמים חושבים שיש להם בחירה, למרות שהם אומרים שהכל מלמעלה. ונעביר את זה עכשיו לרמה האנושית יותר, אם באמת אין לבן אדם בחירה, אז בשביל מה להתאמץ באמת? בשביל מה לקום ... הזו הוא גם שקרן וגם טיפש, כי השאלה נובעת מטיפשות, ולמה? כי אם אדם מבין שאין לו בחירה חופשית, אז מה זה השאלה הזו למה לקום בבוקר? כי אין לך בחירה, אז מה השאלה? והאדם חושב שיש לו בחירה, אז הוא אומר טוב, אין לי בחירה... אבל בכל זאת.. מה לעשות בבוקר. כי אם היה מבין באמת שאין לו בחירה, אז מה מהות השאלה בכלל?! אם אין לך בחירה חופשית, אין בכלל שאלה, ממילא אתה עושה מה שרוצים ממך שתעשה. ורבי נחמן מה שהיה איתו, הוא חי בקהילת מטומטמים יהודים שהיה להם את השיגעונות של עצמם. ורבי נחמן אמר בעצמו, בליקוטי מוהר"ן, שאדם חושב שיש לו בחירה, שהסיבה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית זה כי הוא מטומטם, זה רק כי אין לו שכל, בתורה כ"א חלק א': " הסיבה שיש לאדם בחירה, זה בגלל שהוא לא מבין את השכל של הבחירה והידיעה, אבל אם היה לו שכל, היה יודע שאין לו בחירה ". כי הבחירה היא חלק מהידיעה. נכון שיש לך בחירה חופשית, אבל