אליעד: יש אצל רבי נחמן סיפור שנקרא " מעשה מזבוב ועכביש", מסופר שם שהיה מלך שחלם חלום ולא הצליח להבין מה המסר של החלום ואף אחד לא הצליח לפרש לו את החלום.
יום אחד המלך התלבש לבן אדם פשוט ובסוף הגיע למישהו שאמר לו שהוא יכול לפרש לו את החלום אבל אני לא יפרש לך אותו, מה שאתה תעשה זה תחכה חודש ליום מסוים ואז אני ישים אותך במרכז החדר ידליק סביבך קטורת ואז תוכל לעצום את העיניים ואז תוכל לשאול את עצמך כל דבר ולקבל תשובה.
מה השכל שבדבר? השכל שבדבר הוא שלכאורה אם בסופו של דבר הוא שואל את מה שהוא רוצה לדעת והוא יודע, אז למה הוא צריך את המפרש חלומות? אם בסוף אתה שואל שאלה ומקבל את התשובה מתוכך אז למה אתה צריך את הבן אדם?
מצד שני אם הבן אדם הזה כל כך מוכשר למה הוא לא אומר לך את הפירוש אלא שולח אותך לגלות בעצמך?
אני מספר לך את זה כי אתה כאילו בא אלי בשביל שאני יפתור לך חלומות / שאלות, אבל בספר "להיות אלוהים" כתוב שמה שבאמת אתה צריך לדעת אני לא יסביר לך אתה צריך לדעת לבד.
זאת אומרת שכל מה שאני מסביר לך זה "העשנים של הקטורת" כדי שתוכל בסוף לשאול את עצמך את השאלה הנכונה ולקבל את התשובה מתוכך, למה? כי התשובה הסופית חייבת לנבוע מתוכך.
הרעיון הוא שכל התובנות שאני מביא לך הם בעצם הקדמות, וההקדמות אמורות לגרום לכך שבסוף מתוכך יפול לך אסימון אחר בכלל שמתוכך יקרה משהו.
מה אתה מבין? מה אנחנו עושים פה בעצם?
ש: אתה מנסה להסביר לי דבר שאי אפשר להסביר אותו.
אליעד: אני מנסה לתת דרך להבין דבר שאי אפשר להסביר במילים, אבל מה כן אפשר לעשות?! אפשר לתת לך מספיק שכל שאתה תבין את זה.
עכשיו מי זה המלך שרבי נחמן סיפר "שעבר מלחמות"? בעצם מדובר עלייך בתוכך פעם היית אלוהים והלכת אחר כך בגלות, ואז "כבשת מלחמות" (מלחמות ששלך מול עצמך) ואז היה לך חלום שאתה לא מבין אותו (החלום=מהות החיים).
ואז אתה הולך לחכם שאומר לך אני "יעשן אותך" ואתה תחכה ליום מסוים ואז תשאל מה שאתה רוצה ותדע, כי אתה צריך "לראות" שזה נכון ולא להאמין, ולכן זה חייב לנבוע מתוכך כך שאתה "תראה" שזה נכון...