אוקי אתה עכשיו שואל לגבי למה אתה צריך לאהוב את הדבר הכי רע בעולם כדי לאהוב את עצמך תשובה, אתה לא הבנת את זה אתה אומר אז אני אסביר לך הרעיון אומר שאם אתה תהיה אמיתי עם עצמך לא במאה אחוז כי במאה אחוז זה משהו אחר אבל אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך, אתה הבנת?
ש: כן.
אליעד: לא במאה אחוז מאה אחוז זה משהו אחר אבל אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך המון אתה תגלה בעצמך את הדברים הכי רעים שאתה יכול להעלות על דעתך, הכי רעים הכי נוראים הכי מפחידים קטסטרופליים הכי רעים, אתה כל מה שסיפרו לך על השטן זה כאין וכאפס לעומת מה שאתה בכבודך ובעצמך.
ש: אתה מדבר ברצינות?
אליעד: אני מדבר ברצינות לא מתלוצץ איתך אתה בראת אותו אתה הוא, אתה מהווה אותו אתה מחייה מהווה ומקיים את כל השטנים ואת כל הרוע בעולם בכל יום ולילה. עכשיו מה האמת שגם את הצד השני אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך אתה גם תראה שאתה הכי טוב הכי זה, בסדר אבל הרעיון הוא שלמה בן אדם מרגיש רע לא מהדברים הטובים שהוא מגלה על עצמו מהדברים הרעים שהוא מגלה על עצמו.
ולכן כדי לאהוב את עצמך אתה צריך לאהוב את הדבר הכי רע שקיים, עכשיו אתה אולי לא הבנת את זה כי אתה לא הבנת שיש בך את הדברים הכי רעים שקיימים אבל כן "למה אני צריך לאהוב מישהו שהוא רוצח תינוקות, למה אני צריך לאהוב אותו מה אני רוצח גם ולא אוהב אותו אני לא יוכל לאהוב את עצמי למה מה אני רוצח תינוקות?" אוקי אתה עוד לא גילית שאתה גם רוצח תינוקות, נכון שבצורה הפשוטה אתה לא רוצח תינוקות אבל אם אתה תסתכל על המהות של הפשע אתה תראה שאתה פושע בדיוק כזה ואפילו יותר גרוע.
לא רק ואפילו יותר גרוע אלא שאם אתה לא מבין למה אתה יותר גרוע לא יצאת ידי חובה, אתה צריך להבין למה אתה יותר גרוע למה אין אדם בעולם שיכול להיות גרוע יותר ממך, אתה בעיקרון צריך להיות הכל הכי טוב והכי רע במקסימום האפשרי. אני אמרתי לך פעם אל תעביר ביקורת על בן אדם עד שאתה לא מבין למה אתה יותר רע ממנו באינסוף גם ההפך שתבין למה אתה הכי טוב ממנו באינסוף. אתה מבין נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה, אתה הבנת כן דבר.
ש: השאלה שלי אני יודע שנגיד ביהדות לעוד תפיסות של קבלה שאומרים שהאם הכוונה היא לזה או שהכוונה היא אחרת שהרע זה רע נדמה לך שזה רע זה בעצם טוב.
אליעד: אפשר להגיד, אוקי אותו דבר בדיוק אפשר להגיד הפוך הטוב נדמה לך שהוא טוב אבל הוא בעצם רע, עד שלא תגלה מה האמת אתה לא יודע מה האמת אפשר להגיד הכל.
ש: שנייה רגע כי אני אגיד לך כי אם אתה אומר לי שרק אני רואה את זה כרע וזה בעצם טוב אני לא אמור.
אליעד: לא אבל אני לא אמרתי את זה.
ש: מה?
אליעד: אני אבל לא אומר שזאת לא האמת המשפט הזה.
ש: איזה?
אליעד: "זה לא רע זה טוב רק נראה לך כרע" אז אני אומר לאותו בן אדם אתה רואה שזה טוב הוא אומר לא.
ש: שנייה רגע אני הובנתי או לא, אני רוצה לראות שאני הובנתי.
אליעד: לא אבל המשפט הזה הוא לא נכון בכלל כי על אותו משקל שאתה אומר "מה שנראה לך כרע זה בכלל טוב" על אותו משפט אתה יכול להגיד המוח שלך אוטומטית אומר לך "אולי לא אולי מה שנראה לי כטוב זה בכלל רע", המוח אוטומטית כשאומרים לו משפט "אולי הרע הוא טוב" יושב לו במוח "ואולי הטוב הוא רע" אוטומטית קופץ המשפט ההפוך אוטומטית במוח.
ש: אולי הטוב הוא רע? לא הבנתי.
אליעד: כן כל מה שנדמה לך, מה אתה אומר "הרע הזה הוא רע או טוב?" לא "הטוב הזה הוא טוב או רע?", נגיד שבא מישהו ואומר לך "אתה יודע כל מה שנראה לך כרע זה טוב" אתה אומר לו "באמת אני אספר לך את הבשורה הרעה כל מה שנראה לך כטוב זה רע אתה רק עוד לא גילית את זה חכה כשאתה תגלה תראה כמה רע יהיה לך מכל הדברים הטובים שיצאו לך כל הדברים הטובים".
הרי מה אומרים לך "כל הדברים הרעים שקראו לך עד היום זה בכלל לטובתך אתה עוד תראה כמה טוב זה היה", "לא אתה עוד לא הבנת כל הדברים הטובים שקראו לך ושעוד יקרו לך אתה תגלה כמה זה רע", אפשר להגיד משפט כזה גם כן אפשר להגיד לו "אתה יודע נכון שזה" יפה אז עד שלא גילית בוודאות.
ש: רגע שנייה אפשר להגיד כל מיני דברים אבל מה הנכון?
אליעד: יפה, מה הנכון שכרגע אתה לא יודע זה הכי נכון. אמת או לא אמת? מה הנכון שכרגע אתה לא יודע.
ש: לא השאלה שלי האם אני צריך להגיד.
אליעד: אתה לא צריך כלום אתה צריך לבדוק מה האמת.
ש: כי אני למשל יש לי סלידה מכל מיני התנהגויות והתייחסויות אתה מבין השאלה אם זה בריא או זה לא בריא אני לא יודע.
אליעד: כרגע אתה חושב שזה בסדר?
ש: כן בסדר.
אליעד: מה האמת הבנתי אתה שואל את עצמך האם הדברים שנראים לך כרעים ואתה משתדל להתרחק מהם האם ההתרחקות שלך מהם היא בסדר או לא.
ש: כן.
אליעד: תשובה תלוי מה בא לך אם בא לך להישאר באמת היחסית זה בסדר גמור שאתה מאמין בדבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז, אם אתה אומר "לא אני לא מקובל עלי יחסי אני רוצה מוחלט" זה אומר שאסור לך לחשוב על שום דבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז שהוא נכון יותר ממה שאתה בטוח בו זה הכל. אני לא דוגמא מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים רע אבל אני יודע שאני מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים הוא רע.
אתה מבין את הכוונה? אני יודע שאני מאמין שזה רע, לא רע זה גם לא טוב מה זה? שאלה אחרת אבל אני יודע שאני מאמין שזה טוב וזה רע לא באמת שזה טוב וזה רע לא באמת, באמת מה באמת? אולי לא אולי הפוך. אתה מבין את הכוונה?
ש: כן.
אליעד: בין כך ובין כך כדי לאהוב את עצמך אתה צריך אהוב את הדבר הרע ביותר שקיים בעולם, הבנת למה?
ש: כרגע אני לא יודע מה המשמעות של זה נכון או לא?
אליעד: אוקי נכון כי אתה עוד לא יודע מה זה הכי רע.
ש: יכול להיות שהכי רע זה בכלל הכי טוב רק אני חושב שזה הכי רע נגיד בתפיסה מסוימת.
אליעד: אתה גם לא באמת צריך לאהוב את הדבר הכי רע אתה גם לא באמת צריך "לאהוב" את הדבר תלוי מה אתה רוצה להשיג, אם אתה רוצה "לאהוב" את עצמך אז אתה צריך "לאהוב" את הדבר הכי רע ואם אתה רוצה לקמבן את עצמך אתה צריך לקבל את הדבר הכי רע זה שונה, יכול להיות "אני לא אוהב אותו אבל אני מקבל אותו" יכול להיות "אני לא אוהב אותו ולא שונא אותו" תלוי מה אתה רוצה.
אם אתה רוצה לא לשנוא את עצמך בכלל אז אתה לא צריך לאהוב את הדבר הכי רע מספיק שלא תשנא את הדבר הכי רע אז צריך גם לאהוב אותו כי לאהוב זה כבר שיפוטיות, שיפוטיות זה כבר כי אתה לא יכול לאהוב במאה אחוז משהו שנראה לך כרע במאה אחוז כי לאהוב זה כבר בשכל ובשכל יש טוב ורע אז אם יש טוב ורע אז אתה לא יכול לאהוב אותו כי מצד הגדרתו הוא גם רע.
יש לזה עוד עניינים אבל הרעיון הכללי אומר שבך יש דברים רעים וכל שתהיה יותר מודע לעצמך ככה גם תגלה אותם וככל שתלמד לאהוב יותר דברים רעים ככה תוכל לאהוב יותר את עצמך כשתגלה בעצמך את הדברים הרעים. עכשיו זה לא אומר שתתחיל לאהוב את הפשע כי אז אתה בעצם תתחיל לשנוא את אלה שאומרים שנגד הפשע, אתה צריך גם לאהוב את הפשע וגם לאהוב את אלה שהם נגד הפשע את שניהם לאהוב אתה גם יכול להילחם בפשע אבל לאהוב אותו גם וגם. הבנת בערך?
ש: בערך.
אליעד: כאילו זה לא אומר "טוב מעכשיו יאללה אני אוהב את הרע אז אני עושה...