פרדוקס בין מה למה?
ש: בין האמירה שאם יהיה לי כסף ובין אני אוכל לקנות כל מה שאני רוצה.
אליעד: תראה נגיד בן אדם אומר "אם יהיה לי כסף אוכל לקנות את כל מה שאני רוצה" ויש באתר וידאו שנקרא "כסף קונה פחד וחרדה" או משהו כזה או הדבר היחיד שהכסף לא יכול לקנות לך זה להיפטר מהפחד שלא יהיה לך כסף, אוקי נכון אם יהיה לך כסף תוכל לקנות את כל מה שאתה רוצה, מה אתה רוצה? לא לפחד יותר אחד מהדברים, אתה יכול באמצעות כסף לקנות את האופציה לא לפחד? אין אפשרות. אתה הבנת?
אני מסכים נכון הכי חשוב בחיים שיהיה את כל מה שאתה רוצה כסף יקדם אותך לזה שיהיה את כל מה שאתה רוצה אבל בא נקצין נתייג כל מה שאתה רוצה. תקשיב בפורמלי תקשיבו משהו פשוט כל דבר יחסי כשאתה שם אותו ליד דבר מוחלט הדבר היחסי מושמד לא משנה מה שמת שמה אם אתה עושה לו ביחס למוחלט איבד את משמעותו. שים כסף, כסף מנסה להשיג מטרה שקוראים לה "אושר" אם את המילה "אושר" אתה הופך "לאושר מוחלט" הכסף איבד את המשמעות. שים זוגיות, זוגיות מנסה להשיג לך אהבה אם במקום אהבה תשים "אהבה מוחלטת" אין זוגיות. שים רווקות, רווקות מנסה להשיג לך חופש אם תשים את המילה "מוחלט" ליד "חופש" אין משמעות יותר לרווקות.
לא משנה מה אם אתה לוקח דבר לוקח את המטרה שלו וליד המטרה אתה שם את המילה "בשלמות, במאה אחוז, במוחלט" הדבר שרצית להשיג הדרך איבדה את משמעותה. אם אתה רוצה לנסוע יותר מהר שים יותר גז אבל אם אתה רוצה לנסוע במהירות אינסופית אתה יכול לעצור כי אתה אף פעם לא יכול לנסוע במהירות אינסופית. ככל שאתה יותר מזדהה עם רצון להשגת משהו מוחלט ככה יש פחות משמעות לדברים יחסיים, מה זה אומר? זה אומר גם את ההפך שלו זה אומר שאם אתה רוצה לגרום למישהו לרצות משהו יחסי אתה צריך לשים לב שהוא לא רוצה להשיג מטרה מוחלטת עם הדבר היחסי הזה.
אם נגיד לדוגמא אתה רוצה נגיד לגרום, נגיד שיש מערכת יחסים, נגיד אשתך רבה איתך נניח ונגיד היא רוצה לפרק את המערכת יחסים, למה? כי היא אומרת "תראה זוגיות אמורה להביא אהבה מוחלטת, אין אהבה מוחלטת בשביל מה זוגיות" אז מה שעושים זה בראש שלה מורידים את המילה "מוחלט" עם ההקשר של זוגיות, זוגיות לא באהבה מוחלטת אמורה להביא אהבה באופן יחסי יש תמיד אהבה. זאת אומרת שאם אתה רואה מישהו שהוא נחלש ברצון שלו להשיג מטרה יחסית תבדוק למה הוא נחלש ברצון שלו להשיג מטרה יחסית כי הוא רוצה משהו מוחלט וככל שאתה רוצה יותר מוחלט ככה פחות יש לך משמעות ליחסי.
לכן תגיד לו "תקשיב מוחלט בכל מקרה נשיג" עכשיו ברגע שהוא לא רוצה את המוחלט הוא יכול יותר לרצות את היחסי. עכשיו מה ההפך של זה? בואו נביא את ההפך, יש הפך לא הפך השלמה תסתכלו תראו, ככל שבן אדם פחות רוצה את המוחלט ככה הוא פחות רוצה דברים יחסיים, כל מה שאני אומר כתוב בספרים כבר שנכתבו, מישהו זוכר, אתה זוכר איפה זה כתוב, איפה זה כתוב?
ש: בהתחלה.
אליעד: נכון בהתחלה, עכשיו תסתכלו ככל שאם בן אדם לא ירצה להשיג מטרה מוחלטת גם אז לא יהיה לו חשק להשיג שום מטרה יחסית כי אם אתה לא רוצה להשיג את האושר המוחלט, בא נגיד זוגיות אם אתה לא רוצה אהבה מוחלטת בלב שלם אתה לא רוצה אהבה מוחלטת זה אומר שבלב שלם טוב לך מכך שאין אהבה מוחלטת אז בשביל מה אתה צריך להשיג זוגיות. לא, אתה רוצה אהבה מוחלטת ואתה אומר" אני אשיג אותה באמצעות משהו יחסי" אבל אל תרצה להשיג את המחלט באמת כי אם תרצה אותו באמת היחסי אין לזה משמעות. אתה מבין את הרעיון כל פעם שיש מישהו שמשיג, תסתכלו עוד פעם כל פעולה היא נועדה לשרת מטרה אם אתה רוצה לגרום לבן אדם להפסיק לעשות את הפעולה תבדוק, תגרום לו להזדהות יותר עם המטרה שהוא רוצה להשיג ככל שהוא יזדהה יותר עם המטרה שהוא רוצה להשיג ככה זה מקטין את הסיכוי.
עכשיו עוד פעם ברמה מסוימת הוא יעשה יותר אבל אם אתה תמשוך את המטרה שהוא רוצה להשיג לאזור המוחלט הוא מפסיק לעשות את הפעולה כי אין לזה משמעות יותר. לדוגמא אתה עושה מצוות כדי להתקרב לאלוהים ברבי נחמן אתה עושה מצוות כדי להתקרב לאלוהים, אלוהים יגיד לך "לא כדי להתקרב לאלוהים כדי להיות אלוהים" אז אין משמעות למצוות, אתה עושה מצוות כדי להרגיש שהכל מאלוהים אז אין משמעות למצוות לדוגמא.
על ידי שאתה לוקח את הדבר ומקצין אותו הוא מאבד את המשמעות היחסית שלו אבל גם להפך, מה ההפך שאם אתה רואה מישהו שיותר מדי טוב לו זה גם גורם לו שהוא לא ירצה לעשות פעולות כי אם טוב לך גם לא מספיק כי אם הוא לא יזדהה עם המטרה הוא גם לא יעשה, אם הוא יגיד "לא, טוב לי כבר אז בשביל מה לעשות" לכן אתה צריך שהוא ירצה יותר. כדי לעשות פעולה אתה צריך לרצות להשיג את המטרה שלך אבל לא יותר מדי שזאת בעצם הנוסחה הקלאסית ללהיות אומלל, לרצות משהו ולוודא שלא תשיג אותו לכן הבן אדם אומלל כי הוא גם רוצה וגם מעדיף לא לרצות את זה יותר מדי כי אתה ממשיך לעשות.
ש: כן אז אם מצד שני הוא לא יכול להרוויח את ההנאה אם הוא כל הזמן יהיה במוחלט.
אליעד: אבל אם הוא במוחלט הוא לא צריך את ההנאה.
ש: נכון אבל הוא יחווה את ההנאה גם.
אליעד: אבל הוא לא צריך לחוות את ההנאה.
ש: בסדר אז שיישאר במוחלט אז זאת שאלה שנשאלת.
אליעד: לא משנה, באתי להגיד שזה הכל משחק אתה לוקח את בן אדם לוקח את המטרה שלו, אומר לו "נכון המטרה שלך היא הכי חשובה בעולם אין עוד מלבדה, אין אפשרות לחיות אם אתה לא משיג אותה" הקצנת ואז אין לו רצון להשיג את המטרה.
ש: אתה רואה את הפנים שלו, אתה רואה לאן הפנים שלו מועדות.
אליעד: ודוחף אותו יותר פנימה.
ש: ואז "פנטסטי איזה יופי".
אליעד: אבל לא יותר מדי כי אז הוא לא יצא.
ש: לא יותר מדי ברור.
אליעד: בסדר לא משנה, השאלה מה רוצים אבל אותה שיטה גם הפוך, זאת אומרת שלפעמים בן אדם לא משיג מטרה כי הוא רוצה להשיג משהו מוחלט. לדוגמא נגיד בן אדם שלא אוכל אוכל בריא הוא לא אוכל אוכל בריא מסוים כי זה לא טעים לו, מה זה אומר שהוא בעצם חושב שהאכילה אמורה לספק לו הנאה מושלמת ומרוב שהוא חושב שאכילה אמורה לספק הנאה מושלמת אז הוא לא אוכל אוכל מסוים שאתה רוצה שיאכל אותו כי זה לא נותן לו הנאה מושלמת, אז מה עושים? מבינים, למה הוא לא רוצה לאכול? כי הוא מחפש הנאה מושלמת ומאחר שזה לא מספיק טעים לו אז הוא לא אוכל את זה, אז מה עושים? מסבירים לו "תקשיב, אכילה היא לא כדי להשיג איזה הנאה מושלמת לאכילה יש חסרונות ועושים אותה כדי להשיג מטרה יחסית, בשביל מטרה יחסית אפשר לאכול את האוכל למרות שהוא לא טעים".
זאת אומרת אם אתה תדחוף אותו למוחלט אז הוא לא ירצה לאכול, אז אתה אומר לו "לא, זה לא מוחלט לאכול זה רק יחסי זה לא מוחלט, אוכלים בשביל תועלת יחסית כזו או אחרת", "אה באמת אז מה אפשר לאכול את זה למרות שיש חסרונות?", "כן עכשיו אפשר לאכול את זה למרות שיש חסרונות". הבנת?
ש: קצת מתבלבל בעניין הזה.
אליעד: השאלה מה אתה רוצה לשמר, אתה רוצה לשמר את היחסי או רוצה להרוג את היחסי, אתה רוצה להרוג את היחסי שים לידו מוחלט, אתה רוצה להחיות את היחסי תנמיך את המוחלט אבל לא יותר מדי כי אם תנמיך את המוחלט יותר מדי כבר גם לא תהיה משמעות ליחסי, כי היחסי מטרתו להשיג לך מטרה מוחלטת. היחסי קיים רק כדי להשיג מטרה מוחלטת באופן יחסי, זאת אומרת שאם לא תרצה להשיג שום מטרה אבסולוטית ובלב שלם לא תרצה אותה בשביל מה להשיג מטרות בכלל, אם בלב שלם לא תרצה אושר מוחלט זה אומר שאתה בלב שלם מוכן לקבל את זה שיש גם רע ואם אתה בלב שלם מוכן לקבל את זה שיש גם רע אז ממילא כבר טוב לך עם זה שיש רע ואז גם לא תעשה שום פעולה.
לכן אתה גם צריך לרצות את המוחלט וגם לא לרצות אותו יותר מדי ואז אתה נשאר על היחסי. אם אתה רוצה לחזק מישהו ביחסי תבדוק שהוא רוצה את המוחלט ולא יותר מדי, אם אתה רוצה שהוא לא ירצה את היחסי תדחוף אותו ליותר מוחלט או פחות מהזה. למי שמבין את זה החיים שלו יותר? מה שאת רוצה תשלימי.
ש: יש פתגם או פילוסופיה שאומרת "השלמות זה השתלמות".
אליעד: מישהו אמר את זה על השלמות?
ש: לא, סתם אני אומר.
אליעד: מה זה השתלמות בכלל?
ש: לא, כאילו השתלמות זה כמו שאתה משתלם כל הזמן מתקדם.
אליעד: אז איזה שלמות יש בזה?
ש: כאילו השלמות שמדברים עליה.
אליעד: תגדיר שלמות.
ש: זה כל הזמן גורם להרגיש שמתפתח ומתפתח.
אליעד: אני שמח אבל אתה בכל מקרה, בכל מקרה בן אדם כל הזמן מתפתח אז הוא כל הזמן בשלמות.
ש: אולי הוא כל הזמן מתפתח אז זה יחסית מלחיץ אותו.
אליעד: לא אני אמרתי יותר מזה הוא...