מה אני אמרתי שאם בן אדם עושה משהו ואתה רוצה לגרום לו להפסיק לעשות את זה אתה יכול, אחת מהדרכים זה להכניס אותו לפרדוקס ביחס למה שהוא עושה. מה זה אומר להכניס אותו לפרדוקס זה אומר ליצור לו התניה במוח שמחברת את מה שהוא עושה לשני דברים הפוכים וזה יגרום לו להסתחרר ולהפסיק לעשות את זה.
ש: איך זה בדוגמא של הכסף?
אליעד: לדוגמא בא נגיד כסף אתה רוצה לגרום לבן אדם להפסיק לרצות כסף, אתה דוחף לו לראש שתי מחשבות מנוגדות שקשורות לכסף, לדוגמא "כסף יעשה אותך מאושר וכדי להיות מאושר אתה צריך כסף, אתה רוצה להיות מאושר" אתה מכניס לו פרדוקס שקשור לכסף לדוגמא. בלי כסף כי חשבתי שאנחנו מדברים עוד על הדתי אז יושב לי בראש הקטע הדתי כי מצוות, לא שניה בא נעשה עם זה, מצוות זה כדי להתקרב לאלוהים אבל אם אתה מספיק קרוב לאלוהים אז אתה לא צריך לעשות מצוות, סוג של פרדוקס "רגע אז אני מתקרב או מתרחק רגע" המצוות נועדו כדי לגרום לך לזכור את אלוהים ולזכור שהכל ממנו אז אם נזכור שהכל ממנו אז איך יכול להיות משהו שהוא לא ממנו, אז איך צריך לעשות מצוות, בקיצור הכנסת אותו לפרדוקס ואז הוא כבר מסתחרר.
עכשיו אותו דבר גם לגבי כסף "הכסף מטרתו להביא לך אושר מושלם" אבל אושר מושלם נוגד את הרצון להשיג כסף, לדוגמא "תשיג כסף כדי שאף פעם לא תפחד שיקרה לך דבר רע, אתה יודע למה צריך כסף כי בלי כסף יכולים לקרות לך הרבה דברים, תשיג הרבה כסף ואז שיהיה לך הרבה מאוד כסף תוכל לישון בלילה בשקט", עכשיו זאת לא האמת כי לא משנה כמה כסף יהיה לך אתה לא תישן בלילה בשקט אבל אם אתה מכניס לו לראש "תקשיב תרוויח כסף כי אם לא יהיה לך כסף אתה לא תישן בלילה בשקט, כסף יגרום לך לישון בלילה בשקט", מה יקרה בשלב כלשהו ולא מספיק ואם הוא יגיד לך "לא, אני כבר יושן בלילה בשקט", "מה אתה יושן בלילה בשקט מה אתה לא מפחד מזה ש..." אתה מקצין לו, אתה מרים לו את הפחדים אומר לו "ולכן תלך תרוויח כסף".
תראה בן אדם נורמטיבי נגיד לא אכפת לו מה יקרה כשיהיה מבוגר "אה עוד מלא שנים, מה אכפת לי מה יהיה מחר" בקושי אכפת לו מה יהיה מחר, אכפת לו מה יהיה בעוד חמישים שנה אבל אנשים אומרים "תחסכו לפנסיה שכשתהיה בגיל שבעים שלא יקרה לך משהו" כאילו מפחידים אותו "מהיום עכשיו תתחיל, אבל אתה רוצה לאכול את זה אל תקנה את זה, למה תרד ברמת חיים עכשיו כדי שתהיה מבוגר תוכל לחיות ברמת חיים שאתה רוצה", הוא אומר "רגע אבל אני כבר עכשיו רוצה", הוא אומר "רגע מה זאת אומרת אבל אני עכשיו אתה אומר לי לרדת ברמת חיים שלי כיום בשביל לעלות ברמת חיים מחר?" איזה חשיבה חולנית זאת, לא הוא אומר לך "תצטמצם קצת היום בשביל מחר", "למה קצת היום זה וודאי, היום וודאי שאני נהנה אם אני אמות בדרך אז גם לא נהניתי היום וגם הלך על הכסף, לפחות אפשר ליהנות היום".
ש: כמו החשיבה של החתול.
אליעד: כן החתול פועל אני רוצה עושה לא רוצה לא עושה למרות שגם אצלו אולי הוא מצמצם את עצמו קצת למען משהו נגיד הוא סוחב את המזון.
ש: אין לו אגירה של מזון.
אליעד: יש לו אגירה יחסית נגיד הוא יכול לצוד ולהתאמץ לסחוב את הנבלה למקום אחר כדי שהילדים יאכלו כי הוא אומר "רגע שלהם יהיה טוב", כן בסדר אפשר גם להגיד שהוא לא אוגר כי הוא טיפש.
ש: אוקי עכשיו מה הצד ההפוך?
אליעד: לא משנה רגע אני אבל בא להגיד שיש יתרונות וחסרונות לכל דבר אומרים לך נגיד "תחסוך" השאלה עכשיו כמה מפחידים אותך כי אם יגידו לך "תקשיב הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לך בחיים זה שתגיע לגיל מבוגר ותהיה חולה סיעודי ולא יהיה לך כסף, ואתה תרגיש כל כך רע ולא יודע מה" אז הוא מתחיל לפחד ואז הוא כבר מתחיל לא ליהנות היום. עכשיו אבל הרעיון מה שאני מחדד זה שאם אומרים לו "תחסוך היום" בגלל שמפחידים אותו מה יקרה מחר אם דוחפים לו את זה מספיק חזק "למה לחסוך? כדי שלא יקרה לך דבר רע כשתהיה מבוגר", דוחפים לו את זה כמה פעמים ואז הוא אומר "רגע אבל ככל שאני מתאמץ לעבוד יותר קשה היום זה מגדיל את הסיכוי שיהיה לי רע כשאהיה מבוגר", הרי מה קורה כדי לחסוך אתה צריך לעבוד יותר קשה ואם אתה עובד יותר קשה אתה בעצם מגדיל את הסיכוי לכך שכשתהיה מבוגר יהיה לך יותר רע.
ש: אתה גם באותו רגע סובל.
אליעד: הבנת מה אני אומר? בן אדם חוסך כסף כדי שכשיהיה מבוגר שיהיה לו פחות מחלות אבל ככל שאתה חוסך יותר כסף ככה אתה מגדיל את הסיכוי שיהיה לך יותר מחלות כשתהיה מבוגר, למה כי כדי לחסוך זה אומר שהתאמצת מעבר למה שהיית צריך אם התאמצת מעבר למה שהיית צריך זה אומר שהגדלת את הסיכוי שלך להיות חולה לכן הפוך אתה לא רוצה שיהיה מחלות כשתהיה מבוגר אל תעבוד מעבר למה שאתה מוכרח תמיד כשסיימת לעבוד לך תנוח זה הכל, ככה אתה מגדיל את הסיכוי שכשתהיה מבוגר לא תהיה חולה. לא משנה בכל מקרה מה שבאתי להגיד עוד פעם את לוקח צורה נגיד "כסף" ואתה מצמיד אליה אידיאל שאין אפשרות להשיג אותו באמצעות הדבר הזה, לא רק שאין אפשרות להשיג אותו אלא שהדבר הזה בכלל סותר את האפשרות להשיג את אותו דבר.
לדוגמא "כסף ואושר" אנשים הולכים להרוויח כסף בגלל שהם חושבים שהם יהיו יותר מאושרים קצת אבל אם בן אדם כל פעם כשהוא הולך להרוויח כסף על כל "פיפס" מאמץ היה אומר לעצמו "אני מרוויח את הכסף כי אני רוצה להיות מאושר" זה בסוף היה גורם לו להבין שזה שהוא רוצה להרוויח כסף זה גורם לו להיות לא מאושר ואז הוא היה מפסיק לרצות להרוויח כסף ואז הוא לא היה מאושר ממשהו אחר ואז הוא היה צריך למצוא פתרון אחר להיות מאושר. זה בדיוק מה שרבי נחמן עשה בליקוטי מוהר"ן הוא אמר "לא מספיק סתם להאמין באלוהים לא, להאמין באלוהים מה נראה לך סתם להאמין", הוא אמר "אני אסביר לכם למה זה לא הגיוני להאמין באלוהים ועכשיו אתה צריך להאמין באלוהים, זה נקרא אמונה אמיתית רק אם אתה מבין שזה לא הגיוני ואתה מאמין", אז בן אדם אומר "מה אני רוצה להיות יותר צדיק, אני רוצה להאמין באלוהים באמונה עילאית" מה זה אמונה עילאית שהיא נגד השכל, מה צריך לעשות כדי להגיע לאמונה באלוהים נגד השכל קודם כל להבין למה זה נגד השכל אבל אם הבנת את זה איך אתה יכול להאמין ואז אתה נכנס לפרדוקס ואז אתה קורה מה שקורה. אתה הבנת את זה, אתה קיבלת תשובה למה שאתה שאלת? אתה שאלת, אתה זוכר מה שאלת בכלל?
ש: לא.
אליעד: אתה שאלת "למה שהפרדוקס יוציאו אותו החוצה מהצורה".
ש: לא, אני אמרתי למה הפרדוקס לא יוציאו אותו מהצורה, אתה אמרת בעצם שמהפרדוקס מחויבת שתהיה תוצאה מסוימת זה מה שאני הבנתי.
אליעד: ככל שיש פרדוקס יותר גדול ככה מחויב שזה ידחוף אותך להבין יותר טוב את המציאות וככה מחויב שתהיה פחות משמעות עבורך לצורה.
ש: זה אומר שהפרדוקס דוחף אותך פנימה?
אליעד:...