אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין,
אחדות ההפכים, יש ואין
כאחד, מהות
המציאות, אחדות הניגודים, חלק 3 - פרומו הספר להיות אלוהים, פרק א' עמוד ... המהות של כל הדברים? מה הבסיס שממנו מורכבות כל הצורות? שכול אחד יחפש, מהו הדבר שקיומו לא תלוי בשום דבר אחר? כשאני ניסיתי להבין את עצמי, שאלתי, מי זה אני? האם אני
קיים או לא
קיים? ואז אמרתי לעצמי, בא נבדוק מה בטוח
קיים ומשם אני אתקדם. וכשחקרתי ראיתי שאין שום דבר שאני יכול להיות בטוח בו, ואז הגעתי לכלום. וכשהגעתי לכלום, אמרתי לעצמי, הכלום בטוח
קיים. בסוף התברר שגם זה לא נכון, כי יש לו את ההפך וכו'. המהות של הדבר, זה הדבר שתמיד
קיים. אין מהות בלי צורה, כי אם אין צורה אין דבר כזה ... של כל הדברים, היא העדר המוחלט של כל הגדרה, משהו שאין לו שום הגדרה. מה פירוש להגדיר? להגיד שהוא לא משהו. לשים גדר ולהגיד שזה לא זה. כי הדבר המוגדר קיומו אינו
מחויב, דבר שיש לו הגדרה לא
מוכרח שיהיה קיים. למה? כי אם יש לו הגדרה אז יש משהו שזה לא הוא. כל דבר שהוא מוגדר, הוא לא
חייב להיות קיים, כי יש משהו מקביל אליו ואם יש משהו מקביל אליו אז הוא יכול להחליף אותו. הגענו למסקנה שמה שמוגדר לא
חייב להיות קיים, ודבר שלא
חייב להיות קיים, הוא לא יכול להיות הדבר הראשון שקיים. ... הוא לא צבע לבן, לא יכול להיות שהצבע השחור הוא הצבע הראשון של כל הצבעים. למה? אם הגדרת שחור אז זה אומר שיש גם צבע לבן, ברגע שיש שחור ולבן אז זה אומר שהשחור לא
חייב להיות קיים וגם הלבן לא
חייב להיות קיים, ודבר שלא
חייב להיות קיים הוא לא הראשון. מה שלא
חייב להיות קיים הוא לא המצוי הראשון, למה? כי הנמצא ... יכול להיות שכול העולם עשוי משולחן, כי אם העולם היה עשוי משולחן אז לא היו כסאות. אבל יכול להיות שכול העולם עשוי משולחן אם אין משמעות לשולחן. ולכן מה שמהווה את הכל
חייב שהוא לא יהיה מוגדר. שום דבר מוגדר לא
קיים בפני עצמו. למשל שולחן זה דבר מוגדר ולכן הוא ... אחת ללא כל הגדרה, גם זו הגדרה. במה היא מוגדרת? בצורות שלה. ולכן ממה עשוי הכל? משהו שמכיל בתוכו את המהות ואת הצורה. יש משהו יותר פנימי מהמהות ומהצורה, שאין בו
הבדל בין מהות לצורה. למעשה הגענו להבנה שהמהות הראשונה של כל הדברים היא
שאין הבדל בין יש לאין. אנחנו אומרים שגם הכלום הוא מוגדר, כי הוא לא מה שישנו. אז ממה עשוי מה שאיננו ומה שישנו? משהו שאין בו
הבדלה בין מה שישנו לבין מה שאיננו. או ישנו ואיננו ביחד, בו זמנית. אז למעשה אין יותר שניים, אז אין אפשרות להתקדם יותר. בשורש
אין הבדל בין הצורה לבין המהות שלה, אז מה זה השורש, ... או צורה? זה לא מהות ולא צורה. השורש מחבר את המהות והצורה לדבר אחד, אין יותר מהות וצורה, לכאורה סיימנו. אבל גם זו הגדרה. להגיד על משהו שהוא החיבור של היש והאין
כאחד, זוהי גם הגדרה, כי הוא נפרד ממה שזה לא הוא. המהות של הכל תמיד שונה ממה שזה לא היא. ולכן בשורש יש עוד מקיף אחר,
שמאחד את כל ההגדרות עד אין סוף. וזו המשמעות של אלוהים ...