... את המטרה, על ידי
שישנא את הדרך בתכלית
השנאה! ובו יתבאר העניין של ההקדמות והתכלית, וכיצד יגיע האדם לתכלית, על ידי
שנאת ההקדמות (והוא פירוש העניין מרבי נחמן מברסלב, שאי אפשר לזכות לשכל התחתון, אלא על ידי שיהיה
שונא בצע,
שישנא את הממון בתכלית
השנאה). והעניין הוא, כי יש הקדמות ויש את התכלית. כגון לדוגמא, שהאדם מכין את האוכל, כדי לאכול אותו. והכנת האוכל, היא ההקדמה של אכילת האוכל. והתכלית היא האכילה, ... ומי שרוצה לחוות את השלמות של התכלית הסופית של המציאות, לחוות אותה בכל דבר ודבר שיש בעולם שלנו בכל פרט ופרט, עליו לאהוב את התכליתיות בתכלית האהבה,
ולשנוא את חוסר התכליתיות ואת ההקדמות של התכלית, בתכלית
השנאה. כי כאשר האדם חי בצורה לא תכליתית, וחושב בצורה לא תכליתית, ועושה דברים שאינם תכליתיים, על ידי זה הקליפות והלבושים נאחזים בו, ואינם נותנים לו מנוח. ... כדי חיותן, לצורך קיום העולם שלנו, שהוא חי בזכות הקליפות, שהן הופכות להיות ריבוי האור והאחדות, כאשר האדם זוכה לראות את האחדות של המציאות. אבל, על האדם
לשנוא את חוסר התכליתיות. ובכל דבר ודבר, על האדם לשאול את עצמו, מה התכלית של הדבר? והאם באמת הדבר הזה מקרב אותי אל התכלית? והאם יש דרך קצרה יותר להשיג את התכלית? ועל האדם
לשנוא את הדרך, ולאהוב את המטרה. כי הטועים, אוהבים את הדרך אל המטרה, וכך לעולם הם אינם מגיעים אל המטרה, אלא ממשיכים לקלף את הקליפות ולאכול אותן, כאילו הן המטרה. ... מובחרים ולא פירות באיכות של קליפות, ורצוי גם לאכול את הפרי הטעים ביותר שיש בעולם, שהוא חווית שלמות התכלית של המציאות, כדי להגיע לזה, לשם כך על האדם,
לשנוא את הדרך, ולאהוב את המטרה. כי הרבה חללים "טובים" הפילה הדרך. ורובם לא הגיעו ולא מגיעים אל המטרה, משום שנחמד להם בדרך אל המטרה. ועל האדם
לשנוא את הדרך ולאהוב רק את המטרה. ועל ידי תכלית
השנאה של האדם את הדרך, ותכלית האהבה של האדם את המטרה, על ידי זה בסופו של דבר, זוכה האדם לכך, שכל הדרך, הופכת בעיניו למטרה הסופית של כל המציאות, והאדם זוכה ...