תלמיד ורב - מהו
תלמיד אמיתי? ואיך להשיג את דעת רבך? ובו יתבארו סוגים שונים של
תלמידים, ומיהו ומהו
תלמיד אמיתי? ואיך להיות
תלמיד אמיתי? ועל סוגי רבנים ומורים שונים. ועניין אילו ידעתיו הייתיו. ונאיר: כי כל מה שיוסבר להלן, מתייחס גם לגבי השכל של האדם, ביחס לשכל של המציאות. שהאדם הוא
התלמיד, והאמת של המציאות, היא המורה דרך וכולי. כי יש כאלו שנדמה להם, שהם
תלמידים של זה שהוא חכם בעיניהם (כי החכם, הוא חכם רק בעיני המתבונן בו), אך הם אינם
תלמידיו כלל.
ותלמיד אמיתי, הוא רק זה שאין חילוק בין דעתו של
התלמיד לבין דעתו של רבו. כי כל זמן
שהתלמיד הוא עדיין
תלמיד, הרי שהוא
תלמיד של טעות. כי הוא רק טועה לחשוב, שהוא לומד את דעת רבו האמיתית. ואילו היה האדם לומד את דעת רבו באמת, הרי שדעתו הייתה נכללת בדעת רבו, ולא היה שום חילוק בינו לבין דעת רבו. ושלמות
התלמיד, היא כאשר אין שום חילוק, בין דעתו לבין דעת רבו. כי כל זמן שדעת הרב נפרדת מדעת
התלמיד, דהיינו,
שהתלמיד רואה את דעת הרב, כחיצונית וכנפרדת מדעתו האישית שלו, הרי שזהו
תלמיד של טעות. כי הוא עוד לא מבין את האמת, ועוד לא רואה את ההתגלות שלה, מתוכו עצמו. וכל
תלמיד, הוא
תלמיד של טעות. משום, שאם הידע הוא חיצוני לאדם, הרי שזה רק משום שהאדם רחוק מהאמת. ורק מי שלומד משלמות השכל של עצמו, רק הוא
תלמיד של אמת שנכלל ברבו. ונדגיש, כי
התלמיד של אמת, הוא לומד מ שלמות השכל של עצמו. ולמרות שיש כאן דבר והיפוכו, כי כיצד ילמד
התלמיד, אם שכלו הוא כבר מושלם, אעפ"כ, רק מי שלומד משלמות השכל של עצמו, רק הוא
תלמיד של אמת. כי כל זמן שהשכל של האדם הוא לא שלם, הרי שהשכל השלם, הוא נפרד מהפנימיות של האדם, והאדם עדיין לא נקרא
תלמיד אמיתי של אמת. ולכן, כל
תלמיד, הוא
תלמיד של טעות. משום שאם האדם עדיין יכול ללמוד משהו, הרי שזה אומר שדעתו עוד לא התאחדה עם השכל של המציאות. והרי שהוא
תלמיד של טעות, כי הוא עדיין לא באמת מחובר לרבו, שהוא הידיעה השלמה.
ותלמיד של אמת, הוא מי שזכה לשלמות השכל שהכל אחד. שידיעת האחדות, אין ידיעה שגדולה ממנה, משום שאין בה שום הגדרה ושום הפרדה כלל.
ותלמיד כזה, הוא עדיין יכול ללמוד טוב יותר, אחדות גדולה עוד יותר, בבחינת אין סוף אין סופי, שהוא גם נפרד וגם אחד במהותו, בחינת ... סוף. וכל זמן שהאדם עדיין לומד את השכל של האחדות, ושהשכל של האחדות נפרד ממנו, הרי שהוא עדיין
תלמיד של טעות. משום שדעתו, עדיין נפרדת מדעת רבו. וגם בתוך