אליעד: אני רוצה להסביר על שיטת ההיפוכים.
בעיקרון האדם רוצה להיות שלם, אך האדם לא יכול להרגיש שלמות, כי שום דבר לא שלם.
למשל תלך לעבוד, אז אתה מדוכא מזה שאתה לא נח, אתה נח, אז אתה מדוכא מזה שאתה לא עובד. מה שתעשה, בסוף אין שלמות.
האנשים כדי לשמור על איזון, עושים גם וגם, גם מבלים וגם חוסכים, גם מכניסים כסף וגם מוציאים. אבל באיזון הזה אתה יוצא קרח משני הצדדים, אתה אף פעם לא מרוצה במאה אחוז, אין לך אפילו פעם אחת שהכל מושלם עבורך.
מתי יכול להמצא המאה אחוז? רק כאשר אתה נמצא בדבר והיפוכו בו זמנית.
מה זה אומר? שאתה יכול לבזבז כסף ויחד עם זאת להיות בחוויה שאתה חוסך, או לחסוך כסף ולהיות בחוויה שאתה מבזבז, אז אתה יכול לחוות שלמות.
אם אדם נמצא בדבר והיפוכו, לא בהכרח שהוא ירגיש שלמות, למה? כי יכול להיות שהוא ביתרון וגם יכול להיות שהוא בחיסרון, הכל יכול להיות במצב הזה.
נושא השיחה הוא, איך אתה יכול להיות דבר והיפוכו?
בתודעה של האדם יש הרבה רבדים, במחשבה של האדם, למשל, אני רוצה לאכול עוגה, זה לא שישר עולה המחשבה הזאת, אלא יש הרבה עומקים עד שמגיעים למחשבה הזאת. קודם כול, אני יודע שאני קיים, אני יודע שיש טוב ורע, אני יודע שאני פה ולא שם, אני מודע לזמן ולמקום, יש לי זכרונות, חוויות, תחושות וכו', אחר כך אני מודע לחושים שלי, ואני יודע שכרגע יש פה משהו שנראה לי בצורה מסויימת, ואני חושב שזה עוגה, ואני רוצה את העוגה. - כל זה נמצא במילה עוגה.
המנגנון של האדם מושתת על המון תהליכים. כמו שאמרנו שאדם שרוצה להרגיש שלמות, בתנאים הנוכחים הוא לעולם לא יוכל להרגיש שלמות. למה? כי המנגנון שלו לא מאפשר לו להיות דבר והיפוכו.
הדבר הבסיסי ביותר, הראשון בתהליך, זה ההפרדה בין דבר והיפוכו. לפני שאתה יודע שאתה קיים, אתה יודע שיש הבדל בין דבר להיפוכו, לא משנה מה אתה יודע, אתה קודם כל יודע שיש הבדל בין דבר להיפוכו. שזה דבר וזה היפוכו.
לתודעה קשה לתפוס שאין הבדל בין דבר להיפוכו, כי ברור שיש, לא יתכן שאין.
גם כשאני אומר שאין הבדל, גם זה האדם מבין דרך זה שיש הבדל. לא משנה מה אני מסביר, האדם מבין זאת דרך זה, שיש הבדל בין דבר להיפוכו.
אני מלמד אותכם שאין הבדל בין דבר להיפוכו, אבל אתם מנסים להבין זאת אם השכל שמבדיל בין דבר להיפוכו ולכן אתם לא מבינים.
כשאני מדבר על זה שאין הבדל, אתה אפילו לא יודע שאין הבדל. כך שיש לדעת שאין הבדל בין דבר להיפוכו ויש פשוט לא להבדיל בין דבר להיפוכו.
איך הגעתי לידיעה הזאת? דרך רבי נחמן. בזמנו נכנסתי לדיכאון מזה שתמיד יש חיסרון. לא משנה מה אני יעשה, תמיד יהיה חיסרון. אפילו אם יביאו לי את כל מה שארצה זה לא יעזור, תמיד יהיה חיסרון.
אתה כבן אדם לא יכול אפילו לרגע אחד להיות מרוצה במאה אחוז מהמציאות, זה לא יתכן.
ואפילו אם תגיד שהרגשת מושלם, אז באותו רגע פחדת שהמציאות תשתנה ולכן לא הרגשת מושלם. מושלם פירושו שיש אפשרות שהמציאות תשתנה, כי תמיד יש אפשרות שהמציאות תשתנה.
מושלם פירושו, אני מאה אחוז מרוצה ממה שקורה כרגע + לא משנה מה יקרה, גם מזה אני מרוצה במאה אחוז, בלי תנאים ובלי סיבה, בלי שאלה ובלי בקשה.
בכל מקרה אי אפשר להשיג שלמות, ורב נחמן אמר, שלמות יש רק לשם יתברך, ואם תהיה אלוהים תהיה לך שלמות.
זה המוצר המרכזי שאני מוכר, אני מוכר הרבה מוצרים אבל יש מוצר שיש לי בלעדיות עליו, להיות אלוהים.
להיות דבר והיפוכו, זה למעשה התהליך הכי עמוק שיש בעולם, הכי מלא, הכי מסור, זה לא משחק, למרות שתכלס הכל משחק, אפשר להגיד שזה גם רק משחק, אבל בעיקרון זה דבר שאם יש משהו בעל משמעות, הוא המשמעות.
הרעיון הוא, איך אדם יגיע למצב שהוא יחוויה דבר והיפוכו?
כמו שאמרתי המוח של האדם מושתת על ההפרדה בין דבר להיפוכו, השיטה שאני מסביר לאדם מבוססת על חיפוש האמת האובייקטיבית. מה זה אומר?
למשל אתה חושב על מישהו דבר מסויים, יש הרבה תהליכים שקרו בתוכך בתודעה עד שהגעת למסקנה שאתה חושב על מישהו.
אם אתה אומר, אני חושב שהוא כועס עלי, מה ההפך של זה? אני חושב שהוא לא כועס עלי, ויש עוד היפוך, אני חושב שהוא אוהב אותי. יש - הוא שונא אותי, הוא לא שונא אותי ולא אוהב אותי, והוא אוהב אותי.
הרעיון פשוט, השיטה שלי אומרת דבר כזה, מי שרוצה להגיע למצב שהוא יהיה דבר והיפוכו, ראשית כדי לחיות את החיים אתה צריך להבדיל בין דבר להיפוכו, אם אתה יוצא עם מישהי והיא אומרת לך שהיא אוהבת אותך, ואתה תשאל אולי היא לא אוהבת אותי? זה לא עוזר כדי לפתח זוגיות יחסית. אך אם תהיה דבר והיפוכו, גם תוכל להגיד שאולי היא שונאת אותי ובו זמנית להתיחס שהיא אוהבת אותך.
גם בדרך אתה תהנה מהפירות, כמו יהיו לך יותר פרספקטיבות, תראה את התמונה מבחוץ, זה כמו שאם תהיה אלוהים הכל יסתדר לך בדרך.
אני לא מוכר אחדות שקרית שזה אומר שאין הבדל בין דבר להיפוכו, אני מוכר את המקום שאתה מבדיל בין דבר להיפוכו, אבל אתה גם לא מבדיל בין דבר להיפוכו - בו זמנית.
מה זה אומר פרקטית? ככול שאתה מתרגל יותר היפוכים ברמה העקרונית. כמו, מה ההפך? למשל המים בריאים, אולי הם לא בריאים. העוגה טעימה, אולי היא לא טעימה? הכוס מפלסטיק, אולי היא עשויה מברזל שקוף? אולי אין כאן כוס ואני רק מדמיין?
אתה כל הזמן מעלה את הרף, יש דברים שיותר קל לחשוב את ההפך שלהם ויש דברים שיותר קשה לחשוב את ההפך שלהם.
לדוגמא, אולי הכוס עשוייה מפלסטיק? אולי
אולי אין פה כוס? זה הפך שיותר קשה לחשוב אותו, כי הוא מטיל ספק בתהליך של החושים.
מה אתה מחזיק עכשיו? כוס. מה וודאי לך יותר שזה כוס או שאתה מחזיק משהו? שאני מחזיק משהו. מה וודאי לך יותר שאתה מחזיק משהו או מרגיש משהו? שאני מרגיש משהו.
אתה מבין מה קורה, אתה מרגיש משהו, שאתה מחזיק בו ביד, בצורה שקוראים לזה כוס.
יש כאן רעיון של הטלת ספק בכל מה שאתה בטוח. אתה בטוח שזה כוס, אולי זה לא כוס אלא משהו אחר?
קודם כל אתה מטיל ספק בפירושים, למשל, אני חושב שהוא טיפש, אולי הוא לא טיפש? אני חושב שהתמונה יפה, אולי היא לא יפה?
הכוונה שמה שאתה רואה תתחיל לראות בעוד זוויות.
אחר כך מטילים ספק בחושים, כמו אתה רוא קיר, אולי אין כאן קיר? אתה לא בטוח שיש כאן קיר.
שאלה: מה זה נותן?
אליעד: אם אדם רוצה להתעלות על התחושות של עצמו, ובסוף אם הוא יעשה את זה הוא יגלה משהו. ובסוף הוא יגלה את הדבר והיפוכו.
אחרי הטלת ספק בחושים, יש משהו שיותר וודאי שזה התחושות הפנימיות, כמו אני אוהב, אולי אני לא אוהב?
למשל, היד שלך נשרפה באש, אתה יכול להגיד, אולי אין אש, אבל עדיין כואב לי, אתה יכול להגיד, אולי לא כואב לי אבל עדיין אני מרגיש שאני לא רוצה את המצב, אתה יכול להגיד, אולי אני אפילו רוצה את המצב, אבל אני עדיין בטוח שאני רוצה משהו, אתה יכול להגיד אולי אני לא רוצה כלום, אבל אני בטוח קיים, אולי אני לא קיים אבל בטוח יש משהו, ואולי אין משהו אז אין משהו, לפחות יש הבדל בין יש משהו לאין משהו, ואולי אין הבדל בין שום דבר לשום דבר, ואז יצאת מהשכל.
אני עשיתי את המסלול הארוך, בלי טיפים ובלי הנחיה. עוד שכבה ועוד שכבה ועוד שכבה עד שבסוף גיליתי שכשאני רואה משהו אני יודע את כל מה שקרה לי בראש לפני שראיתי אותו.
כשאתה רואה משהו, אתה יודע מה עבר לך בראש, מהמחשבה הראשונה שלך, למשל אם אתה כועס על משהו, אתה רואה את כל התהליך מהמפץ הגדול עד למצב שאתה כועס. ואתה רואה גם מהכעס עד לסוף העולם. יש לך את כל המהלך לכל הצדדים ולכל הכיוונים.
אני לא רק שהטלתי ספק בפירושים ובחושים, אלא הטלתי ספק במחשבות, בתחושות, באמונות, להטיל ספק בהכל, בקיום, עד שהגעתי למצב שבעצם ראיתי שכול מה שאני מרגיש, הראשון בשרשרת, זה שיש תחושה של הפרדה בין דבר לדבר.
ההפרדה הזאת תמיד שם, אך אתה לא רואה את זה בגלל שזה תמיד שם ואין לך היפוך לזה.
אני הגעתי לבסיס ונכנסתי להיפוך שלו ובהיפוך שלו קרה סיפור שלם. קודם כל זה הדבר הכי מפחיד שיש בעולם, למה? זה כמו להסתכל על אלוהים ואתה לא יודע מה יקרה לך, והבונוס שאתה נעשה הוא. הקושי הוא שאתה צריך לחשוב בצורה שונה, שאף פעם לא חשבת כך.
כול האנשים בעולם, וגם אתה, אף פעם לא חשבת ככה ואתה הולך לחשוב בחשיבה שהיא שונה מכל מה שאי פעם חשבת.
כשאתה נכנס למחשבה האחרונה בחוויה שלך אתה מרגיש שהיקום יחרב.
לפני שמגיעים למחשבה האחרונה, יש עוד מחשבות שאתה נתקל בהם בדרך, שאחת מהם אומרת שכול היקום כולו, בכלל נמצא בתוכי / בראש שלי. אז אם אני אפסיק לחשוב על היקום, אז אולי הוא יושמד, לא רק אני יושמד אלא כל היקום.
בסיפור שלי אני הייתי כל כך מיואש שלא היה לי למה לצפות, לא הייתה לי מטרה ולא משמעות, אז הלב שלי היה פנוי לבדוק מה האמת ללא אינטרס, כבר לא יכול היה להיות לי יותר רע. ואז נכנסתי להתבוננות מסויימת ואז זה סיפור חדש.
כאן אני נכנס לסיפור ורוצה לחסוך לך את כל הברדק, ואני מגלה לך שבסוף לא תבדיל בין דבר להיפוכו, אם תכנס לעומק ותראה מאיפה באות המחשבות שלך, תראה שהם באות מזה שאתה מבדיל בין דבר להיפוכו, ואם תכנס עוד קצת אתה תראה שאין הבדל.
מה זה נותן לך? שאת כל החיים אתה חווה אחרת. לא משנה מה קורה, אתה תמיד מחובר לאין הבדל.
שאלה: מה עושים עכשיו?
אליעד: מנסים להבין. אתה לא צריך לשנות את החיים שלך, אתה לא צריך לצום, לא צריך לעשות מדיטציה, מה שכן לעשות זה אתה צריך להתבונן על התהליכים.
מה זה אומר להתבונן? כי בסוף זה תלוי בהבנה שלך, אם תהיה מודע למחשבות שלך, כמו למה אני חושב את זה? ותגיע לראשון אז סיימת.
הכל מותר לך לעשות, לאהוב, לשנוא, לנקום הכל מותר, זה לא אל תכעס ולא כן תכעס, זה לא אל תבדיל בין טוב לרע אלא תבין למה אתה מבדיל בין טוב לרע.
שאלה: לא ברור לי מה אני עושה.
אליעד: יש משהו שאתה מפספס, וזה מתבטא במשפט, מה אני עושה. כאן לא מדובר על עשייה אלא מדובר על, מה אני אמור להבין, איך אני מבין יותר?
מה להבין? את מה שאמרתי עכשיו. להבין תהליכים, מחשבות, רצונות, כמו לנסות להבין למה התיק נמצא לידה? למה היא בחרה בשמלה הזאת? ובסוף אתה מגיע לזה שהיא מבדילה בין יש לאין, ובסוף תגיע לשורש.
יש כאן רמות של עומקים, עד שאתה מגיע להיפוך של כל ההפוכים שאומר שאין הבדל בין דבר להיפוכו. ההיפוך של כל ההיפוכים אומר שאין היפוכים, שאין פרדוקסים יותר, אין נפרדות ואז יש חוויה חדשה.
וכל מה שאני אומר זה לא רק מה שתשיג בסוף, אלא בדרך עצמה אתה מקבל בונוסים כמו - אתה מתחיל להבין אנשים, אתה מתחיל להיות יותר מאוזן, בראש שלך אתה יותר רגוע כי אתה רואה את ההפך של כל דבר, אתה חושב מחוץ לקופסא, אתה נעשה יותר יצירתי... זה המסלולו המהיר ביותר להגיע לסוף.
לפעמים אני קורא לזה - תשאל מה האמת? לפעמים אני אומר לך תבדוק מה האמת האוביקטיבית? לפעמים תבדוק מחוייב או אפשרי? לפעמים מה ההפך? אולי ההפך נכון? כשאני שואל, אתה בטוח? מה זה אומר? אולי ההפך נכון? כשאני שואל אותך האם אתה בטוח? אני גורם לך לראות את ההפך.
כול העצות הם על אותו שורש, מה שאתה בטוח, תראה גם את הצד השני. שתראה את הדבר מכל הזוויות, תראה את התמונה כולה.
אתה צריך להתחיל להטיל ספק בדברים שאתה בטוח בהם. לפעמים אתה כל כך רוצה משהו, וכל כך בטוח בו, ואולי מה שצריך זה ההפך?
שאלה: איך אפשר לחיות כך.
אליעד: ביום יום תעשי מה שאת רוצה. אני לא אומר לך מה לעשות, אני אומר לך איך להבין. למשל את רוצה להיות מעצבת אופנה, תרצי להיות מעצבת אופנה, אבל שתהיי מודעת, מדוע את רוצה להיות מעצבת אופנה, ותלכי אם הלמה, הלמה, הלמה? אחורה, עד שתגיעי לחוויה שאת לא חייבת להיות מעצבת אופנה, אלא את רק רוצה להיות מעצבת אופנה מתוך בחירה ולא מתוך אילוצים.
שאלה: אני יכולה להגיע למצב שהכל יהיה שווה עבורי, ואני אבחר מה אני רוצה לעשות.
אליעד: תגיעי למצב שכלום לא משנה, ואז תרצי את מה שאת רוצה.
יש אמת אובייקטיבית שהדבר האחרון שאכפת לך, זה ממך. האמת הזאת זה או שאתה משלים איתה או שאתה חוטף ממנה מכות.
שאלה: היא אלימה.
אליעד: היא אלימה...