...
לדעת שום דבר וכן
לדעת שום דבר - ידיעת
הכלום / לדעת כלום / לדעת שום דבר / לא
לדעת שום דבר ובו יתבאר עניין ידיעת
הכלום, ועניין תכלית הידיעה, שהיא שלא נדע. והעניין הוא, שאחרי שלא מבינים שום דבר, אח"כ מבינים שום דבר. כי הבנת
הכלום / שום דבר / אין, היא תכלית הידיעה שלא נדע ממש. ובתכלית הידיעה, האדם יודע את
הכלום. כי הידיעה של הדבר, היא ... של האדם שיודע אותו ומתאחד איתו. והאדם יודע, רק ידיעות סופיות שיש להן גדר וגבול. כי כדי
לדעת משהו, לשם כך צריך להגדיר ולהגביל אותו. ולכן האדם לא יכול
לדעת את האין סוף, כי אין לו ... סוף. ואם חשבת עליו, הוא כבר לא אין סופי, וא"כ לא חשבת עליו (ולכן לא ניתן לראות את אלוהים
האמיתי. כי אם ראית אותו, אז הוא לא ... רואה את אלוהים, ואתה יודע שהוא אלוהים, הרי שהוא שקרי וכולי). ולכן האדם לא יכול לחשוב על
כלום / שום דבר. דהיינו, האדם לא ... ומשום שהוא לא מודע למחשבות שחלפו בראשו, ברגעים שבהם נדמה לו, שהוא היה ללא כל מחשבה. אך
באמת, המחשבה של האדם חושבת תמיד. ... ידי שלילת האפשרי, על ידי זה בסופו של דבר האדם מגיע לידיעת המחוייב. כי את המחוייב, אי אפשר
לדעת באופן ישיר מוגדר ורצוני שנובע ... כי גם לומר על דבר שהוא חסר כל הגדרה, גם זו הגדרה. ולכן הדברים הם תמיד מוגדרים. והדרך
לדעת את הלא מוגדר, היא על ידי ... מרחיק את המחשבה שלו מהלבושים של המציאות, על ידי זה האדם מגיע למצב, שבו הוא מרגיש שהוא
לא יודע שום דבר. כי הוא מאבד את האחיזה שלו בידיעות שלו שהן מוגדרות, ושלכן הן אפשריות ולא מחויבות. ואז האדם חווה שהוא
לא יודע שום דבר. וזה כמובן מצב של ... האדם מאבד את האחיזה שלו בכל דבר מוגדר שהוא. ואחרי שהאדם ממשיך ומתעמק הלאה, אז, כאשר האדם
באמת ובשלמות
לא יודע שום דבר, אז ממילא התודעה של ... תמיד קיים. וגם בשעת ביטול, שאז מתבטלת התודעה העצמית של האדם, גם אז האדם קיים. אלא שהאדם
לא יודע את קיומו העצמי. וגם הידיעה ... הלא היא מהות המציאות, היא הדבר שאינו ידוע. משום שהיא חסרת כל צורה. והתודעה, לא יכולה
לדעת דבר שאין לו צורה. כי המחשבה אוחזת את הדבר, על ידי הצורה וההגדרה שלה. ולכן האדם לא יכול
לדעת את מהות המציאות, כי אין לו איך לאחוז בה. אבל, אם האדם משחרר לגמרי את האחיזה שלו בהגדרות, אז האדם חווה שהוא
לא יודע שום דבר מוגדר. ולאחר מכן מה ... השום דבר, הופכת לידיעה חיובית של השום דבר. וזוהי תכלית הידיעה שלא נדע, שהאדם יודע את
הכלום שאי אפשר
לדעת אותו. ונחדד: כי יש הבדל גדול בין לא
לדעת שום דבר, לבין
לדעת שום דבר. ואחרי שהאדם זוכה לא
לדעת שום דבר, אח"כ הוא יודע את ... של האדם, צרובה ההנאה הזאת של הביטול לאין סוף. והשום דבר הזה מלובש בכל דבר. אלא שהאדם
לא יודע לזהות את ההנאה הזאת שמלובשת ...