להיות האמת עצמה - איך אפשר
להיות האמת עצמה? כי ידיעה שלמה
באמת, היא רק כאשר היודע והידוע והידיעה מתאחדים. כי כל דבר בעולם מתחלק לשלושה חלקים. כי יש את האדם החושב ... הרצון והרצוי. או
הרגש המרגיש וההרגשה. וכך גם לגבי כל דבר אחר (והם השכל המשכיל והמושכל שמתאחדים בשורשם - רבי נחמן מברסלב). והנה, החושב, ... שזו אינה ידיעה של
אמת אמיתית, אלא ידיעה של שקר יחסי. משום, שהידיעה היא חיצונית לאדם. שהאדם יודע את הדבר, שהוא ... בעצמה, הוא לא
באמת מבין את אלוהים ואת המציאות. וכל זמן שהאדם הוא לא אלוהים עצמו, במצב שבו היה אלוהים לפני בריאת העולם ... לא יכול לדעת, מה
באמת עבר לאלוהים במחשבתו לפני בריאת העולם ממש. והטועים נדמה להם, שאם הם ינסו לדמיין שהם אלוהים / המציאות, ... יכול להיות אלוהים
באמת, כפי מה שאלוהים הוא
באמת, כאלוהים. משום, שאלוהים עצמו, הוא
באמת אלוהים והוא לא מדמיין שהוא אלוהים. כך שאם האדם ינסה או מנסה לדמיין כאילו הוא ישות אחרת, כדי לנסות ... לא יכול לדעת את
האמת באופן אובייקטיבי, אלא אם כן הוא יהיה
האמת עצמה, שזה כמובן דבר שהוא אינו אפשרי. כי איך אפשר
להיות האמת עצמה?! ואעפ"כ כמובן שהכל אפשרי, כפי שיתבאר להלן. והעניין הוא, כי בשורשו הכל אחד. ובעיני הצופה,
האמת, היא אינה ישות ממשית, אלא היא רק מושג מופשט בלבד, ומה שייך שהאדם ה"ממשי", יהפוך להיות מושג מופשט. ... ממשית, למרות שהוא
באמת רק מושג מופשט והוא אינו ישות כלל. וכיו"ב לגבי האחדות של המציאות, שהיא נתפשת כמשהו ממשי, למרות
שבאמת היא רק מושג מופשט. והעניין הוא, כי
האמת היא שורש כל המציאות. והיא המהות של המציאות. כי מהות המציאות, היא מחוייב המציאות. והדבר היחיד
שקיומו מחוייב, זאת
האמת המוחלטת,
שקיומה מחוייב. ובעיני המתבונן, הדבר הזה לא ברור. כי כיצד יכול להיות שמושג מופשט שהוא אינו ישות כלל, כיצד ... שמהות המציאות זאת
האמת? ואעפ"כ, מה שנראה לאדם כממשי, לא בהכרח שהוא אכן ממשי. ולהפך, שמה שנראה לאדם כלא ממשי, לא בהכרח שהוא אכן לא ממשי.
והאמת, דהיינו, הדבר
שקיומו מחוייב, היא הדבר הממשי ביותר. והאדם, לא היה יכול להבין את המציאות
באמת, אם הוא לא כבר היה המציאות עצמה. כי האדם, הוא כבר המציאות עצמה ממש. והאדם, הוא גם רק המציאות עצמה ... אלוהים / המציאות /
האמת וכולי. והרעיון הוא, שעל ידי זה שהאדם מוסר את נפשו על
האמת, דהיינו, שהאדם מנסה בכל כוחו ממש (כפשוטו), להבין את
האמת המחויבת של המציאות, שאינה תלויה בשום שכל וסיבה כלשהם, אלא שהיא נכונה באופן מוחלט, על ידי זה האדם ... ואז האדם הופך
להיות האמת עצמה, דהיינו, הופך להיות מחוייב המציאות, שזאת לא ישות נפרדת, אלא זה החיבור של כל הישויות כולן ... ואז האדם הופך
להיות האמת עצמה, וזוכה לדעת אותה בגוף ראשון. והאדם הוא כבר