חשיבה מופשטת / יכולת הפשטה - מהו השיא של
חשיבה מופשטת? ואיך להגיע אליו? מי שיתבונן בעניין יראה, כי בעולם שלנו, לכל דבר יש את הצורה החיצונית שלו, ואת המשמעות שלו. כי כל דבר שיש בעולם, יש לו משמעות כלשהי, שהיא מעבר לשם שלו ולהגדרה שלו. וההגדרה של הדבר, היא בעצם רק רמז על המשמעות הפנימית שלו.
וחשיבה מופשטת היא, כאשר האדם מצליח להסתכל על הדברים, לא רק כפי מה שהם נראים מבחוץ, אלא גם לפי המשמעות הפנימית שלהם. וכל אחד יש לו
חשיבה מופשטת ברמה כלשהי. וככל שהאדם יודע יותר לחשוב
בצורה מופשטת, כך הוא מסוגל להסתכל על הדברים בצורה נכונה יותר, להבין תהליכים טוב יותר, ולקבל החלטות נכונות יותר, וממילא גם להיות מאושר יותר. וכאן במאמר נסביר, מהו שיא
החשיבה המופשטת שאפשר להגיע אליו. וכפי שכבר ביארתי, לכל הדברים שיש בעולם, יש להם שורש כלשהו. ובשורש של כל הדברים
הכל אחד. כי כל הדברים בסופו של דבר, עשויים מאותו הדבר. ובשורש הפנימי ביותר של כל הדברים, אין הבדל בין שום דבר לשום דבר, ושם
הכל אחד. ולדוגמא ניקח את הדעות השונות שיש בעולם. שכלפי חוץ נראה שיש בעולם שלנו דעות שונות זו מזו. והם אכן שונות זו מזו. אבל כל הדעות שבעולם, כולן נשענות על דבר כלשהו. וכל דעה ודעה, אם ... כי כאשר האדם נוקט בעמדה כלשהי, אז כלפי חוץ הוא בעצם מסכים פחות עם שאר הדעות, והוא כמובן שולל את ההפך של הדעה העצמית שלו. אבל בשורש של כל הדעות,
הכל אחד. כי כל דעה נשענת על שכל כלשהו. וכל שכל נשען על שכל אחר, עד שמגיעים לשכל הראשון, שהוא שכל אחד שממנו נובעות כל הדעות השונות. ומי שהוא חכם אמיתי, הוא יש לו את
החשיבה המופשטת הגדולה ביותר האפשרית, והיא שהוא בכל דבר רואה גם את כל שאר הדברים, ואפילו את ההפך של הדבר עצמו. כי כפי שכבר ביארתי, השלמות של כל הדברים, היא כאשר האדם מכיל ... לא רוצה את שאר הדברים. וכאשר האדם רוצה דבר כלשהו, הוא בעצם יוצר בעולם שלו רע. וכאשר האדם נוקט בעמדה כלשהי, הוא בעצם ג"כ יוצר רע, בכך שהוא אומר שהדעה
הנגדית שלו היא לא נכונה. והפתרון לכל זה, הוא
חשיבה מופשטת. כי מי שהוא חכם אמיתי, אז בכל דבר ודבר הוא רואה את החיבור שלו לשורש שלו שהוא
האחדות של הכל. וכאשר החכם אומר אמירה כלשהי ונוקט בעמדה כלשהי, הוא לעולם לא מתכוון לומר שרק מה שהוא אומר זה נכון. אלא הוא מתכוון לומר, שגם מה שהוא אומר זה נכון. כי האמת נמצאת בכל הדעות שיש בעולם.
וחשיבה מופשטת באמת, היא כאשר האדם מסוגל לומר דבר אחד, ולכלול בתוכו את ההפך שלו. כי החכם האמיתי, כאשר הוא שומע דיבור כלשהו, הוא שומע גם את החיצוניות שלו, שהיא
נפרדת משאר הדברים. אבל הוא שומע גם את הפנימיות שלו, שהיא מחוברת גם לכל שאר הדברים. וממילא הוא תמיד מכיל בתוכו את הכל, שזאת השלמות. ואיך להגיע לכל זה? על ידי זה שמחפשים את הסיבה של כל דבר. דהיינו, בפשיטות להתבונן ולנסות להבין, מה הסיבה שבגללה הדבר כך ולא אחרת. ועל ידי זה בסופו של דבר מגלים את השורש של הכל, ומגיעים
לחשיבה מופשטת באמת, שבה
הכל אחד תמיד, לצד הצורה החיצונית של הדברים.
והחשיבה המופשטת היא כ"כ גדולה, עד שמצד אחד היא יכולה להיות בעולם השינויים וגם מהצד השני להיות בעולם
האחדות. כי
חשיבה מופשטת שלמה, היא כאשר האדם לא צריך לברוח אל
האחדות, אלא הוא יכול לחיות בתוך העולם של הטוב והרע, ואעפ"כ להסתכל עליו
בצורה מופשטת, ולראות בו את
האחדות. כי מי שאין לו
חשיבה מופשטת מספיק חזקה, אז הוא צריך להיות "רוחני" ולברוח אל
האחדות, שהיא בעצם
נפרדת מהגשמיות ומהשינויים. אבל מי שיש לו
חשיבה מופשטת באמת, שהוא בכל דבר רואה אפילו את ההפך שלו, ממילא הוא יכול להיות גם בעולם השינויים, ועדיין להישאר מחובר
לאחדות, וזאת השלמות. ...