... שכל אין דאגות, המנגנון של האושר,
לדעת או לא לדעת, ידיעה חלקית, ידיעה מלאה, לא לדעת שום דבר ובו יתבאר העניין של השכל האנושי. ויתבאר מה טוב יותר,
לדעת או לא לדעת כל מיני דברים? ויתבאר, כיצד קשור האושר של האדם, למה ... הוא לא סובל. ומי שיתבונן היטב בעניין יראה, כי
לדעת או לא לדעת, זה טוב ורע באותה המידה ממש. והשאלה היא, לא האם אתה ... להתרפא. שזה שהוא יודע שהוא חולה, זה לא גורם לו
להרגיש רע. משום שהוא יודע בדיוק, מה התרופה למחלה שלו. אא"כ הוא יודע שהוא חולה, ... בין הידיעות שהוא יודע אותן, והן גורמות לו
להרגיש רע. או לדוגמא אדם שלא יודע שהוא חולה, אבל הוא כן יודע שהוא רוצה להיות ... להיות חולה, או שהוא אולי חולה, היא גורמת לאדם
להרגיש רע, כי היא מנוגדת לידיעה של האדם, שהוא לא רוצה להיות חולה. והרעיון הוא, שהאדם
מרגיש טוב או רע, לפי מה שהוא יודע. כי אם האדם יודע שדבר כלשהו הוא טוב, והוא יודע שהטוב הזה קיים, אז האדם רוצה את המציאות, והוא
מרגיש טוב. ואם האדם יודע על דבר כלשהו שהוא רע, והוא יודע שהרע הזה קיים, אז האדם לא רוצה את המציאות, והוא
מרגיש רע. וזה לא ממש משנה, האם האדם יודע או לא יודע. השאלה היא, האם יש שלום ... האדם יודע. שלא יהיה מצב, שהאדם יודע שרע לו, בלי
לדעת מה הפתרון לכך. ולאו דווקא שהאדם יודע שרע לו, אלא אפילו שהאדם חושב שאולי ... שהוא לא יודע מה הפתרון שלה. ואז ממילא הוא לא יכול
לחוות שמשהו חסר לו, כי הוא יודע את המילוי והפתרון של כל דבר. וגם מי שלא יודע ... שיתבונן היטב יראה, כי גם מי שיודע את הכל, גם הוא
מרגיש בדיוק, כמו מי שלא יודע שום דבר. כי גם הוא לא יודע על שום בעיה שאין לה ... משלים עם הבעיה. כי הוא מבין שקיומה של הבעיה, הוא
מחוייב המציאות. ואז ממילא הוא לא יכול לרצות לשנות אותה, כי הוא יודע שאין ... ידע בוודאות מה הפתרון, בכל אחד מהמקרים, הוא לא
ירגיש רע. והשאלה הנשאלת היא, כיצד יכול האדם
לדעת את הכל? או כיצד יכול האדם
לא לדעת שום דבר? והתשובה היא, שיש כאן שתי רמות של
ידיעה. ידיעה חיצונית וידיעה פנימית. וידיעה חיצונית פירושה,
לדעת את מה שקורה בכל מקום ובכל זמן בעולם. וזה דבר שהוא אין סופי, ואותו האדם לא יכול
לדעת. כי יש אין סוף מקום ואין סוף זמן, והאדם לא יכול
לדעת, את כל מה שקורה בכל מקום ובכל זמן באשר הם. וזאת
ידיעה חיצונית, שאותה האדם לא יכול
לדעת את כולה בבת אחת. ובו זמנית, האדם כן יכול
לדעת אותה באופן חלקי, כפי שקורה בפועל, שהאדם כן יודע באופן חלקי, מה קרה בטווח זמן כלשהו ובמרחב מקום כלשהו. אבל יש גם עוד סוג של
ידיעה, שהיא
ידיעה פנימית. וידיעה פנימית פירושה, להבין את המהות הפנימית של הדברים. כי אומנם ... קיימים אין סוף רצונות אפשריים שהאדם יכול לרצות,
ולהרגיש בגללם טוב או רע. אבל בסופו של דבר, הבנת המנגנון של האושר של האדם, היא דבר סופי, שאפשר
לדעת את כולו. והכוונה היא, כי האושר של האדם, תלוי בהמון דברים. כי יש לכל אדם ... למלא את כל הרצונות האלו בפני עצמם. והאדם תמיד
מרגיש שחסר לו משהו, משום שיש תמיד איזה רצון שאינו מלא. ולא משנה כמה האדם ...