... המציאות, סוד הצמצום
יש מאין, אחדות ההפכים,
יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 3 - פרומו הספר
להיות אלוהים, פרק א' עמוד 66
ההיגיון הפשוט אומר שחייב שיהיה משהו שממנו מרכיבים את הכל. אז השאלה היא מה הם אותן ... את המהות והצורה לדבר אחד, אין יותר מהות וצורה, לכאורה סיימנו. אבל גם זו הגדרה. להגיד על משהו שהוא החיבור של
היש והאין כאחד, זוהי גם הגדרה, כי הוא נפרד ממה שזה לא הוא. המהות של הכל תמיד שונה ממה שזה לא היא. ולכן בשורש יש עוד מקיף אחר, שמאחד את כל ההגדרות עד אין סוף. וזו המשמעות של
אלוהים שברא
אלוהים אחר עד אין סוף ללא נקודת התחלה. אף על פי כן הכל אחד, ומהות המקיפים היא אחת וגם נפרדת בו זמנית. ולכן אין הבדל בין
היש ואין כאחד, לבין מה שמרכיב אותו. אפשר להגיד שיש אין סוף מהויות, אבל אם הבנת שהמהות זה
היש והאין כאחד, אז כל המהויות זה אותו אחד. למעשה יש אין סוף
אלוהים, אבל אין הבדל ביניהם. שאלה: למה? אליעד: מה זה
אלוהים? אין הגדרה. אז אם כל
האלוהים הם ללא הגדרה, אז
אלוהים הוא אחד, למרות שיש אין סוף
אלוהים. יבוא אדם ויגיד, אתה הוכחת לי
שהיש והאין זה אחד, אבל מה שהוכחת לי זה היה דרך השכל שלך, אולי אתה טועה. אז אגיד לו ... זה טעות, אז גם כאן הגעת להבנה שאתה לא יודע שום דבר, ולכן הגעת לאותה מסקנה. אנחנו הראנו שהמהות של הכל זה
היש והאין כאחד. כשאת שואלת האם אני קיימת? התשובה היא שאין הבדל בין יש לאין. למעשה ... את זה כהפך שלו. למשל היית חווה שחסר לך מיץ, אבל לא היית חווה את זה כשונה מלא חסר לי מיץ. במוח תגידי עדיין
יש ואין, אבל בו זמנית לא אמרת למעשה שום דבר. למשל תהיי מסוגלת להתייחס לזה שיש לך ... ויש אנשים שמבינים שיש מהות אחת, ויש כאלה שמבינים שהמהות האחת היא כלום, ויש כאלה שמבינים שהמהות האחת היא
יש ואין כאחד, ויש כאלה שמבינים שזה עד אין סוף וזה גם אחד, אבל יש את הסוף של הסוף של ...