הספר להיות אלוהים -
בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש
בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 1 - פרומו אנו קוראים בספר,
להיות אלוהים, על הנושא של
בחירה חופשית, זה הפרק המסכם, אבל כדי להבין אותו, צריך להבין את כל שאר הפרקים שבספר, אבל כדי להבין גם את כל שאר הפרקים של הספר, צריך להבין גם אותו. בקיצור צריך להבין הכל. חלק א' עמוד 166. שאלת המפתח היא,
חופש בחירה - יש או אין, ושאלה זו היא שהובילה אותי, אמרתי לעצמי אם יש לי
בחירה חופשית, אז אבחר להיות תמיד שמח, אבל ראיתי שאני לא יכול. למדתי את כל השיטות, חשיבה חיובית, חצי הכוס המלאה וכו', אבל לא ... מה תהיה התשובה בסוף, וכאן אני אומר, שבסוף תבין שאין בכלל שאלה, אין הבדל בין
בחירה לאין בחירה, ועכשיו נסביר לך שאין הבדל. יש רמות של תפישת
הבחירה החופשית. והרמה הנמוכה ביותר היא שיש לאדם
בחירה חופשית חלקית. ומי שיתבונן פנימה יראה שיש לאדם
בחירה חופשית לעשות כרצונו. אם רצית אז עשית, אם לא רצית אז לא עשית. יום אחד שאלו את רבי נחמן, מה היא
בחירה חופשית, ורבי נחמן אמר, שיש לאדם
בחירה חופשית לעשות כרצונו, אם אתה רוצה אתה תעשה, ואם לא תרצה לא תעשה, אז התלמיד שלו רבי נתן אמר, איזו תגלית גדולה, אני יכול ... אתה יכול להגיד שאולי אתה לא שלם עם הרצון, אבל אם עשית זה בגלל שרצית קודם.
ובחירה חופשית, היא תחושה שיש לאדם. כדי שתהיה לאדם
בחירה חופשית צריכים כמה דברים להתקיים. ראשית האדם צריך להיות מודע לעצמו, אתה צריך לרצות את הדבר, אתה צריך לעשות את הדבר, ואתה גם צריך לחשוב שעשית את הדבר כי רצית אותו, ואז תגיד שבחרת את הדבר. מה הפירוש של
בחירה חופשית. ראשית האדם יודע שהוא קיים, אחר הוא רוצה, ואז הוא עושה, ואז אתה חושב כי עשית בגלל שרצית, וזה גורם לך לחוות שבחרת. כך שיש חוויה שאתה רוצה ואז אתה עושה, וזאת החוויה של
הבחירה החופשית. חווית
הבחירה הזאת, כדי שהיא תהיה קיימת חייבים שיהיו כמה רגעים בציר הזמן. אם היה רק רוצה, לא הייתה חווית
בחירה. אם היה רק עושה לא הייתה חווית
בחירה. לכן צריך שיהיו כמה רגעים, חלקיק זמן שתרצה, חלקיק זמן שתעשה, וחלקיק זמן שתחבר בין העושה לרוצה, ואז יהיה חלקיק זמן שבו תחווה שאתה
בוחר, שהעשייה היא תוצאה של רצונך. אבל אם נגיד שאין קשר בין מה שקורה ברגע הזה לבין מה שקורה ברגע הבא, זה ממילא אומר, שזה שרצית זה בפני עצמו, וזה שעשית זה בפני עצמו, וזה שאתה חושב שאתה
בוחר זה גם בפני עצמו. מה שבאתי להראות כאן, שחווית
הבחירה נובעת מהנחת היסוד שאומרת, שיש קשר סיבתי בין ההווה העבר והעתיד. אם אתה מניח שההווה הוא תוצאה של העבר, והעתיד הוא תוצאה של ההווה, אז אפשר לברר אם יש
בחירה או אין בחירה. אבל אם נאמר שאין קשר בין הרגעים האלה, אז אין דבר כזה שבחרת. אני טוען שאתה
כאלוהים, בוחר מחוץ לזמן,
בוחר שתהיה קיימת תודעה,