גזענות / אנטישמיות /
שנאת זרים / בדלנות / שנאת חינם - מהן? וממה הן נובעות?
גזענות, אנטישמיות,
שנאת זרים, שנאת חינם, בדלנות וכל כיו"ב, מהותן היא אחת, מהותן היא שהאדם חושב שהוא ושבני מינו טובים יותר מאשר שאר בני האדם וכיו"ב. ולצורך העניין, כל גאווה שיש לאדם על חברו, גם היא סוג של בדלנות ושל
גזענות וכולי. כי
הגזענות פירושה שהאדם חושב שהגזע ושהמין שלו טוב יותר מאשר הגזע והמין של חברו. וגם כאשר האדם מתגאה על חברו, אפילו בליבו, דהיינו, כאשר האדם חושב שהוא טוב יותר מאחרים, הרי שבעצם גם הוא סוג של
גזען. משום שהוא חושב שהגזע ושהאופי ושהמצב שלו, טוב יותר מאשר אחרים. ומצד האמת, כל גאווה היא גם סוג של
שנאת זרים. כי כאשר האדם מתגאה על כך שיש לו דבר מסוים וכיו"ב, הרי שבעצם יש כאן סוג של ביזוי, חוסר הערכה, ואפילו שנאה למצב של חברו. כי אילו אהב את האדם והעריך האדם את המצב של ... והאדם מרגיש טוב מכך שהוא רחוק מהמצב השנוא עליו שבו חברו נמצא. כך שכל גאווה, יש בה גם את העניין של
שנאת זרים. והשאלה הנשאלת היא, ממה בעצם נובעות השנאת חינם של האדם כלפי סביבתו? ובטרם נשיב על השאלה, נבהיר כי כל מי שנגוע
בשנאת זרים ובשנאת חינם, הרי שבוודאות שהוא נגוע גם בשנאה עצמית כלפי עצמו. כי
שנאת זרים ושנאה עצמית, מהותן היא אחת. כי כאשר האדם חושב שהוא טוב יותר מאשר חברו, וכאשר נדמה לאדם שהוא הצודק וחברו הטועה וכולי, וכאשר האדם מתגאה על חברו, הרי שבעצם האדם לא מסוגל ... מסוגל להבין את כל זה, הרי שבוודאות שיש דברים שבהם הוא גם שונא את עצמו ולא מסוגל לקבל את עצמו. כי
שנאת זרים ושנאה עצמית מהותן היא אחת. כאשר האדם אוהב את המציאות, כאשר האדם מרגיש טוב עם עצמו, כאשר האדם מאושר, כאשר האדם מרגיש אהבה כלפי כל מה שקיים, אדם כזה יאהב גם את עצמו, וגם ... שלא אוהב את עצמו, ומי שלא מסוגל לראות את הטוב שיש בכל דבר וליהנות מכל דבר, על ידי זה הוא נופל
לשנאת זרים ולשנאה עצמית, שזהו העונש הגדול ביותר שהאדם יכול לקבל. כי השנאה אוכלת את האדם מבפנים. ואהבה אמיתית, פירושה שהאדם כ"כ אוהב את חברו, עד שהוא שמח שחברו קיים במציאות, גם אם ... העונש שלו. והסיבה שבגללה האדם שונא את חברו בשנאת חינם, והסיבה שבגללה קיימת בדלנות, אנטישמיות
וגזענות, היא משום שהאדם נמצא במצוקה ואין לו מושג מהי תכלית חייו ואיך הוא יכול ליהנות מחייו.
ושנאת הזרים, נותנת לאדם משמעות לחייו, וגורמת לו להרגיש טוב יותר עם עצמו, למרות שבאמת זה עדיין גם העונש שלו כנ"ל. ונסביר: כפי שכבר ביארתי, כאשר טוב לאדם באמת, הרי שהוא נהנה ... האדם, הן חסרות משמעות עבורו, ואז האדם רוצה להגדיר משהו נוסף, כדי להיאחז בו. ואז נוצרת בדלנות,
גזענות, שנאת זרים, שנאת חינם, כעס, נקמה, עצבים, אנטישמיות וכיו"ב. כי מי שיתבונן בעניין יראה, כי מהותה של
הגזענות והבדלנות, היא שהאדם לא מעריך את עצמו ולא אוהב את עצמו כפי מה שהוא. ואז הוא מגדיר את עצמו ומבדיל את עצמו משאר סביבתו. ולאחר מכן האדם בונה לעצמו איזו תיאוריה ואיזה ... של חברו. ואז האדם מתחיל לשנוא את ההגדרה של חברו, כדי להעלות את הערך העצמי שלו בעיני עצמו.
והגזענות והבדלנות והגאווה וכולי, כולן שורשן במסכנות של האדם שלא אוהב את עצמו ושלא מסוגל ליהנות מהדברים כפי מה שהם. ואז הוא צריך ליצור לעצמו נקודת אחיזה כלשהי, כדי להעלות את ... ביחס לעצמו עולה. אך מצד האמת, הדבר הזה הוא גם מיותר לגמרי, והוא גם עונש עצמי. כי כל גאווה וכל
שנאת זרים וכל
גזענות וכיו"ב, כולן לא מאפשרות לאדם לאהוב את המציאות. כי אי אפשר לשנוא חלק מהמציאות, ועדיין לאהוב את כולה בשלמות. וכאשר האדם לא אוהב את המציאות, הרי שזה עצמו העונש שלו, משום שהוא נהנה פחות מהמציאות וכולי... ומה בכל זאת טוב בשנאת חינם,
בשנאת זרים וכולי? ואם שנאה מהותה נפרדות וחוסר אחדות, אז מה טוב
בשנאת זרים ובגזענות? והתשובה היא: כי רק מי שמגיע לאחדות השלמה, רק הוא מסוגל להכיל בתוכו את שנאת החינם בצורה טובה. ונסביר: כי כפי שכבר ביארתי, השלמות היא כאשר האדם מכיל ... דבר. אך בכל מקרה אצל האדם הרגיל, עליו להשתדל להסתכל על השורש של הדברים, ששם הכל אחד, ועל ידי זה
הגזענות והשנאה והבדלנות ייעלמו. כי כל הדברים שבעולם הם חלקים שונים של אותו הדבר. וכל ההפכים שבעולם, קיימים בתוך מציאות אחת, ויש ביניהם משהו שמחבר את כל הדברים שבעולם. ומי ... הוא חווה את עצמו כנפרד, ועל ידי זה הוא לא נהנה מהחיים, ועל ידי זה הוא גם נופל לבדלנות ולנפרדות
ולגזענות ולשנאת חינם וכיו"ב. וזה העונש עצמו של האדם, שהוא לא מבין שהכל אחד, ועל ידי זה הוא לא נהנה מחייו באמת. אך מי שמסתכל על השורש, ומבין שהכל אחד, על ידי זה הוא מגיע לאהבה ...