... במערכת המשפט,
הדיקטטורה של בגץ, ביטול עילת הסבירות, האם בגצ מגן על החלשים? מי יגן על החלשים? עריצות הרוב,
מהי דיקטטורה? מהי דמוקרטיה?
שלטון הרוב, הפרדת הרשויות, הוועדה לבחירת השופטים, מי יבחר את השופטים? בחירות לכנסת, בחירות לבית המשפט וכאן נסביר את
השכל של הרעיון שבגצ מגן על החלשים ועל המיעוט מפני
שלטון הרוב, עריצות הרוב. והאם
באמת בגצ הוא סוג של
דיקטטורה וכולי. אז לצורך העניין נסכים שיש בחירות באופן דמוקרטי כזה או אחר, ... נבחר הרוב שהוא זה שמחליט מה יהיו החוקים וכולי. אז האם בעצם נכון לומר, שהרוב
שולט? לצורך העניין נסכים שכן. והאם יהיה נכון לומר, שיכול להיות שמאחר ... העניין, נסכים שכן. דהיינו, נסכים שהרוב בוחר בסופו של תהליך, מחוקקים שפועלים
לטובת האינטרס של אלו שבחרו בהם. ואולי אפילו זה יכול לבוא על חשבון המיעוט שלא בחרו בהם. האם זה הגיוני שהרוב
ידאגו לרוב ולא למיעוט? על פניו נראה שכן. כי אם הרוב
ידאגו לאינטרס של המיעוט, באופן שווה באופן מוחלט, לאינטרס של הרוב, הרי שאין ... הגיוני לחלוטין שבתהליך שבו הרוב מחליט, הרי שההחלטות של הרוב, יהיו גם על חשבון
הרצונות של המיעוט. כי זאת המהות של החלטת הרוב. והאם זה יכול לגרום לכך שהרוב יחליטו לרמוס את
הרצון של המיעוט בצורה אכזרית ביותר? תשובה: כן. לצורך העניין נסכים שזה יכול להיות. שאפילו הרוב עצמם, יסכימו שהם אכזריים כלפי המיעוט. אז האם אנחנו
רוצים שיהיה מי שיגן על הזכויות של המיעוט מפני עריצות הרוב? וכאן התשובה ... שזה תלוי, אם אתה הרוב או המיעוט. דהיינו, בדרך כלל אם ההחלטה של הרוב, תואמת את
הרצון שלך, הרי שתהיה בעדה. ואם ההחלטה של הרוב, נגדך, הרי שתרצה הגנה ... שיהיה מי שיגן עליהם מפני הרוב שלא יהיה הם. ולכן לצורך העניין, נסכים כי כולם
רוצים שיהיה מי שיגן על המיעוט מפני עריצות הרוב ומפני החלטות הרוב, למרות ... במובנים מסוימים את הרעיון של החלטת הרוב, שבמהותה היא, החלטה של הרוב, על פני
הרצון של המיעוט. ומכאן נובע שצריך ישות שתהיה קונטרה
לרצון של הרוב, כאשר הוא פוגע במיעוט. אבל מי תהיה הישות הזאת? האם ואולי ... כי אם היינו סומכים על הרוב מהנ"ל, הרי שמראש לא היתה הבעיה הנ"ל. ולכן בהכרח שאם
רוצים להגן על המיעוט שלא נבחר, מפני החלטה של הרוב שנבחר, הרי שצריכים ... יוכל להתנגד להחלטה של הרוב. וזה בעצם אומר כמה דברים. 1 - זה אומר שאנחנו לא
באמת רוצים את שלטון הרוב בכל מחיר. דהיינו, לא הרוב יחליט, אלא ... אחד? וכאן בעצם צריכים לחזור נקודה אחת אחורה ולהבין מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין
דיקטטורה. בדמוקרטיה הרוב קובע,
בדיקטטורה, היחיד קובע. והרוב מטבעו יבחר לפעול
לטובת הרוב נגד
טובת המיעוט.
והדיקטטורה מטבעה תפעל
לטובת הדיקטטור היחיד, נגד
טובת הרוב. כי
דיקטטורה היא כאשר אחד מחליט לרוב,
לטובתו, נגד
רצון הרוב. וככל שהרוב יותר מחליט, הרי שזוהי דמוקרטיה. וככל שהיחיד והמיעוט יותר מחליט, נגד
רצון הרוב, הרי שזוהי
דיקטטורה. במילים אחרות, לוגית, הדרך לאזן את עריצות הרוב, היא רק על ידי ...