... אחרי האושר,
שיגעון הגיוני,
להשתגע כדי להישאר שפוי,
לשמור על שפיות, לחיות את החיים בשלום ובו יתבאר הפרדוקס של השכל ושל
השיגעון. ויתבאר, למה מי שרוצה
לשמור על שפיות, למה עליו להיות גם
משוגע? ולמה כדי להישאר שפוי בעולם הזה, למה חובה גם
לאבד את השפיות, כדי
לשמור עליה? ויתבאר כיצד השכל
והשיגעון משלימים זה את זה? ועוד. ומי שיתבונן על העולם הזה, יראה, כי הוא לא ממש שפוי. ולא חסר דברים לא שפויים בעולם הזה. אבל נזכיר כאן את אחד הדברים הכי לא ... זהה לחלוטין, ואפילו גדלה, גם אחרי שהאדם מתאמץ כ"כ הרבה
להקטין את הרע, ולהיפטר ממנו לגמרי. והסיבה לכך היא, שבכל דבר שיש בעולם, יש בו יתרון כלשהו וחיסרון כלשהו, מנקודת מבט כלשהי. ואין שום דבר בעולם שיש בו רק יתרונות ... כדי לשרוד כאן בעולם הזה. והאדם עובד קשה ומתאמץ קשה, כדי
לשמור על הבריאות שלו, ולגרום לכך שהוא יחיה כמה שיותר. אבל, לא משנה כמה האדם מתאמץ לחיות, בסופו של דבר, הוא ימות. וזה כמובן עניין מתסכל ביותר. שהאדם כל חייו ... כל מיני דברים שיש בעולם שלנו, שמי שיתבונן בהם, הוא יכול
לאבד את השפיות שלו, מרוב תסכול כעס ועצבים על המציאות שלנו. כי זה מתסכל ביותר, כאשר האדם מבין, שאת הרצון שלו להרגיש רק טוב תמיד, את זה הוא לעולם לא יקבל. וזה ... רע לו יותר. והדבר הזה, מתסכל ביותר כנ"ל, ויכול לגרום לאדם
להשתגע מרוב לחץ נפשי ומרוב מתח נפשי וכולי. והשאלה היא, מה עושים כדי
לשמור על שפיות, וכדי
לא להשתגע מכך שאף פעם האדם לא ישיג את מה שהוא רוצה? והתשובה לכך היא, שמי שרוצה להישאר שפוי, עליו להיות גם לא שפוי. וכדי
לשמור על שפיות, לשם כך צריך גם
לאבד את השפיות ולהיות גם משוגע. ומה הכוונה? הכוונה היא, שיש שתי נקודות מבט שונות על העולם. ונקודת מבט אחת, נחשבת לנקודת מבט חכמה והגיונית, ונקודת מבט אחרת, נחשבת לנקודת מבט לא ... וההסתכלות השפויה הזאת על העולם, היא זו שגורמת לכך שהאדם
ישתגע מרוב לחץ
ויאבד את השפיות שלו. ולמה? כי הסיבה שתמיד האדם מרגיש שחסר לו משהו, זה רק משום שהוא מבדיל בין דבר להיפוכו. כי רק מי שמוצא הבדלים בין דברים שונים, רק הוא מוצא ... תמיד יש חסרונות כלשהם. ולכן, מי שרוצה להישאר שפוי ולחיות
בשפיות את חייו, לשם כך עליו גם
לאבד את השפיות שלו. דהיינו, להסתכל על העולם מנקודת מבט, שבה הוא לא מבדיל בין שום דבר לבין שום דבר אחר. וזה כמובן לא שפוי, לא להבדיל בין דברים. אבל רק כאשר ... לא יבדיל בין דבר לבין היפוכו. אבל אעפ"כ, זאת הדרך היחידה
לשמור על שפיות, ולא להשתגע מכך שאין שלמות בשום דבר שקיים. והרעיון הוא, שהאדם צריך להסתכל על המציאות מתוך שתי נקודות מבט מנוגדות, בו זמנית. ז"א לא
לאבד את השפיות לגמרי, ולא להיות רק לא שפוי. אלא להיות גם לא שפוי,
ולאבד את השפיות באופן חלקי בלבד. וזה כמובן אפשרי, ברמות שונות של המודעות של האדם. כי מי שיפתח את המודעות העצמית שלו לעומקה, הוא יצליח להגיע למצב, שבו, בתת ... האדם הוא גם שפוי וגם לא שפוי בו זמנית, אז הוא שומר על
שפיות, ולא מאבד אותה. וכיצד אפשר להגיע למצב שבו האדם לא מבדיל בין דבר לבין היפוכו? תשובה: על ידי התבוננות מוחלטת על הדברים שנראים שונים אחד מהשני. כי ...