... בשורש המציאות, גם הזמן והמקום, גם הם ישות אחת ממש. ובשורש המציאות אין שום
נפרדות כלל, אלא הכל אחד ממש. וכאשר האדם מסתכל על השורש הזה, ממילא הוא תמיד מרגיש שלמות. כי בשורש הכל אחד ... שאלה גדולה, והיא: אם באמת בשורש הכל אחד, אז כיצד זה שיש בעולם שלנו טוב ורע
ונפרדות? והתשובה היא, שבאמת מצד השורש של המציאות, גם שם יש
נפרדות. וגם בשורש של המציאות, גם שם יש טוב ורע כשתי ישויות שונות. אלא, שבשורש של המציאות, אין הבדל בין אחדות לבין
נפרדות. כי בשורש של המציאות, יש אחדות מלאה בין
הנפרדות לבין האחדות. כי בשורש של המציאות בהחלט יש גם טוב וגם רע. אלא ששם אין הבדל בין טוב ורע כישויות
נפרדות, לבין טוב ורע כישויות לא
נפרדות. ושם הכל אחד ממש. דהיינו, כי שם יש גם רע ממש. אלא ששם אף על פי כן, אין הבדל בין הטוב לבין הרע. ... והיפוכו. כי מצד אחד אנחנו אומרים שיש טוב ויש רע. דהיינו, שאלו שתי ישויות
נפרדות ושונות זו מזו. ומצד שני אנחנו אומרים שאין הבדל בין הטוב לבין הרע, אף על פי שאלו שתי ישויות
נפרדות זו מזו. וזה כמובן דבר והיפוכו. וכאשר השכל של האדם קטן, אז הוא סובל. כי מצד האמת יש גם טוב וגם רע. והשלמות היא כאשר האדם חי בעולם שיש בו טוב ורע כשתי ישויות
נפרדות, אלא שהאדם חווה אותם כפי מה שהן באמת, דהיינו, ישות אחת, למרות שיש בתוכה
נפרדות של ממש. וכאשר השכל של האדם קטן, אז הוא לא מסוגל להתייחס לדבר כלשהו כאל רע, ומצד שני תוך כדי זה גם ... כי כאשר האדם משקר את עצמו, אז השכל שלו קטן, ואז הוא רואה רק את הצד של
הנפרדות של המציאות. כי כפי שאמרנו, במציאות שלנו כן יש
נפרדות בין הטוב לבין הרע. אבל מצד שני, כל
הנפרדות הזאת, היא רק צד אחד של המטבע בלבד. כי הצד השני הוא האחדות של המציאות. ומצד נקודת המבט של התמונה המלאה, משם אין הבדל בין
הנפרדות לבין האחדות. כי
הנפרדות שבין הטוב לבין הרע, נמצאת באחדות עם השורש של המציאות שבו אין הבדל בין טוב לבין רע. וכאשר האדם מסתכל על האמת ומבין שמצד האמת יש במציאות שלנו גם
נפרדות וגם אחדות. ושמצד האמת האחדות נמצאת באחדות עם
הנפרדות. ושמצד האמת
הנפרדות והאחדות הן ישות אחת, על ידי זה האדם נחשב לחכם אמיתי, מאחר שהוא רואה את האמת. ועל ידי זה האדם חי ... להיות מחובר לשורש שבו הכל אחד. כי כאשר יש לאדם רצון עצמי והאדם חווה רק את
הנפרדות שיש בין רוצה לבין לא רוצה, ואת
הנפרדות שיש בין הטוב לבין הרע, על ידי זה האדם סובל תמיד. אך כאשר יש לאדם שכל, והאדם מבין שאכן יש טוב ויש ... לומר שאין הבדל בין מצב שבו יש טוב ורע, לבין מצב שבו אין טוב ורע. ז"א
שהנפרדות נמצאת באחדות עם האחדות. כי יש טוב ורע. אלא שאין הבדל בין יש טוב ורע, לבין אין טוב ורע. ומי שהשכל ... בין הטוב לבין הרע. כי זה דבר והיפוכו. אלא שמי שמחפש את האמת, הוא מבין
שהנפרדות נמצאת באחדות עם האחדות. ולכן יש טוב ורע כשתי ישויות
נפרדות. אלא שאין הבדל בין הטוב לבין הרע, למרות שיש הבדל ביניהם. ונסכם: להרגיש טוב באמת, פירושו שהאדם ... דבר, כי שם הכל אחד ממש. ובנוסף על האדם להבין שהאחדות הזאת נמצאת באחדות עם
הנפרדות של המציאות. דהיינו, שכל מה שנכון לגבי שורש המציאות, נכון גם לגבי
הנפרדות של המציאות. דהיינו, שגם יש טוב ויש רע, אך גם בו זמנית אין שום הבדל בין טוב לבין רע. וכאשר יש לאדם ...