... לבין המציאות. שזאת הרמוניה אמיתית ואושר אמיתי. וא"כ הסוד
הראשון הוא, שהאושר תלוי בהבנה של המציאות, ולא בשום דבר אחר. אבל יש כאן סוד נוסף גדול יותר, והוא שאין שום דרך לוגית שכלית להבין את המציאות. ... המציאות הוא אין סופי. כי האדם לא יכול לתפוס במחשבתו את הסיבה
הראשונה של כל הסיבות, משום שהיא אין סופית. וממילא האדם לא יכול להבין את המציאות. ונסביר: כי אם נתבונן על תופעת הסיבתיות שיש בעולם שלנו ועל ... חוק ראשון כלשהו, הרי שניתן לשאול מהי הסיבה שבגללה החוק
הראשון של המציאות הוא כפי מה שהוא. ואם נתרץ כל תירוץ שהוא ונמצא כל סיבה שהיא, מדוע החוק
הראשון הוא כפי מה שהוא. דהיינו, נמצא את החוק
הראשון יותר, עדיין נשאל, וזה עצמו מה הסיבה שלו. כי מי החליט שהחוק
הראשון ושהסיבה
הראשונה תהיה כפי מה שהיא. וכך הדבר הזה נמשך עד אין סוף ללא נקודת עצירה כלשהי. והסיבה
הראשונה רחוקה ממחשבתו של האדם, בדיוק כמו שהאדם לא יכול לדמיין את הרגע האחרון של הזמן, או את המקום הרחוק ביותר, או את המספר הגדול ביותר. כי האדם לא יכול להכיל בתוכו את האין סוף עצמו. ומאחר שהסיבה
הראשונה היא נמצאת במרחק אין סופי מהאדם, לכן האדם לא יכול לתפוס במחשבתו את הסיבה
הראשונה של המציאות. אבל מצד שני האדם רוצה להיות מאושר. וכדי להיות מאושר על האדם להבין את המציאות בשלמות. וכדי להבין את המציאות בשלמות, לשם ... להבין בשלמות את השכל שלפיו פועלת המציאות, דהיינו, את הסיבה
הראשונה. וזה כמובן לא אפשרי ע"פ השכל כנ"ל. וזה בעצם הסוד הגדול יותר, שמסביר את האמת מדוע האדם לא מאושר, ומדוע כל השיטות של איך להיות מאושר ... את המציאות, וזה תלוי בהבנת המציאות, וזה תלוי בהבנת הסיבה
הראשונה, וזה אינו אפשרי. ולכן האדם לא יכול לעולם להיות מאושר בשלמות (והפתרון בהמשך). לפחות לא ע"פ כל הדרכים אל האושר שמוכרות בימינו אנו. כי ... להיות מאושר, לא יכולה למצוא פתרון לאדם איך להבין את הסיבה
הראשונה של כל הסיבות. כי הסיבה
הראשונה תמיד תהיה במרחק אין סופי מהאדם. וממילא כל השיטות של איך להיות מאושר, הן טובות לאדם כמו כוסות רוח למת. וזאת הסיבה שבני האדם בעולם ... על עצמו במעגלים. וזה בדיוק זהה לתהליך של מי שמחפש את הסיבה
הראשונה, שגם הוא חוזר על עצמו במעגלים ללא נקודת עצירה. וכל חוסר האושר שיש בעולם, וכל העצבות שיש בעולם, כולן שורשן בכך שהאדם מוגבל להבין את הסיבה
הראשונה. וכל התשוקה שיש בעולם לאהבה, כולה ביטוי של התשוקה של האדם להבין את המציאות ולהיות איתה באחדות ובאהבה. וכל הפחדים שיש בעולם, כולם שורשם בכך שהאדם לא מסוגל לתפוס במחשבתו את הסיבה
הראשונה של כל המציאות. וכל הדברים שיש בעולם, וכל הרצונות שיש לבני האדם בעולם, כולם ביטויים שונים של הרצון של האדם להבין את הסיבה של כל ... בני האדם בעולם, גם אם ישבו כולם ביחד וינסו למצוא את הסיבה
הראשונה של כל הסיבות, כדי להבין את המציאות, הם לא יצליחו לעשות זאת. משום שתמיד יהיה ניתן לשאול, מה הסיבה של הסיבה עצמה וכך הלאה עד אין סוף ... סוג שהוא, הוא כולו הקדמות שאמורות לגרום לאדם להבין מהי הסיבה
הראשונה של כל הסיבות. כי למרות שהדבר אינו אפשרי ברמה לוגית כנ"ל, הרי שברמת המציאות המעשית יש דרך להבין מהי הסיבה
הראשונה. וכל השכל שיש בעולם, הוא כולו הסברים מהי הסיבה
הראשונה הזאת של כל הסיבות. ומאחר שהסיבה
הראשונה של כל הסיבות היא אין סופית בגודל שלה. משום כך היא מפוזרת בכל החוכמות שיש בעולם. כי בכל חוכמה שיש בעולם, יש בה חלק כלשהו מהשכל של ... של כל הדברים שיש בעולם. שהיא סיבת כל הסיבות, שהיא החוקיות
הראשונה שלפיה פועלים כל החוקים שיש בעולם. ומי שרוצה להגיע אל השכל הזה של כל המציאות, עליו לנסות להיות יותר חכם כפשוטו, לגבי כל מה שיש ... של כל הדברים שיש בעולם. ודרך זה לבסוף האדם יבין את הסיבה
הראשונה של כל הסיבות. וכאשר החכם האמיתי אומר איזה דיבור כלשהו, הוא תמיד עוטף בתוכו עבור השומע, את השכל של הסיבה של כל הסיבות. כי למרות שהשכל ... להיות אפילו לא דבר אחד בעולם, שלא תבוא בו לידי ביטוי הסיבה
הראשונה של כל הסיבות. אלא שהאדם לא מבין ולא יודע לעשות את הקשר, בין מה שהוא רואה ושומע, לבין הסיבה של כל הסיבות של המציאות. והחכם האמיתי ...