... לו. ומי שיתבונן היטב על עצמו בעין אמיתית, הוא יראה מיד כי הרצון שלו הוא לא בשליטתו. ולא נכנס כאן לאם יש לאדם
בחירה חופשית או לא לגבי לעשות או לא לעשות את מה ... לא יכול לבחור. וממילא את הרצון העצמי עצמו, את זה האדם לא בחר ולא בוחר. ואם עוד יעמיק האדם, הוא יראה כי אין לאדם
בחירה חופשית לגבי זה שיש לו
בחירה חופשית. ז"א האדם לא בוחר האם תהיה לו אפשרות
בחירה חופשית או לא. ואם היה לאדם שכל, היה עליו ... שהפוכה לה, היא להיות בעל בחירה בלתי מוגבלת. כי מי שיתעמק יראה, כי הסבל של האדם נוצר, לא בגלל שיש או שאין לו
בחירה חופשית על כל מה שקורה לו, אלא בגלל שיש לאדם
בחירה חופשית חלקית על מה שקורה לו. כי אם האדם ... אז הוא פשוט שותק ומקבל את המציאות כפי מה שהיא. ואז ממילא גם הסבל והרע היה שותק גם הוא. אבל מאחר שיש לאדם
בחירה חופשית, על ידי זה האדם מרגיש שיש לו את היכולת לשנות את המציאות. כי
הבחירה החופשית פירושה שהאדם הוא זה שבוחר מה יהיה במציאות שלו. ואז
הבחירה החופשית שיש לאדם, גורמת לאדם כל הזמן לחשוב ... הוא יכול לשנות אותו, על ידי זה האדם רוצה לשנות את הדבר, ועל ידי זה האדם מרגיש רע וסובל. אבל אם לא הייתה לאדם
בחירה חופשית כלל, אז ממילא האדם לא היה מעלה ... בשלום עם המציאות ולא היה סובל (ויתבאר עוד במקום אחר). וזה בעצם אומר, שאם יש לאדם שכל, עליו לרצות לשנות את טווח
הבחירה החופשית שלו. דהיינו, על האדם לשאוף להגיע למצב שבו תהיה לו
בחירה חופשית מלאה על כל המציאות כולה, או שלחילופין לא תהיה לו
בחירה חופשית כלל. כי בכל אחת מהאפשרויות האלו ... דרך ללכת, הדבר הזה פשוט הורג את האדם בתוכו. וכל הספקות שיש לאדם, וכל הקושי של האדם לקבל החלטות, הוא תוצאה של
הבחירה החופשית שיש לאדם. ואם לא הייתה לאדם
בחירה חופשית, הוא פשוט היה זורם עם המציאות, ... אל תוך עצמו, הוא רואה שהוא לא יכול לבחור האם להיות או לא להיות בעל בחירה. כי האדם לא יכול לבחור להפסיק את יכולת
הבחירה החופשית של עצמו ואת הרצון העצמי של עצמו. ועל האדם פשוט לנסות לגרום לעצמו להפסיק להיות בעל
בחירה חופשית, דהיינו, לנסות פשוט לקבל את המציאות תמיד, בלי לרצות לשנות אותה. וכאשר האדם ינסה לעשות את זה, האדם יראה שאין לו
בחירה חופשית על הרצון העצמי שלו. והאדם לא בוחר האם לרצות או לא לרצות. אלא הרצון של האדם קיים כעובדה קיימת. ואין לאדם
בחירה חופשית על זה שיש לו
בחירה חופשית. ז"א האדם לא יכול לבחור להעלים לעצמו את
הבחירה החופשית ואת הרצון עצמי. ומאחר שהרצון של ... העצמי הוא שורש הבעיות של האדם, ממילא אפשר לומר כי גן עדן הוא מצב תודעתי שבו אין לאדם רצון עצמי כלל, ללא שום
בחירה חופשית כלל (כי כאשר אין רצון עצמי, גם לא שייך
בחירה חופשית. וגם בזה נעמיק במקום אחר). ...