... לא יצאת ידי חובתך. אני כאילו מושך את זה פנימה לא החוצה. מבחינתי גם מחשבה זה סוג של מעשה, כשאני אומר למישהו תדבר
אמת, הכוונה היא שהוא גם יחשוב את
האמת. מבחינתי הדבר הכי ממשי זה מחשבה. אם מרביצים לך ולא היית חושב על זה, זה לא היה כואב לך. המחשבה יותר ממשית מכל דבר אחר. אתה נוגע בכיסא באמצעות המחשבה. אם לא היית חושב על הכסא, ... גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר. שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה? אליעד: אם אתה מספיק
אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחוייב, למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחוייבת. ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר ... מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך. אני למשל, הגעתי לאן שהגעתי, כי הייתי מוכן לוותר על הכל כדי לדעת את
האמת. פעם אחת לשאול
באמת, מה היא
האמת? וכששאלתי את זה, סיכנתי את הכל, את הקיום שלי, ואז ידעתי את
האמת. האמת היא כל כך רחוקה, שהיא כל כך רחוקה שהיא לא נמצאת בשום מקום ובשום זמן. היא מחוץ למקום ולזמן. היא כל כך רחוקה שאפילו מחוץ למקום ולזמן היא לא נמצאת. אתה צריך לצאת ... כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם
באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות? שאלה: למשל אדם מחפש את
האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות. אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש
האמת, האם אתה רוצה
אמת או אשליה? אני לא אומר
שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את
האמת זה רע, ואני גם לא אומר
שהאמת טובה, ואני גם לא אומר שאם תמצא את
האמת יהיה לך טוב. אבל אני אומר שכדי שתמצא את
האמת, אתה צריך להיות מוכן להרגיש רע. כי אם לא תרצה להרגיש רע, אז יש לך משהו שיותר חשוב לך מלמצוא את
האמת. שאלה: אבל יש מצב שאולי אני לא אמצא את
האמת? שאלה: נכון, אז מה? זה תלוי עד כמה זה חשוב לך. אם זה כל כך חשוב לך אז אתה עושה את זה בגלל האפשרות שאולי תמצא את
האמת. למשל אדם רעב, והולך לחפש אוכל, ואז הוא אומר לעצמו, אולי אני לא אמצא אוכל? אז האם הוא מפסיק לחפש? אם הוא לא ימצא אוכל בכל מקרה הוא ימות, אז הוא ממשיך לחפש, או שימצא או שימות. אבל אין טעם לשבת ולאמור, אולי אני לא אצליח? עבורך יש למילה "אמת" משמעות מיוחדת,
והאמת רוצה שתרצה אותה
באמת, אז אם אתה לא רוצה אותה
באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה
באמת רוצה לדעת את
האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה. שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר? אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד יאחז באיזה דימיון, אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דימיון? אם אתה
באמת מחפש את
האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי? שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת. אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך? שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי. אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך. שאלה: אדם מחפש את
האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני? אליעד: האדם חושב שיש
אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה שבעבר השני, רוצה להגיע ליבשה שלך? ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את
האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע? שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני? אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז איך נדע? אתה ...