... אחרי האושר, שיגעון הגיוני, להשתגע כדי להישאר
שפוי, לשמור על שפיות, לחיות את החיים בשלום ובו יתבאר הפרדוקס של השכל ושל השיגעון. ויתבאר, למה מי שרוצה לשמור על שפיות, למה עליו להיות גם משוגע? ולמה כדי להישאר
שפוי בעולם הזה, למה חובה גם לאבד את השפיות, כדי לשמור עליה? ויתבאר כיצד השכל והשיגעון משלימים זה את זה? ועוד. ומי שיתבונן על העולם הזה, יראה, כי הוא לא ממש
שפוי. ולא חסר דברים לא
שפויים בעולם הזה. אבל נזכיר כאן את אחד הדברים הכי לא
שפויים בעולם הזה, והוא, המרדף הנצחי של האדם אחרי האושר שחומק ממנו כל הזמן. כי האדם מטבעו רוצה להרגיש טוב, וכמה שיותר טוב, טוב יותר. והאדם ... לא ישיג את מה שהוא רוצה? והתשובה לכך היא, שמי שרוצה להישאר
שפוי, עליו להיות גם לא
שפוי. וכדי לשמור על שפיות, לשם כך צריך גם לאבד את השפיות ולהיות גם משוגע. ומה הכוונה? הכוונה היא, שיש שתי נקודות מבט שונות על העולם. ונקודת ... מבט חכמה והגיונית, ונקודת מבט אחרת, נחשבת לנקודת מבט לא
שפויה ולא הגיונית. ונקודת מבט הגיונית, פירושה, כל נקודת מבט בעולם, שמשתמשת בשכל של האדם בצורה הרגילה. ונקודת מבט לא
שפויה, פירושה, נקודת מבט, שמשתמשת בשכל של האדם, בצורה לא רגילה. ולהשתמש בשכל בצורה רגילה, פירושו שהאדם מבדיל בין הדברים השונים שיש בעולם. ... איזה הבדל, בין אותו הדבר, לבין כל שאר הדברים. וזאת הסתכלות
שפויה ורגילה על העולם. וההסתכלות
השפויה הזאת על העולם, היא זו שגורמת לכך שהאדם ישתגע מרוב לחץ ויאבד את השפיות שלו. ולמה? כי הסיבה שתמיד האדם מרגיש שחסר לו משהו, זה רק משום ... הוא, שהאדם תמיד חווה חיסרון כלשהו בחיים שלו, רק בגלל שהוא
שפוי ורק בגלל שהוא חושב בצורה הגיונית, ומבדיל בין דבר לבין היפוכו. ולהבדיל בין דבר לבין היפוכו, פירושו לדוגמא, שהאדם מבדיל בין טוב לבין רע, ... כי בכל דבר תמיד יש חסרונות כלשהם. ולכן, מי שרוצה להישאר
שפוי ולחיות בשפיות את חייו, לשם כך עליו גם לאבד את השפיות שלו. דהיינו, להסתכל על העולם מנקודת מבט, שבה הוא לא מבדיל בין שום דבר לבין שום דבר אחר. וזה כמובן לא
שפוי, לא להבדיל בין דברים. אבל רק כאשר לא מבדילים בין שום דבר לבין שום דבר, רק אז אין שום חיסרון בשום דבר, ורק אז יש שלמות בכל הדברים כפי מה שהם. והרעיון הוא, שזה כמובן נראה לא
שפוי, שהאדם לא יבדיל בין להרגיש טוב לבין להרגיש רע. וזה נראה לא
שפוי, שהאדם לא יבדיל בין תחושה של אהבה לבין תחושה של שנאה. וזה נראה לא
שפוי, שהאדם לא יבדיל בין מה שהוא רוצה לבין מה שהוא לא רוצה. וזה נראה לא
שפוי, שהאדם לא יבדיל בין מה שישנו לבין מה שאיננו. וזה נראה לא
שפוי, שהאדם לא יבדיל בין דבר לבין היפוכו. אבל אעפ"כ, זאת הדרך היחידה לשמור על שפיות, ולא להשתגע מכך שאין שלמות בשום דבר שקיים. והרעיון הוא, ... בו זמנית. ז"א לא לאבד את השפיות לגמרי, ולא להיות רק לא
שפוי. אלא להיות גם לא
שפוי, ולאבד את השפיות באופן חלקי בלבד. וזה כמובן אפשרי, ברמות שונות של המודעות של האדם. כי מי שיפתח את המודעות העצמית שלו לעומקה, הוא יצליח ... הוא לא יבדיל בין שום דבר לשום דבר. ואז, כאשר האדם הוא גם
שפוי וגם לא
שפוי בו זמנית, אז הוא שומר על שפיות, ולא מאבד אותה. וכיצד אפשר להגיע למצב שבו האדם לא מבדיל בין דבר לבין היפוכו? תשובה: על ידי התבוננות ...