... של רבי נחמן, מהסיפור ה 13. הסיפור על שבעת הקבצנים, שבעת הבטלרים מה שנקרא. וזה הולך כך אספר לכם איך היו
שמחים, רבי נחמן התחיל את הסיפור במשפט אספר לכם איך היו
שמחים מה שקרה שם זה שרבי נחמן ראה את התלמידים שלו
שמחים שמחים, שמחים, כי רבי נחמן אמר מצווה גדולה להיות
בשמחה תמיד, ובן אדם צריך להיות
שמח וכו' וכו'. ואז הם היו
שמחים. אז רבי נחמן אמר להם, מה אתם יודעים
לשמוח מתוך מרה שחורה. אני אספר לכם איך היו
שמחים. מה שרבי נחמן בעצם אמר, אמר להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם
שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא
שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא
שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של
השמחה. כי הכסילים חושבים
ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר
השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך מילא דה שטותא, נסה
לשמח את עצמך בשטויות עד שתגיע
לשמחה אמיתית. אבל המטרה בסופו של דבר זה שתהיה לך
שמחה אמיתית. עכשיו מה זה נקרא
שמחה אמיתית רבי נחמן במקום אחר אמר להם ראוי לכם
לשמוח בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים
לשמוח בהשם יתברך אז תשמחו שיש לכם רבי כזה, תשמחו בי, ואם אתם לא מצליחים
לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של
השמחה, מה שרבי נחמן אמר שצריך להיות
בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר בשיחות הרן רבי נחמן כותב שמי שלא יודע את המעשה מרכבה ואת האור אינסוף שמאיר באלף הרמות וכו' וכו' אינו יודע מפני מה הוא
שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל
השמחות שבעולם מלבד הדבקות של הבורא והאדם צריך
לשמוח בשורש, מה זאת אומרת
לשמוח בשורש שהאדם
ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא
שמחה בהשם יתברך. שאתה